Informal learning tracking in the perspective of learning throughout life
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DATJournal |
Texto Completo: | https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/267 |
Resumo: | Considering learning as a continuum, based on experience, context and individual background, which is acquired and manifested in multiple spaces, it is necessary to assume that most of what we learn does not happen in traditionally educational spaces. This scenario imposes the need to discuss and reveal more of a hidden learning that happens informally. This study seeks to address strategiesfor tracking and recognizing informal learning, which manifests itself in multiple moments and spaces. From the perspective of learning ecosystems, analyze different strategies, especially the TLA xAPI as an alternative for capturing or tracking, analyzing and inform learning. In this way, we discuss the challenges and oportunities to add more elements to the individuals’ learning biography. |
id |
ANHE-1_08ed70b4505cf9a8544c29cf8d27ddc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.datjournal.anhembi.br:article/267 |
network_acronym_str |
ANHE-1 |
network_name_str |
DATJournal |
repository_id_str |
|
spelling |
Informal learning tracking in the perspective of learning throughout lifeSeguimiento del aprendizaje informal desde la perspectiva del aprendizaje permanenteRastreamento de aprendizagem informal na perspectiva da aprendizagem ao longo da vidaAprendizagem informalaprendizagem ao longo da vidarastreamento de aprendizagemxAPI com LRS.Informal learninglifelong learninglearning trackingxAPI with LRSAprendizaje informalaprendizaje permanenteseguimiento del aprendizajexAPI con LRSConsidering learning as a continuum, based on experience, context and individual background, which is acquired and manifested in multiple spaces, it is necessary to assume that most of what we learn does not happen in traditionally educational spaces. This scenario imposes the need to discuss and reveal more of a hidden learning that happens informally. This study seeks to address strategiesfor tracking and recognizing informal learning, which manifests itself in multiple moments and spaces. From the perspective of learning ecosystems, analyze different strategies, especially the TLA xAPI as an alternative for capturing or tracking, analyzing and inform learning. In this way, we discuss the challenges and oportunities to add more elements to the individuals’ learning biography.Al considerar el aprendizaje como un continuo, basado en la experiencia, situado desde el contexto y la historia de vida del individuo, que ocurre y se manifiesta en múltiples espacios, es necesario asumir que la mayor parte de lo que aprendemos no ocurre en espacios tradicionalmente educativos. Este escenario impone la necesidad de discutir y revelar más de esta parte del aprendizaje que ocurre de manera informal. Este estudio busca abordar estrategias para rastrear y reconocer el aprendizaje informal, que se manifiesta en múltiples tiempos y espacios. Desde la perspectiva de los ecosistemas de aprendizaje, se analizan diferentes estrategias, especialmente el TLA xAPI, como alternativas para la captura o seguimiento, análisis y aprendizaje de información. De esta manera, se discuten los desafíos y potencialidades para agregar más elementos a la biografía de aprendizaje de los individuos.Ao considerar aprendizagem como um contínuo, baseada na experiência, situada a partir do contexto e da história de vida do indivíduo, que contece e se manifesta em múltiplos espaços, é preciso assumir que a maior parte do que aprendemos não acontece em espaços tradicionalmente educacionais. Esse cenário impõe a necessidade de discutir e revelar mais dessa parcela da aprendizagem que acontece informalmente. Este estudo procura abordar estratégias para o rastreamento e reconhecimento de aprendizagem informal, que se manifesta em múltiplos tempos e espaços. Da perspectiva de ecossistemas de aprendizagem, são analisadas as diferentes estratégias, especialmente a xAPI da TLA, como alternativas para captura ou rastreamento, análise e informação de aprendizagem. Nesse caminho, se discute os desafios e potencialidades para acrescentar mais elementos à biografia de aprendizagem dos indivíduos.Universidade Anhambi Murumbi2020-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/26710.29147/dat.v5i3.267DAT Journal; Vol. 5 No. 3 (2020): Curadoria, design expositivo e museu + Dossiê PPG Design UnB; 193-214DAT Journal; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Curadoria, design expositivo e museu + Dossiê PPG Design UnB; 193-214DAT Journal; v. 5 n. 3 (2020): Curadoria, design expositivo e museu + Dossiê PPG Design UnB; 193-2142526-178910.29147/dat.v5i3reponame:DATJournalinstname:Universidade Anhembi Morumbi (ANHEMBI)instacron:ANHEMBIporhttps://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/267/187Kawagoe, Akemi Leandra Barros Pontes e Silva, Tiago info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-29T12:29:10Zoai:ojs.datjournal.anhembi.br:article/267Revistahttps://datjournal.anhembi.br/datPUBhttps://datjournal.anhembi.br/dat/oai||ppgdesign@anhembi.br2526-17892526-1789opendoar:2022-03-29T12:29:10DATJournal - Universidade Anhembi Morumbi (ANHEMBI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Informal learning tracking in the perspective of learning throughout life Seguimiento del aprendizaje informal desde la perspectiva del aprendizaje permanente Rastreamento de aprendizagem informal na perspectiva da aprendizagem ao longo da vida |
title |
Informal learning tracking in the perspective of learning throughout life |
spellingShingle |
Informal learning tracking in the perspective of learning throughout life Kawagoe, Akemi Leandra Aprendizagem informal aprendizagem ao longo da vida rastreamento de aprendizagem xAPI com LRS. Informal learning lifelong learning learning tracking xAPI with LRS Aprendizaje informal aprendizaje permanente seguimiento del aprendizaje xAPI con LRS |
title_short |
Informal learning tracking in the perspective of learning throughout life |
title_full |
Informal learning tracking in the perspective of learning throughout life |
title_fullStr |
Informal learning tracking in the perspective of learning throughout life |
title_full_unstemmed |
Informal learning tracking in the perspective of learning throughout life |
title_sort |
Informal learning tracking in the perspective of learning throughout life |
author |
Kawagoe, Akemi Leandra |
author_facet |
Kawagoe, Akemi Leandra Barros Pontes e Silva, Tiago |
author_role |
author |
author2 |
Barros Pontes e Silva, Tiago |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kawagoe, Akemi Leandra Barros Pontes e Silva, Tiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem informal aprendizagem ao longo da vida rastreamento de aprendizagem xAPI com LRS. Informal learning lifelong learning learning tracking xAPI with LRS Aprendizaje informal aprendizaje permanente seguimiento del aprendizaje xAPI con LRS |
topic |
Aprendizagem informal aprendizagem ao longo da vida rastreamento de aprendizagem xAPI com LRS. Informal learning lifelong learning learning tracking xAPI with LRS Aprendizaje informal aprendizaje permanente seguimiento del aprendizaje xAPI con LRS |
description |
Considering learning as a continuum, based on experience, context and individual background, which is acquired and manifested in multiple spaces, it is necessary to assume that most of what we learn does not happen in traditionally educational spaces. This scenario imposes the need to discuss and reveal more of a hidden learning that happens informally. This study seeks to address strategiesfor tracking and recognizing informal learning, which manifests itself in multiple moments and spaces. From the perspective of learning ecosystems, analyze different strategies, especially the TLA xAPI as an alternative for capturing or tracking, analyzing and inform learning. In this way, we discuss the challenges and oportunities to add more elements to the individuals’ learning biography. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/267 10.29147/dat.v5i3.267 |
url |
https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/267 |
identifier_str_mv |
10.29147/dat.v5i3.267 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/267/187 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Anhambi Murumbi |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Anhambi Murumbi |
dc.source.none.fl_str_mv |
DAT Journal; Vol. 5 No. 3 (2020): Curadoria, design expositivo e museu + Dossiê PPG Design UnB; 193-214 DAT Journal; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Curadoria, design expositivo e museu + Dossiê PPG Design UnB; 193-214 DAT Journal; v. 5 n. 3 (2020): Curadoria, design expositivo e museu + Dossiê PPG Design UnB; 193-214 2526-1789 10.29147/dat.v5i3 reponame:DATJournal instname:Universidade Anhembi Morumbi (ANHEMBI) instacron:ANHEMBI |
instname_str |
Universidade Anhembi Morumbi (ANHEMBI) |
instacron_str |
ANHEMBI |
institution |
ANHEMBI |
reponame_str |
DATJournal |
collection |
DATJournal |
repository.name.fl_str_mv |
DATJournal - Universidade Anhembi Morumbi (ANHEMBI) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ppgdesign@anhembi.br |
_version_ |
1797239921265606656 |