O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
Texto Completo: | http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1643 |
Resumo: | When put side by side, the western movies directed by Sergio Leone and Clint Eastwood both have similarities and differences in their construction (montage), in which Leone influences the American director about using the cinematographic silence to create different climates and sensations. The silence on the cinematographic field has great semantic value and dramatic potential to be explored and when it is combined with the western genre, it shows through characteristic sounds and images from this genre. The present research aims to identify and discuss the occasions in which the different types of silence occur in the western movies from the directors previously mentioned and observe the similarities and the differences of those constructions and uses by the filmmakers. In the present analysis, the following works by Sergio Leone were used: A Fistful of Dollars (1964), For a Few Dollars More (1965), The Good, the Bad and the Ugly (1966) and, Once Upon a Time in the West (1968), in which three of them Clint Eastwood acted under direct influence from the Italian director, in his way of acting as a form of performing the genre as a director. The following analyzed works by Clint Eastwood were: High Plains Drifter (1973), The Outlaw Josey Wales (1976), Pale Rider (1985), and Unforgiven (1992). |
id |
ANHE_857780da940d0123985d50c8d3dbd72a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:sitios.anhembi.br:TEDE/1643 |
network_acronym_str |
ANHE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
spelling |
Vadico, Luiz Antoniohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8148396J7GOMES, Delson de Matos2017-07-01T00:26:45Z2016-09-15GOMES, Delson de Matos. O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood. 2016. 254 f. : il. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1643When put side by side, the western movies directed by Sergio Leone and Clint Eastwood both have similarities and differences in their construction (montage), in which Leone influences the American director about using the cinematographic silence to create different climates and sensations. The silence on the cinematographic field has great semantic value and dramatic potential to be explored and when it is combined with the western genre, it shows through characteristic sounds and images from this genre. The present research aims to identify and discuss the occasions in which the different types of silence occur in the western movies from the directors previously mentioned and observe the similarities and the differences of those constructions and uses by the filmmakers. In the present analysis, the following works by Sergio Leone were used: A Fistful of Dollars (1964), For a Few Dollars More (1965), The Good, the Bad and the Ugly (1966) and, Once Upon a Time in the West (1968), in which three of them Clint Eastwood acted under direct influence from the Italian director, in his way of acting as a form of performing the genre as a director. The following analyzed works by Clint Eastwood were: High Plains Drifter (1973), The Outlaw Josey Wales (1976), Pale Rider (1985), and Unforgiven (1992).Quando comparados, os Westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood possuem similaridades e diferenças em suas construções (montagens) nas quais Leone influencia o diretor americano na utilização do silêncio cinematográfico para a produção de diferentes atmosferas e sensações. O silêncio no cinema possui grande riqueza semântica e potencial dramático a ser explorado e quando inserido no Western, é manifestado através de sons e imagens que são característicos da narrativa do gênero. O objetivo desta pesquisa é identificar e discutir as manifestações e construções dos diferentes silêncios nos Westerns dos diretores e observar as similaridades e diferenças dessas construções e utilizações entre os cineastas. Para esta análise, os filmes do diretor Sergio Leone utilizados foram: Por um Punhado de Dólares (1964), Por uns Dólares a Mais (1965), Três Homens em Conflito (1966) e Era uma Vez no Oeste (1968) nos quais Clint Eastwood atuou nos três primeiros e sofre influência direta do diretor italiano em seu modo de interpretar e realizar o gênero enquanto diretor. E os filmes analisados do diretor Clint Eastwood foram: O Estranho sem Nome (1973), Josey Wales - O Fora da Lei (1976), O Cavaleiro Solitário (1985) e Os Imperdoáveis (1992).Submitted by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2017-06-26T21:24:14Z No. of bitstreams: 1 Delson de Matos Gomes.pdf: 7369181 bytes, checksum: a0be819a7249d5744de820fa848ec67d (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2017-06-30T23:33:56Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Delson de Matos Gomes.pdf: 7369181 bytes, checksum: a0be819a7249d5744de820fa848ec67d (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2017-07-01T00:26:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Delson de Matos Gomes.pdf: 7369181 bytes, checksum: a0be819a7249d5744de820fa848ec67d (MD5)Made available in DSpace on 2017-07-01T00:26:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Delson de Matos Gomes.pdf: 7369181 bytes, checksum: a0be819a7249d5744de820fa848ec67d (MD5) Previous issue date: 2016-09-15Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfporUniversidade Anhembi MorumbiPrograma de Pós-Graduação Mestrado em ComunicaçãoUAMBrasilUniversidade Anhembi Morumbi::Diretoria de Pesquisa e Pós-graduação Stricto SensuComunicação; Cinematografia; Som (Cinema); Imagem Diretores e produtores de cinema; Cinema - FaroesteCIENCIAS SOCIAIS APLICADASO silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwoodinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-70792067294234000136006006006003930158860712739524-19880619442701333922075167498588264571info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBIinstname:Universidade Anhembi Morumbiinstacron:ANHEMBILICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1643/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALDelson de Matos Gomes.pdfDelson de Matos Gomes.pdfapplication/pdf7369181http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1643/2/Delson+de+Matos+Gomes.pdfa0be819a7249d5744de820fa848ec67dMD52TEDE/1643oai:sitios.anhembi.br:TEDE/16432017-06-30 21:26:45.133Tk9UQTogQ09MT1FVRSBBUVVJIEEgU1VBIFBSw5NQUklBIExJQ0VOw4dBCkVzdGEgbGljZW7Dp2EgZGUgZXhlbXBsbyDDqSBmb3JuZWNpZGEgYXBlbmFzIHBhcmEgZmlucyBpbmZvcm1hdGl2b3MuCgpMSUNFTsOHQSBERSBESVNUUklCVUnDh8ODTyBOw4NPLUVYQ0xVU0lWQQoKQ29tIGEgYXByZXNlbnRhw6fDo28gZGVzdGEgbGljZW7Dp2EsIHZvY8OqIChvIGF1dG9yIChlcykgb3UgbyB0aXR1bGFyIGRvcyBkaXJlaXRvcyBkZSBhdXRvcikgY29uY2VkZSDDoCBVbml2ZXJzaWRhZGUgClhYWCAoU2lnbGEgZGEgVW5pdmVyc2lkYWRlKSBvIGRpcmVpdG8gbsOjby1leGNsdXNpdm8gZGUgcmVwcm9kdXppciwgIHRyYWR1emlyIChjb25mb3JtZSBkZWZpbmlkbyBhYmFpeG8pLCBlL291IApkaXN0cmlidWlyIGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyAoaW5jbHVpbmRvIG8gcmVzdW1vKSBwb3IgdG9kbyBvIG11bmRvIG5vIGZvcm1hdG8gaW1wcmVzc28gZSBlbGV0csO0bmljbyBlIAplbSBxdWFscXVlciBtZWlvLCBpbmNsdWluZG8gb3MgZm9ybWF0b3Mgw6F1ZGlvIG91IHbDrWRlby4KClZvY8OqIGNvbmNvcmRhIHF1ZSBhIFNpZ2xhIGRlIFVuaXZlcnNpZGFkZSBwb2RlLCBzZW0gYWx0ZXJhciBvIGNvbnRlw7pkbywgdHJhbnNwb3IgYSBzdWEgdGVzZSBvdSBkaXNzZXJ0YcOnw6NvIApwYXJhIHF1YWxxdWVyIG1laW8gb3UgZm9ybWF0byBwYXJhIGZpbnMgZGUgcHJlc2VydmHDp8Ojby4KClZvY8OqIHRhbWLDqW0gY29uY29yZGEgcXVlIGEgU2lnbGEgZGUgVW5pdmVyc2lkYWRlIHBvZGUgbWFudGVyIG1haXMgZGUgdW1hIGPDs3BpYSBhIHN1YSB0ZXNlIG91IApkaXNzZXJ0YcOnw6NvIHBhcmEgZmlucyBkZSBzZWd1cmFuw6dhLCBiYWNrLXVwIGUgcHJlc2VydmHDp8Ojby4KClZvY8OqIGRlY2xhcmEgcXVlIGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyDDqSBvcmlnaW5hbCBlIHF1ZSB2b2PDqiB0ZW0gbyBwb2RlciBkZSBjb25jZWRlciBvcyBkaXJlaXRvcyBjb250aWRvcyAKbmVzdGEgbGljZW7Dp2EuIFZvY8OqIHRhbWLDqW0gZGVjbGFyYSBxdWUgbyBkZXDDs3NpdG8gZGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyBuw6NvLCBxdWUgc2VqYSBkZSBzZXUgCmNvbmhlY2ltZW50bywgaW5mcmluZ2UgZGlyZWl0b3MgYXV0b3JhaXMgZGUgbmluZ3XDqW0uCgpDYXNvIGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyBjb250ZW5oYSBtYXRlcmlhbCBxdWUgdm9jw6ogbsOjbyBwb3NzdWkgYSB0aXR1bGFyaWRhZGUgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzLCB2b2PDqiAKZGVjbGFyYSBxdWUgb2J0ZXZlIGEgcGVybWlzc8OjbyBpcnJlc3RyaXRhIGRvIGRldGVudG9yIGRvcyBkaXJlaXRvcyBhdXRvcmFpcyBwYXJhIGNvbmNlZGVyIMOgIFNpZ2xhIGRlIFVuaXZlcnNpZGFkZSAKb3MgZGlyZWl0b3MgYXByZXNlbnRhZG9zIG5lc3RhIGxpY2Vuw6dhLCBlIHF1ZSBlc3NlIG1hdGVyaWFsIGRlIHByb3ByaWVkYWRlIGRlIHRlcmNlaXJvcyBlc3TDoSBjbGFyYW1lbnRlIAppZGVudGlmaWNhZG8gZSByZWNvbmhlY2lkbyBubyB0ZXh0byBvdSBubyBjb250ZcO6ZG8gZGEgdGVzZSBvdSBkaXNzZXJ0YcOnw6NvIG9yYSBkZXBvc2l0YWRhLgoKQ0FTTyBBIFRFU0UgT1UgRElTU0VSVEHDh8ODTyBPUkEgREVQT1NJVEFEQSBURU5IQSBTSURPIFJFU1VMVEFETyBERSBVTSBQQVRST0PDjU5JTyBPVSAKQVBPSU8gREUgVU1BIEFHw4pOQ0lBIERFIEZPTUVOVE8gT1UgT1VUUk8gT1JHQU5JU01PIFFVRSBOw4NPIFNFSkEgQSBTSUdMQSBERSAKVU5JVkVSU0lEQURFLCBWT0PDiiBERUNMQVJBIFFVRSBSRVNQRUlUT1UgVE9ET1MgRSBRVUFJU1FVRVIgRElSRUlUT1MgREUgUkVWSVPDg08gQ09NTyAKVEFNQsOJTSBBUyBERU1BSVMgT0JSSUdBw4fDlUVTIEVYSUdJREFTIFBPUiBDT05UUkFUTyBPVSBBQ09SRE8uCgpBIFNpZ2xhIGRlIFVuaXZlcnNpZGFkZSBzZSBjb21wcm9tZXRlIGEgaWRlbnRpZmljYXIgY2xhcmFtZW50ZSBvIHNldSBub21lIChzKSBvdSBvKHMpIG5vbWUocykgZG8ocykgCmRldGVudG9yKGVzKSBkb3MgZGlyZWl0b3MgYXV0b3JhaXMgZGEgdGVzZSBvdSBkaXNzZXJ0YcOnw6NvLCBlIG7Do28gZmFyw6EgcXVhbHF1ZXIgYWx0ZXJhw6fDo28sIGFsw6ltIGRhcXVlbGFzIApjb25jZWRpZGFzIHBvciBlc3RhIGxpY2Vuw6dhLgo=http://sitios.anhembi.br/oai/requestopendoar:null2020-06-06 09:54:12.759Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI - Universidade Anhembi Morumbifalse |
dc.title.por.fl_str_mv |
O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood |
title |
O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood |
spellingShingle |
O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood GOMES, Delson de Matos Comunicação; Cinematografia; Som (Cinema); Imagem Diretores e produtores de cinema; Cinema - Faroeste CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
title_short |
O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood |
title_full |
O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood |
title_fullStr |
O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood |
title_full_unstemmed |
O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood |
title_sort |
O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood |
author |
GOMES, Delson de Matos |
author_facet |
GOMES, Delson de Matos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vadico, Luiz Antonio |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8148396J7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
GOMES, Delson de Matos |
contributor_str_mv |
Vadico, Luiz Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação; Cinematografia; Som (Cinema); Imagem Diretores e produtores de cinema; Cinema - Faroeste |
topic |
Comunicação; Cinematografia; Som (Cinema); Imagem Diretores e produtores de cinema; Cinema - Faroeste CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
dc.description.sponsorship.fl_txt_mv |
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES |
dc.description.abstract.por.fl_txt_mv |
When put side by side, the western movies directed by Sergio Leone and Clint Eastwood both have similarities and differences in their construction (montage), in which Leone influences the American director about using the cinematographic silence to create different climates and sensations. The silence on the cinematographic field has great semantic value and dramatic potential to be explored and when it is combined with the western genre, it shows through characteristic sounds and images from this genre. The present research aims to identify and discuss the occasions in which the different types of silence occur in the western movies from the directors previously mentioned and observe the similarities and the differences of those constructions and uses by the filmmakers. In the present analysis, the following works by Sergio Leone were used: A Fistful of Dollars (1964), For a Few Dollars More (1965), The Good, the Bad and the Ugly (1966) and, Once Upon a Time in the West (1968), in which three of them Clint Eastwood acted under direct influence from the Italian director, in his way of acting as a form of performing the genre as a director. The following analyzed works by Clint Eastwood were: High Plains Drifter (1973), The Outlaw Josey Wales (1976), Pale Rider (1985), and Unforgiven (1992). Quando comparados, os Westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood possuem similaridades e diferenças em suas construções (montagens) nas quais Leone influencia o diretor americano na utilização do silêncio cinematográfico para a produção de diferentes atmosferas e sensações. O silêncio no cinema possui grande riqueza semântica e potencial dramático a ser explorado e quando inserido no Western, é manifestado através de sons e imagens que são característicos da narrativa do gênero. O objetivo desta pesquisa é identificar e discutir as manifestações e construções dos diferentes silêncios nos Westerns dos diretores e observar as similaridades e diferenças dessas construções e utilizações entre os cineastas. Para esta análise, os filmes do diretor Sergio Leone utilizados foram: Por um Punhado de Dólares (1964), Por uns Dólares a Mais (1965), Três Homens em Conflito (1966) e Era uma Vez no Oeste (1968) nos quais Clint Eastwood atuou nos três primeiros e sofre influência direta do diretor italiano em seu modo de interpretar e realizar o gênero enquanto diretor. E os filmes analisados do diretor Clint Eastwood foram: O Estranho sem Nome (1973), Josey Wales - O Fora da Lei (1976), O Cavaleiro Solitário (1985) e Os Imperdoáveis (1992). |
description |
When put side by side, the western movies directed by Sergio Leone and Clint Eastwood both have similarities and differences in their construction (montage), in which Leone influences the American director about using the cinematographic silence to create different climates and sensations. The silence on the cinematographic field has great semantic value and dramatic potential to be explored and when it is combined with the western genre, it shows through characteristic sounds and images from this genre. The present research aims to identify and discuss the occasions in which the different types of silence occur in the western movies from the directors previously mentioned and observe the similarities and the differences of those constructions and uses by the filmmakers. In the present analysis, the following works by Sergio Leone were used: A Fistful of Dollars (1964), For a Few Dollars More (1965), The Good, the Bad and the Ugly (1966) and, Once Upon a Time in the West (1968), in which three of them Clint Eastwood acted under direct influence from the Italian director, in his way of acting as a form of performing the genre as a director. The following analyzed works by Clint Eastwood were: High Plains Drifter (1973), The Outlaw Josey Wales (1976), Pale Rider (1985), and Unforgiven (1992). |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-09-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-07-01T00:26:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
format |
masterThesis |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GOMES, Delson de Matos. O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood. 2016. 254 f. : il. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1643 |
identifier_str_mv |
GOMES, Delson de Matos. O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood. 2016. 254 f. : il. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo. |
url |
http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-7079206729423400013 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
3930158860712739524 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-1988061944270133392 |
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv |
2075167498588264571 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Anhembi Morumbi |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UAM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Universidade Anhembi Morumbi::Diretoria de Pesquisa e Pós-graduação Stricto Sensu |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Anhembi Morumbi |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI instname:Universidade Anhembi Morumbi instacron:ANHEMBI |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
instname_str |
Universidade Anhembi Morumbi |
instacron_str |
ANHEMBI |
institution |
ANHEMBI |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1643/1/license.txt http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1643/2/Delson+de+Matos+Gomes.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 a0be819a7249d5744de820fa848ec67d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI - Universidade Anhembi Morumbi |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1668889958993100800 |