O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GOMES, Delson de Matos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
Texto Completo: http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1643
Resumo: When put side by side, the western movies directed by Sergio Leone and Clint Eastwood both have similarities and differences in their construction (montage), in which Leone influences the American director about using the cinematographic silence to create different climates and sensations. The silence on the cinematographic field has great semantic value and dramatic potential to be explored and when it is combined with the western genre, it shows through characteristic sounds and images from this genre. The present research aims to identify and discuss the occasions in which the different types of silence occur in the western movies from the directors previously mentioned and observe the similarities and the differences of those constructions and uses by the filmmakers. In the present analysis, the following works by Sergio Leone were used: A Fistful of Dollars (1964), For a Few Dollars More (1965), The Good, the Bad and the Ugly (1966) and, Once Upon a Time in the West (1968), in which three of them Clint Eastwood acted under direct influence from the Italian director, in his way of acting as a form of performing the genre as a director. The following analyzed works by Clint Eastwood were: High Plains Drifter (1973), The Outlaw Josey Wales (1976), Pale Rider (1985), and Unforgiven (1992).
id ANHE_857780da940d0123985d50c8d3dbd72a
oai_identifier_str oai:sitios.anhembi.br:TEDE/1643
network_acronym_str ANHE
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
spelling Vadico, Luiz Antoniohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8148396J7GOMES, Delson de Matos2017-07-01T00:26:45Z2016-09-15GOMES, Delson de Matos. O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood. 2016. 254 f. : il. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1643When put side by side, the western movies directed by Sergio Leone and Clint Eastwood both have similarities and differences in their construction (montage), in which Leone influences the American director about using the cinematographic silence to create different climates and sensations. The silence on the cinematographic field has great semantic value and dramatic potential to be explored and when it is combined with the western genre, it shows through characteristic sounds and images from this genre. The present research aims to identify and discuss the occasions in which the different types of silence occur in the western movies from the directors previously mentioned and observe the similarities and the differences of those constructions and uses by the filmmakers. In the present analysis, the following works by Sergio Leone were used: A Fistful of Dollars (1964), For a Few Dollars More (1965), The Good, the Bad and the Ugly (1966) and, Once Upon a Time in the West (1968), in which three of them Clint Eastwood acted under direct influence from the Italian director, in his way of acting as a form of performing the genre as a director. The following analyzed works by Clint Eastwood were: High Plains Drifter (1973), The Outlaw Josey Wales (1976), Pale Rider (1985), and Unforgiven (1992).Quando comparados, os Westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood possuem similaridades e diferenças em suas construções (montagens) nas quais Leone influencia o diretor americano na utilização do silêncio cinematográfico para a produção de diferentes atmosferas e sensações. O silêncio no cinema possui grande riqueza semântica e potencial dramático a ser explorado e quando inserido no Western, é manifestado através de sons e imagens que são característicos da narrativa do gênero. O objetivo desta pesquisa é identificar e discutir as manifestações e construções dos diferentes silêncios nos Westerns dos diretores e observar as similaridades e diferenças dessas construções e utilizações entre os cineastas. Para esta análise, os filmes do diretor Sergio Leone utilizados foram: Por um Punhado de Dólares (1964), Por uns Dólares a Mais (1965), Três Homens em Conflito (1966) e Era uma Vez no Oeste (1968) nos quais Clint Eastwood atuou nos três primeiros e sofre influência direta do diretor italiano em seu modo de interpretar e realizar o gênero enquanto diretor. E os filmes analisados do diretor Clint Eastwood foram: O Estranho sem Nome (1973), Josey Wales - O Fora da Lei (1976), O Cavaleiro Solitário (1985) e Os Imperdoáveis (1992).Submitted by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2017-06-26T21:24:14Z No. of bitstreams: 1 Delson de Matos Gomes.pdf: 7369181 bytes, checksum: a0be819a7249d5744de820fa848ec67d (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2017-06-30T23:33:56Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Delson de Matos Gomes.pdf: 7369181 bytes, checksum: a0be819a7249d5744de820fa848ec67d (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2017-07-01T00:26:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Delson de Matos Gomes.pdf: 7369181 bytes, checksum: a0be819a7249d5744de820fa848ec67d (MD5)Made available in DSpace on 2017-07-01T00:26:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Delson de Matos Gomes.pdf: 7369181 bytes, checksum: a0be819a7249d5744de820fa848ec67d (MD5) Previous issue date: 2016-09-15Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfporUniversidade Anhembi MorumbiPrograma de Pós-Graduação Mestrado em ComunicaçãoUAMBrasilUniversidade Anhembi Morumbi::Diretoria de Pesquisa e Pós-graduação Stricto SensuComunicação; Cinematografia; Som (Cinema); Imagem Diretores e produtores de cinema; Cinema - FaroesteCIENCIAS SOCIAIS APLICADASO silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwoodinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-70792067294234000136006006006003930158860712739524-19880619442701333922075167498588264571info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBIinstname:Universidade Anhembi Morumbiinstacron:ANHEMBILICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1643/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALDelson de Matos Gomes.pdfDelson de Matos Gomes.pdfapplication/pdf7369181http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1643/2/Delson+de+Matos+Gomes.pdfa0be819a7249d5744de820fa848ec67dMD52TEDE/1643oai:sitios.anhembi.br:TEDE/16432017-06-30 21:26:45.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http://sitios.anhembi.br/oai/requestopendoar:null2020-06-06 09:54:12.759Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI - Universidade Anhembi Morumbifalse
dc.title.por.fl_str_mv O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood
title O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood
spellingShingle O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood
GOMES, Delson de Matos
Comunicação; Cinematografia; Som (Cinema); Imagem Diretores e produtores de cinema; Cinema - Faroeste
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
title_short O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood
title_full O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood
title_fullStr O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood
title_full_unstemmed O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood
title_sort O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood
author GOMES, Delson de Matos
author_facet GOMES, Delson de Matos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vadico, Luiz Antonio
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8148396J7
dc.contributor.author.fl_str_mv GOMES, Delson de Matos
contributor_str_mv Vadico, Luiz Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação; Cinematografia; Som (Cinema); Imagem Diretores e produtores de cinema; Cinema - Faroeste
topic Comunicação; Cinematografia; Som (Cinema); Imagem Diretores e produtores de cinema; Cinema - Faroeste
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
dc.description.sponsorship.fl_txt_mv Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES
dc.description.abstract.por.fl_txt_mv When put side by side, the western movies directed by Sergio Leone and Clint Eastwood both have similarities and differences in their construction (montage), in which Leone influences the American director about using the cinematographic silence to create different climates and sensations. The silence on the cinematographic field has great semantic value and dramatic potential to be explored and when it is combined with the western genre, it shows through characteristic sounds and images from this genre. The present research aims to identify and discuss the occasions in which the different types of silence occur in the western movies from the directors previously mentioned and observe the similarities and the differences of those constructions and uses by the filmmakers. In the present analysis, the following works by Sergio Leone were used: A Fistful of Dollars (1964), For a Few Dollars More (1965), The Good, the Bad and the Ugly (1966) and, Once Upon a Time in the West (1968), in which three of them Clint Eastwood acted under direct influence from the Italian director, in his way of acting as a form of performing the genre as a director. The following analyzed works by Clint Eastwood were: High Plains Drifter (1973), The Outlaw Josey Wales (1976), Pale Rider (1985), and Unforgiven (1992).
Quando comparados, os Westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood possuem similaridades e diferenças em suas construções (montagens) nas quais Leone influencia o diretor americano na utilização do silêncio cinematográfico para a produção de diferentes atmosferas e sensações. O silêncio no cinema possui grande riqueza semântica e potencial dramático a ser explorado e quando inserido no Western, é manifestado através de sons e imagens que são característicos da narrativa do gênero. O objetivo desta pesquisa é identificar e discutir as manifestações e construções dos diferentes silêncios nos Westerns dos diretores e observar as similaridades e diferenças dessas construções e utilizações entre os cineastas. Para esta análise, os filmes do diretor Sergio Leone utilizados foram: Por um Punhado de Dólares (1964), Por uns Dólares a Mais (1965), Três Homens em Conflito (1966) e Era uma Vez no Oeste (1968) nos quais Clint Eastwood atuou nos três primeiros e sofre influência direta do diretor italiano em seu modo de interpretar e realizar o gênero enquanto diretor. E os filmes analisados do diretor Clint Eastwood foram: O Estranho sem Nome (1973), Josey Wales - O Fora da Lei (1976), O Cavaleiro Solitário (1985) e Os Imperdoáveis (1992).
description When put side by side, the western movies directed by Sergio Leone and Clint Eastwood both have similarities and differences in their construction (montage), in which Leone influences the American director about using the cinematographic silence to create different climates and sensations. The silence on the cinematographic field has great semantic value and dramatic potential to be explored and when it is combined with the western genre, it shows through characteristic sounds and images from this genre. The present research aims to identify and discuss the occasions in which the different types of silence occur in the western movies from the directors previously mentioned and observe the similarities and the differences of those constructions and uses by the filmmakers. In the present analysis, the following works by Sergio Leone were used: A Fistful of Dollars (1964), For a Few Dollars More (1965), The Good, the Bad and the Ugly (1966) and, Once Upon a Time in the West (1968), in which three of them Clint Eastwood acted under direct influence from the Italian director, in his way of acting as a form of performing the genre as a director. The following analyzed works by Clint Eastwood were: High Plains Drifter (1973), The Outlaw Josey Wales (1976), Pale Rider (1985), and Unforgiven (1992).
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-09-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-07-01T00:26:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
status_str publishedVersion
format masterThesis
dc.identifier.citation.fl_str_mv GOMES, Delson de Matos. O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood. 2016. 254 f. : il. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1643
identifier_str_mv GOMES, Delson de Matos. O silêncio nos westerns dos diretores Sergio Leone e Clint Eastwood. 2016. 254 f. : il. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.
url http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1643
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv -7079206729423400013
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
600
600
dc.relation.department.fl_str_mv 3930158860712739524
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -1988061944270133392
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv 2075167498588264571
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Anhembi Morumbi
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UAM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Universidade Anhembi Morumbi::Diretoria de Pesquisa e Pós-graduação Stricto Sensu
publisher.none.fl_str_mv Universidade Anhembi Morumbi
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
instname:Universidade Anhembi Morumbi
instacron:ANHEMBI
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
instname_str Universidade Anhembi Morumbi
instacron_str ANHEMBI
institution ANHEMBI
bitstream.url.fl_str_mv http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1643/1/license.txt
http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1643/2/Delson+de+Matos+Gomes.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468
a0be819a7249d5744de820fa848ec67d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI - Universidade Anhembi Morumbi
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1668889958993100800