A forma na paisagem: a observação dos projetos Praça das Artes (SP, 2012) e Museu do Amanhã (RJ, 2015)
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
Texto Completo: | http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1688 |
Resumo: | This dissertation observes the urban landscape in its form, since it can interfere in the perception and experience of inhabitants in contemporary cities. Two projects have been selected: the Praça das Artes Building, in São Paulo, with part of its construction concluded in 2012, and the Museu do Amanhã, located in Rio de Janeiro, finished in 2015. Both buildings are located in areas of Urban Operation determined by the municipalities, and were built after the 2000s, aiming to meet the needs of the population and revitalize central areas. To study them, field researches were carried out, as well as informal interviews, and reflections on themes addressed by authors such as Lynch, Peixoto, Zonno and Gehl on the city dynamics and the development of the landscape. The shape created and its reactions were discussed. So were observations on its design according to Flusser, Denis and Ching, the perception approach in Merleau-Ponty and Bachelard, and the space according to Massey and Krauss. It then becomes possible to understand how these architectural structures and individuals behave in their surroundings, interacting with the visuality created and forming a "living city" to some extent. |
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Carvalho, Agda Regina dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4362109H7KULAIF, Patricia Marcucci2018-08-21T14:10:36Z2017-02-21KULAIF, Patricia Marcucci. A forma na paisagem: a observação dos projetos Praça das Artes (SP, 2012) e Museu do Amanhã (RJ, 2015). 2017. 142 f. Dissertação( Programa de Pós-Graduação Mestrado em Design) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo .http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1688This dissertation observes the urban landscape in its form, since it can interfere in the perception and experience of inhabitants in contemporary cities. Two projects have been selected: the Praça das Artes Building, in São Paulo, with part of its construction concluded in 2012, and the Museu do Amanhã, located in Rio de Janeiro, finished in 2015. Both buildings are located in areas of Urban Operation determined by the municipalities, and were built after the 2000s, aiming to meet the needs of the population and revitalize central areas. To study them, field researches were carried out, as well as informal interviews, and reflections on themes addressed by authors such as Lynch, Peixoto, Zonno and Gehl on the city dynamics and the development of the landscape. The shape created and its reactions were discussed. So were observations on its design according to Flusser, Denis and Ching, the perception approach in Merleau-Ponty and Bachelard, and the space according to Massey and Krauss. It then becomes possible to understand how these architectural structures and individuals behave in their surroundings, interacting with the visuality created and forming a "living city" to some extent.Esta dissertação observa a paisagem urbana em sua forma, na medida em que ela pode interferir na percepção e vivência dos habitantes das cidades contemporâneas. Foram selecionados dois projetos: o Edifício Praça das Artes, em São Paulo, com parte de sua construção finalizada em 2012, e o Museu do Amanhã, situado no Rio de Janeiro, concluído em 2015. Ambos se localizam em áreas de Operação Urbana determinadas pela Prefeitura, e foram construídos após os anos 2000, com a proposta de atender necessidades da população e revitalizar regiões centrais. Para estudá-las, foram feitas pesquisas de campo, entrevistas informais, e reflexões sobre temas abordados por autores como Lynch, Peixoto, Zonno e Gehl quanto à dinâmica da cidade e o desenvolvimento da paisagem. Discutiram-se a forma criada e suas reações, além de observações acerca de seu design à luz de Flusser, Denis e Ching, a abordagem da percepção em Merleau-Ponty e Bachelard, e o espaço em Massey e Krauss. Torna-se então, possível compreender como se comportam tais estruturas arquitetônicas e indivíduos em seu entorno, interagindo com a visualidade criada e formando uma "cidade viva", em certa medida.Submitted by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2018-08-20T18:39:10Z No. of bitstreams: 1 451230.pdf: 6678666 bytes, checksum: 1abd5c5485b2389e2fddda9409716b45 (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2018-08-20T20:28:12Z (GMT) No. of bitstreams: 1 451230.pdf: 6678666 bytes, checksum: 1abd5c5485b2389e2fddda9409716b45 (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2018-08-21T14:04:33Z (GMT) No. of bitstreams: 1 451230.pdf: 6678666 bytes, checksum: 1abd5c5485b2389e2fddda9409716b45 (MD5)Made available in DSpace on 2018-08-21T14:10:36Z (GMT). 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This dissertation observes the urban landscape in its form, since it can interfere in the perception and experience of inhabitants in contemporary cities. Two projects have been selected: the Praça das Artes Building, in São Paulo, with part of its construction concluded in 2012, and the Museu do Amanhã, located in Rio de Janeiro, finished in 2015. Both buildings are located in areas of Urban Operation determined by the municipalities, and were built after the 2000s, aiming to meet the needs of the population and revitalize central areas. To study them, field researches were carried out, as well as informal interviews, and reflections on themes addressed by authors such as Lynch, Peixoto, Zonno and Gehl on the city dynamics and the development of the landscape. The shape created and its reactions were discussed. So were observations on its design according to Flusser, Denis and Ching, the perception approach in Merleau-Ponty and Bachelard, and the space according to Massey and Krauss. It then becomes possible to understand how these architectural structures and individuals behave in their surroundings, interacting with the visuality created and forming a "living city" to some extent. |
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