A prática contemporânea da impressão tipográfica no design gráfico brasileiro
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
Texto Completo: | http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1629 |
Resumo: | This research focuses on the contemporary practice of letterpress printing in Brazilian graphic design. Regarded as commercially obsolete technology, letterpress is rescued by a significant number of designers during the 1990s. They use it as a distinctive aspect of their projects. This thesis means to investigate the key aspects of this work, its several manifestations and relevance regarding the contemporary Brazilian graphic design. As an exploratory and qualitative research, it was necessary to make use of different methodological procedures to reach its conclusion. Oral history was the main method for collecting and analyzing data. Of all 13 printing groups identified throughout the country, eight were interviewed, which enabled a broad understanding of the phenomenon, and the identification of relevant topics. More than a romantic revival, it was realized in this practice a resonance with another contemporaneous manifestations of graphic design, once the phenomenon relies upon a pluralistic strategy where different issues and aspects are combined reinventing letterpress printing. |
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Oral history was the main method for collecting and analyzing data. Of all 13 printing groups identified throughout the country, eight were interviewed, which enabled a broad understanding of the phenomenon, and the identification of relevant topics. More than a romantic revival, it was realized in this practice a resonance with another contemporaneous manifestations of graphic design, once the phenomenon relies upon a pluralistic strategy where different issues and aspects are combined reinventing letterpress printing.A presente pesquisa, tem como objeto a prática contemporânea da impressão tipográfica no design gráfico brasileiro. Embora comercialmente obsoleta percebe-se, a partir dos anos 1990 e 2000, um resgate dessa tecnologia por meio de uma parcela significativa de designers que a utilizaram como um diferencial para a produção de seus projetos. Nesta dissertação buscou-se investigar as características dessa produção, suas diferentes manifestações e sua relevância no contexto do design gráfico brasileiro contemporâneo. Por se tratar de uma pesquisa exploratória e de caráter qualitativo, para sua conclusão foi necessário a combinação de diferentes procedimentos metodológicos, dos quais destaca-se a utilização da metodologia da História Oral para a coleta e análise dos dados. Ao todo foram identificados treze grupos, distribuídos em diferentes estados, e dos quais oito foram analisados. Ao todo foram registrados cerca de oito horas de depoimentos o que permitiu uma melhor compreensão do fenômeno e a identificação de temas relevantes. Mais do que um revivalismo romântico, percebeu-se nessa prática uma consonância com outras manifestações do design gráfico na contemporaneidade uma vez que o fenômeno se vale de uma estratégia pluralista onde diferentes questões e aspectos se misturam reinventando a impressão tipográfica.Submitted by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2016-10-18T18:58:06Z No. of bitstreams: 1 Rafael Neder.pdf: 4552404 bytes, checksum: f06818e11fdfce78d0ed2032e5138388 (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2016-10-18T19:54:31Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Rafael Neder.pdf: 4552404 bytes, checksum: f06818e11fdfce78d0ed2032e5138388 (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2016-10-18T19:59:00Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Rafael Neder.pdf: 4552404 bytes, checksum: f06818e11fdfce78d0ed2032e5138388 (MD5)Made available in DSpace on 2016-10-18T20:00:43Z (GMT). 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