When the simple matter seeks form: metalanguage in the classical and in the contemporary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Falcão, Iouchabel Sarratchara de Fátima
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Reis, Célia Maria Domingues da Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto Poético
Texto Completo: https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/435
Resumo: In this article we analyze two poems - Transforma-se o amador na cousa amada, by Camões, and O Belo e o Belo, by the contemporary Brazilian poet Santiago Villela Marques. These poems converge to the thought of the poetic act as a substance that stands out and is singled out (CHKLOVSKI, 1976) in the thing, to which the speaker conforms himself/herself, conscious aware of the other (PAZ, 2012), whereby he/she takes place in the projected image. In this context, the verses offer elements related to Literary Aesthetics, such as the Beautiful, Beauty and Art (PAREYSON, 2001, GREUEL 1994). Such connection puts at stake the poet and poetry, poetic action as investigation and image building of what is inherent and simultaneously unattainable (JAKOBSON, 1969; COHEN, 1974; VALERY, 1991). Such is the investigative path herein followed.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n23a435
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spelling When the simple matter seeks form: metalanguage in the classical and in the contemporaryCuando la materia simple busca la forma: un metalenguaje en clássico y contemporáneoQuando “a matéria simples busca a forma”: uma metalinguagem no clássico e no contemporâneoPoetic form. Thing and singularization. The Beautiful and Art.Forma poética. Cosa y singularización. Lo bello y del arte.Forma poética. Coisa e singularização. O Belo e a Arte.In this article we analyze two poems - Transforma-se o amador na cousa amada, by Camões, and O Belo e o Belo, by the contemporary Brazilian poet Santiago Villela Marques. These poems converge to the thought of the poetic act as a substance that stands out and is singled out (CHKLOVSKI, 1976) in the thing, to which the speaker conforms himself/herself, conscious aware of the other (PAZ, 2012), whereby he/she takes place in the projected image. In this context, the verses offer elements related to Literary Aesthetics, such as the Beautiful, Beauty and Art (PAREYSON, 2001, GREUEL 1994). Such connection puts at stake the poet and poetry, poetic action as investigation and image building of what is inherent and simultaneously unattainable (JAKOBSON, 1969; COHEN, 1974; VALERY, 1991). Such is the investigative path herein followed.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n23a435En este artículo se analizan dos poemas - Transforma-se o amador na cousa amada, de Camões, y O Belo e o Belo, del poeta contemporáneo brasileño Santiago Villela Marques, con reflexiones convergentes del hecho poético como la sustancia que se eleva y singulariza (CHKLOVSKI, 1976) en la cosa en el que yo lirico si ajusta, consciente del otro (PAZ, 2012), como un lugar de sí mismo en la imagen proyectada. En este conte los versos proporcionan información relativa a la estética literaria como el Bello, la Belleza y la Arte (PAREYSON, 2001; GREUEL, 1994). Esta combinación pone en questión el poeta y la poesía, acción poética como la investigación y la creación de imagen que es inherente y al mismo tiempo inalcanzable (JAKOBSON, 1969; COHEN, 1974; VALERY, 1991). Esta es la ruta de investigación.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n23a435Neste artigo analisamos dois poemas – Transforma-se o amador na cousa amada, de Camões, e O Belo e o Belo, do poeta contemporâneo brasileiro Santiago Villela Marques, convergentes na reflexão do ato poético como substância que se ergue e se singulariza (CHKLOVSKI, 1976) na coisa, na qual o eu lírico se conforma, consciente do outro (PAZ, 2012), lugar de si mesmo na imagem projetada. Nesse âmbito, os versos oferecem elementos atinentes à Estética Literária, como o Belo, a Beleza e a Arte (PAREYSON, 2001; GREUEL, 1994). Tal conjunção coloca em questão poeta e poesia, ação poética como investigação e edificação de imagem do que lhe é inerente e, simultaneamente, inatingível (JAKOBSON, 1969; COHEN, 1974; VALERY, 1991). Tal é o percurso investigativo.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n23a435GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2017-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/43510.25094/rtp.2017n23a435Texto Poético; v. 13 n. 23 (2017): Dossiê Ferreira Gullar; 508-5251808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/435/364Copyright (c) 2017 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFalcão, Iouchabel Sarratchara de FátimaReis, Célia Maria Domingues da Rocha2020-02-26T03:58:26Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/435Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2020-02-26T03:58:26Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
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