Glauco Mattoso’s Cautos Causos
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto Poético |
Texto Completo: | https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/444 |
Resumo: | This paper deals with the comic-satirical form of the book Raymundo Curupyra, o Caypora, by Glauco Mattoso. It remembers that his 200 sonnets of low genre, decasyllabic verse and assonant rhymes abba/abba/cdc/dcd compose, in the sequence in which they are ordered, narrative sets. Jokingly titled “cautos causos”, they form an ironically lyrical novel whose subject matter is the temporalities of the actions of Raymundo Curupyra. The comic inadequacies of his acts are narrated by Craque, “perfeito/ malandro brasileiro da selecta/ralé miscigenada” (Sonnet 107), who, having aids, jumps tragically from the Martinelli building, defeated by himself and by São Paulo city. The paper proposes that the principle – and the limit – of the acts of Craque's lyrical speech is the misery that fornicates with lust. That is: the paper proposes that the book effectuates the tired jest or the burlesque melancholy characteristic of a serious-comic portrait of São Paulo and the contemporary Brazilian society.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n22a444 |
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Glauco Mattoso’s Cautos CausosLos Cautos Casos de Glauco MattosoOs Cautos Causos de Glauco MattosoLow genresonnetmiseryjestcauso.Género bajosonetomiseriaburlacaso.Gênero baixosonetomisériagalhofacauso.This paper deals with the comic-satirical form of the book Raymundo Curupyra, o Caypora, by Glauco Mattoso. It remembers that his 200 sonnets of low genre, decasyllabic verse and assonant rhymes abba/abba/cdc/dcd compose, in the sequence in which they are ordered, narrative sets. Jokingly titled “cautos causos”, they form an ironically lyrical novel whose subject matter is the temporalities of the actions of Raymundo Curupyra. The comic inadequacies of his acts are narrated by Craque, “perfeito/ malandro brasileiro da selecta/ralé miscigenada” (Sonnet 107), who, having aids, jumps tragically from the Martinelli building, defeated by himself and by São Paulo city. The paper proposes that the principle – and the limit – of the acts of Craque's lyrical speech is the misery that fornicates with lust. That is: the paper proposes that the book effectuates the tired jest or the burlesque melancholy characteristic of a serious-comic portrait of São Paulo and the contemporary Brazilian society.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n22a444El artículo trata de manera cómico-satírica del libro Raymundo Curupyra, o Caypora, de Glauco Mattoso. Recuerda que sus 200 sonetos de género bajo, verso endecasílabo y rimas asonantes abba/abba/cdc/dcd componen, en la secuencia en que son ordenados, conjuntos narrativos. Burlescamente titulados de “cautos casos”, ellos forman una novela irónicamente lírica, cuya materia son las temporalidades de las acciones de Raymundo Curupyra. Las inadecuaciones cómicas de sus actos son narradas por Craque, “perfecto/ pícaro brasileño de la selecta/chusma mestiza” (Soneto 107), que salta, sidoso y trágico, del edificio Martinelli, derrotado por sí mismo y por São Paulo. El artículo propone que el principio y el límite de los actos del habla lírica de Craque es la miseria que fornica con la lujuria. O sea: el artículo propone que el libro efectúa la broma cansada o la melancolía burlesca propias de un retrato serio-cómico de São Paulo y de la sociedad brasileña contemporánea. ---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n22a444O artigo trata da forma cômico-satírica do livro Raymundo Curupyra, o Caypora, de Glauco Mattoso. Lembra que seus 200 sonetos de gênero baixo, verso decassílabo e rimas toantes abba/abba/cdc/dcd compõem, na sequência em que são ordenados, conjuntos narrativos. Jocosamente intitulados de “cautos causos”, eles formam um romance ironicamente lírico e sua matéria são as temporalidades das ações de Raymundo Curupyra. As inadequações cômicas de seus atos são narradas por Craque, “perfeito/ malandro brasileiro da selecta/ralé miscigenada” (Soneto 107), que salta, aidético e trágico, do edifício Martinelli, derrotado por si mesmo e por São Paulo. O artigo propõe que o princípio – e o limite – dos atos da fala lírica de Craque é a miséria que fornica com a luxúria. Ou seja: o artigo propõe que o livro efetua a galhofa cansada ou a melancolia burlesca próprias de um retrato sério-cômico de São Paulo e da sociedade brasileira contemporânea. ---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n22a444GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2017-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/44410.25094/rtp.2017n22a444Texto Poético; v. 13 n. 22 (2017): Dossiê Glauco Mattoso; 168-1811808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/444/346Copyright (c) 2017 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHansen, João Adolfo2020-02-26T02:57:37Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/444Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2020-02-26T02:57:37Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
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