Chico Buarque and the oblique quotation
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto Poético |
Texto Completo: | https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/758 |
Resumo: | The present article examines how Chico Buarque deals with musical and literary tradition in his songs. By analyzing “Rubato”, we find elements to describe the game of cheating and thefts played in the lyrics as the expression of a conception that does not differ creation from writing and reading. Based on an approach that considers intertextuality beyond the mere exercise of identifying intertexts, we assume Chico Buarque’s songwriting presents “bifurcations”. Therefore, we propose a mode of listening to two songs, “Pedro pedreiro” (1966) and “Construção” (1971), that investigates their possible relation with the poetry of two Latin American artists, César Vallejo and Juan Gelman. |
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Chico Buarque and the oblique quotationChico Buarque: citando oblicuamenteChico Buarque: citando “assim de viés”MPBChico Buarquepoesia hispano-americanaintertextualidadecitação.Brazilian Popular MusicChico BuarqueLatin American PoetryIntertextualityQuotationMPBChico BuarquePoesía hispanoamericanaIntertextualidadcitaciónThe present article examines how Chico Buarque deals with musical and literary tradition in his songs. By analyzing “Rubato”, we find elements to describe the game of cheating and thefts played in the lyrics as the expression of a conception that does not differ creation from writing and reading. Based on an approach that considers intertextuality beyond the mere exercise of identifying intertexts, we assume Chico Buarque’s songwriting presents “bifurcations”. Therefore, we propose a mode of listening to two songs, “Pedro pedreiro” (1966) and “Construção” (1971), that investigates their possible relation with the poetry of two Latin American artists, César Vallejo and Juan Gelman.El artículo discute como Chico Buarque se apropia de la tradición musical y literaria en sus canciones. El análisis de “Rubato” (2011) ofrece elementos que permiten considerar el juego de robos, trueques y retoques que se pone en escena en los versos como la expresión de una concepción que no distingue la creación de las prácticas de escritura y lectura. Considerando la intertextualidad más allá de la identificación del intertexto y asumiendo que el cancionero de Buarque presenta “bifurcaciones”, propongo un modo de escuchar dos canciones, “Pedro pedreiro” (1966) e “Construção” (1971), a partir de la posible relación con la poesía de los hispanoamericanos César Vallejo e Juan Gelman.O artigo discute como Chico Buarque se apropria da tradição musical e literária em suas canções. A análise de “Rubato” (2011) oferece elementos que permitem considerar o jogo de roubos, trocas e retoques encenado nos versos como expressão de uma concepção que não distingue a criação das práticas de escuta e leitura. Considerando a intertextualidade para além da identificação do intertexto e assumindo que o cancioneiro buarqueano está semeado de “bifurcações”, proponho um modo de escuta de duas canções, “Pedro pedreiro” (1966) e “Construção” (1971), a partir da relação possível com a poesia dos hispano-americanos César Vallejo e Juan Gelman.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2021-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/75810.25094/rtp.2021n32a758Texto Poético; v. 17 n. 32 (2021): Poesia e práticas de citação; 173-1981808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/758/520Copyright (c) 2021 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Mayra Moreyra2021-02-14T15:28:56Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/758Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2021-02-14T15:28:56Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
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