Listening, astonishment and canto: the poem’s route in Ferreira Gullar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Mota, Ana Carolina
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Busato, Susanna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto Poético
Texto Completo: https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/418
Resumo: Ferreira Gullar affirmed on several occasions, critical and biographical texts and interviews that his poetry is born from the daily and the astonishment, that is the feeling of strangeness before objects and situations already known. This article discusses if these theoretical assertions are true in Gullar’s poetic work, that is, if the daily and the astonishment can be identified as the poem’s source. To that end, this study selected poems published in Muitas vozes (1999) and, to support the lecture, it will be considered some theoretical texts written by Gullar and writings from Octavio Paz, Maurice Blanchot and Jacques Aumont.
id ANPOLL-1_bd385963a1bf5555aa577e224775eb6f
oai_identifier_str oai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/418
network_acronym_str ANPOLL-1
network_name_str Texto Poético
repository_id_str
spelling Listening, astonishment and canto: the poem’s route in Ferreira GullarEscucha, asombro y canto: el itinerario del poema en Ferreira GullarEscuta, espanto e canto: o percurso do poema em Ferreira GullarFerreira Gullarastonishmentdailypoem.Ferreira Gullarasombrocotidianopoema.Ferreira Gullarespantocotidianopoema.Ferreira Gullar affirmed on several occasions, critical and biographical texts and interviews that his poetry is born from the daily and the astonishment, that is the feeling of strangeness before objects and situations already known. This article discusses if these theoretical assertions are true in Gullar’s poetic work, that is, if the daily and the astonishment can be identified as the poem’s source. To that end, this study selected poems published in Muitas vozes (1999) and, to support the lecture, it will be considered some theoretical texts written by Gullar and writings from Octavio Paz, Maurice Blanchot and Jacques Aumont.Ferreira Gullar ha dicho en muchas situaciones, textos críticos y autobiográficos y entrevistas que su poesía nace del cotidiano y del asombro, que es la sensación de verse maravillado delante de objetos y hechos ya conocidos. El objetivo de este artículo es observar si estas afirmaciones teóricas son verdad en la poesía de Gullar, o sea, si el cotidiano y el asombro pueden ser identificados como fuente del poema. Fueran seleccionados poemas de Muitas vozes (1999) y, además de los poemas, serán considerados algunos textos teóricos de Gullar y publicaciones de Octavio Paz, Maurice Blanchot y Jacques Aumont.Ferreira Gullar afirmou em diversas ocasiões, em textos críticos, biográficos e entrevistas, que sua poesia nasce do cotidiano e do espanto, que é a sensação de estranheza diante de objetos e situações já conhecidos. O objetivo deste artigo é observar se essas afirmações, feitas no plano teórico, de fato se dão na obra poética de Gullar, ou seja, se a fonte do poema é o cotidiano e o espanto diante dele. Para tanto, selecionou-se alguns poemas de Muitas vozes (1999) e serão considerados, além de escritos teóricos do próprio Gullar, textos de Octavio Paz, Maurice Blanchot e Jacques Aumont.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2018-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/41810.25094/rtp.2018n24a418Texto Poético; v. 14 n. 24 (2018): Dossiê Arquivos Literários de Poetas: Materiais e Leituras; 204-2191808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/418/380Copyright (c) 2018 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Mota, Ana CarolinaBusato, Susanna2018-02-01T08:09:52Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/418Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2018-02-01T08:09:52Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
dc.title.none.fl_str_mv Listening, astonishment and canto: the poem’s route in Ferreira Gullar
Escucha, asombro y canto: el itinerario del poema en Ferreira Gullar
Escuta, espanto e canto: o percurso do poema em Ferreira Gullar
title Listening, astonishment and canto: the poem’s route in Ferreira Gullar
spellingShingle Listening, astonishment and canto: the poem’s route in Ferreira Gullar
da Silva Mota, Ana Carolina
Ferreira Gullar
astonishment
daily
poem.
Ferreira Gullar
asombro
cotidiano
poema.
Ferreira Gullar
espanto
cotidiano
poema.
title_short Listening, astonishment and canto: the poem’s route in Ferreira Gullar
title_full Listening, astonishment and canto: the poem’s route in Ferreira Gullar
title_fullStr Listening, astonishment and canto: the poem’s route in Ferreira Gullar
title_full_unstemmed Listening, astonishment and canto: the poem’s route in Ferreira Gullar
title_sort Listening, astonishment and canto: the poem’s route in Ferreira Gullar
author da Silva Mota, Ana Carolina
author_facet da Silva Mota, Ana Carolina
Busato, Susanna
author_role author
author2 Busato, Susanna
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Mota, Ana Carolina
Busato, Susanna
dc.subject.por.fl_str_mv Ferreira Gullar
astonishment
daily
poem.
Ferreira Gullar
asombro
cotidiano
poema.
Ferreira Gullar
espanto
cotidiano
poema.
topic Ferreira Gullar
astonishment
daily
poem.
Ferreira Gullar
asombro
cotidiano
poema.
Ferreira Gullar
espanto
cotidiano
poema.
description Ferreira Gullar affirmed on several occasions, critical and biographical texts and interviews that his poetry is born from the daily and the astonishment, that is the feeling of strangeness before objects and situations already known. This article discusses if these theoretical assertions are true in Gullar’s poetic work, that is, if the daily and the astonishment can be identified as the poem’s source. To that end, this study selected poems published in Muitas vozes (1999) and, to support the lecture, it will be considered some theoretical texts written by Gullar and writings from Octavio Paz, Maurice Blanchot and Jacques Aumont.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/418
10.25094/rtp.2018n24a418
url https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/418
identifier_str_mv 10.25094/rtp.2018n24a418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/418/380
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Texto Poético
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Texto Poético
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv GT Teoria do Texto Poético ANPOLL
publisher.none.fl_str_mv GT Teoria do Texto Poético ANPOLL
dc.source.none.fl_str_mv Texto Poético; v. 14 n. 24 (2018): Dossiê Arquivos Literários de Poetas: Materiais e Leituras; 204-219
1808-5385
reponame:Texto Poético
instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron:Anpoll
instname_str Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron_str Anpoll
institution Anpoll
reponame_str Texto Poético
collection Texto Poético
repository.name.fl_str_mv Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
repository.mail.fl_str_mv ||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com
_version_ 1798329790220992512