Chronicles as memorials: the Brasilia of Clarice Lispector (and the temporary disappearance of the invisible)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da ANPOLL (Online) |
Texto Completo: | https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1522 |
Resumo: | Built upon alternating subjective and objective sentences, Clarice Lispector's first chronicle about Brasília (published on Senhor, 1963) is like an architectural memorial, half way between personal style and public celebration, with external reference and aim. In the following editions (from 1970 Jornal do Brasil on) a sentence is missing about the "Estado totalitário"-like style of the city. Together with the omission of the sentence, its presentation as "invisible headline in the newspapers" is omitted. With censorship invisibility disappears, like the inexisting statues which Clarice celebrates as a catch-phrase. |
id |
ANPOLL-2_61e9318e7654616e94cb2c6973c7f8a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1522 |
network_acronym_str |
ANPOLL-2 |
network_name_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Chronicles as memorials: the Brasilia of Clarice Lispector (and the temporary disappearance of the invisible)Crônicas como memoriais: A Brasília de Clarice Lispector (e o temporário desaparecimento do invisível)Clarice LispectorBrasiliaMemorialClarice LispectorBrasíliaMemorialBuilt upon alternating subjective and objective sentences, Clarice Lispector's first chronicle about Brasília (published on Senhor, 1963) is like an architectural memorial, half way between personal style and public celebration, with external reference and aim. In the following editions (from 1970 Jornal do Brasil on) a sentence is missing about the "Estado totalitário"-like style of the city. Together with the omission of the sentence, its presentation as "invisible headline in the newspapers" is omitted. With censorship invisibility disappears, like the inexisting statues which Clarice celebrates as a catch-phrase.Construída como uma alternância constante de investigações subjetivas e anotações subjetivas, a primeira crônica de Clarice Lispector sobre Brasília (publicada em Senhor, 1963) pode ser comparada a um memorial arquitetônico, que se encontra entre o estilo pessoal e a celebração pública, com um referente e uma intenção externa. Nas edições sucessivas (a partir do Jornal do Brasil, 1970) desaparece uma frase que menciona o estilo de "Estado totalitário" da cidade. A compreensível omissão da frase leva consigo também a sua apresentação como "manchete invisível nos jornais". Com a censura desaparece o 'invisível', como as estátuas inexistentes de Brasília celebradas por Clarice como conclusão de efeito.ANPOLL2020-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/152210.18309/anp.v51iesp.1522Revista da Anpoll; Vol. 51 (2020): Número especial: Clarice Lispector; 11-15Revista da Anpoll; v. 51 (2020): Número especial: Clarice Lispector; 11-151982-78301414-7564reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1522/1114Copyright (c) 2020 Maria Caterina Pincherleinfo:eu-repo/semantics/openAccessPincherle, Maria Caterina2022-01-31T23:27:24Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1522Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:55.668137Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Chronicles as memorials: the Brasilia of Clarice Lispector (and the temporary disappearance of the invisible) Crônicas como memoriais: A Brasília de Clarice Lispector (e o temporário desaparecimento do invisível) |
title |
Chronicles as memorials: the Brasilia of Clarice Lispector (and the temporary disappearance of the invisible) |
spellingShingle |
Chronicles as memorials: the Brasilia of Clarice Lispector (and the temporary disappearance of the invisible) Pincherle, Maria Caterina Clarice Lispector Brasilia Memorial Clarice Lispector Brasília Memorial |
title_short |
Chronicles as memorials: the Brasilia of Clarice Lispector (and the temporary disappearance of the invisible) |
title_full |
Chronicles as memorials: the Brasilia of Clarice Lispector (and the temporary disappearance of the invisible) |
title_fullStr |
Chronicles as memorials: the Brasilia of Clarice Lispector (and the temporary disappearance of the invisible) |
title_full_unstemmed |
Chronicles as memorials: the Brasilia of Clarice Lispector (and the temporary disappearance of the invisible) |
title_sort |
Chronicles as memorials: the Brasilia of Clarice Lispector (and the temporary disappearance of the invisible) |
author |
Pincherle, Maria Caterina |
author_facet |
Pincherle, Maria Caterina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pincherle, Maria Caterina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Clarice Lispector Brasilia Memorial Clarice Lispector Brasília Memorial |
topic |
Clarice Lispector Brasilia Memorial Clarice Lispector Brasília Memorial |
description |
Built upon alternating subjective and objective sentences, Clarice Lispector's first chronicle about Brasília (published on Senhor, 1963) is like an architectural memorial, half way between personal style and public celebration, with external reference and aim. In the following editions (from 1970 Jornal do Brasil on) a sentence is missing about the "Estado totalitário"-like style of the city. Together with the omission of the sentence, its presentation as "invisible headline in the newspapers" is omitted. With censorship invisibility disappears, like the inexisting statues which Clarice celebrates as a catch-phrase. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1522 10.18309/anp.v51iesp.1522 |
url |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1522 |
identifier_str_mv |
10.18309/anp.v51iesp.1522 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1522/1114 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria Caterina Pincherle info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria Caterina Pincherle |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Anpoll; Vol. 51 (2020): Número especial: Clarice Lispector; 11-15 Revista da Anpoll; v. 51 (2020): Número especial: Clarice Lispector; 11-15 1982-7830 1414-7564 reponame:Revista da ANPOLL (Online) instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:ANPOLL |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
ANPOLL |
institution |
ANPOLL |
reponame_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
collection |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadaanpoll@gmail.com |
_version_ |
1797051180452413440 |