Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães Mendes, Laurianne
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Durval Dorne, Vinícius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da ANPOLL (Online)
Texto Completo: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1708
Resumo: The present work brings some studies on the research “Regimes of statements about the school institution in project statements”, whose objective is to study regimes of truth that fall on the school, through statements on Twitter. The Escola sem Partido project is a political movement that emerged in São Paulo, Brazil, in 2004, with the founder of the lawyer Miguel Nagib, which focuses on the issue of teachers' performance in the classroom, seeking impartiality and objectivity on the part of the teacher. We intend, therefore, from the Foucaultian Discursive Studies, to think about the Discursive of the Institution by the Originating Utterances of Trainers and Supporters of the Political Movement, above all, in relation to the notion of sexuality. Through the analysis of statements, it was observed that a discursive strategy that supports the defense of the “Escola sem Partido” project is given, among others, by raising family awareness, one of the main instruments of governmentality for population control.
id ANPOLL-2_b6b143d29228ec5abae2f8628295c323
oai_identifier_str oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1708
network_acronym_str ANPOLL-2
network_name_str Revista da ANPOLL (Online)
repository_id_str
spelling Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”Regimes de verdade e sexualidade: um olhar sobre a instituição escolar em enunciados do projeto “Escola sem partido”Foucaultian Discursive StudiesTruth RegimesSexualityGovernmentalityEscola Sem PartidoEstudos Discursivos FoucaultianosRegimes de VerdadeSexualidadeGovernamentalidadeEscola Sem PartidoThe present work brings some studies on the research “Regimes of statements about the school institution in project statements”, whose objective is to study regimes of truth that fall on the school, through statements on Twitter. The Escola sem Partido project is a political movement that emerged in São Paulo, Brazil, in 2004, with the founder of the lawyer Miguel Nagib, which focuses on the issue of teachers' performance in the classroom, seeking impartiality and objectivity on the part of the teacher. We intend, therefore, from the Foucaultian Discursive Studies, to think about the Discursive of the Institution by the Originating Utterances of Trainers and Supporters of the Political Movement, above all, in relation to the notion of sexuality. Through the analysis of statements, it was observed that a discursive strategy that supports the defense of the “Escola sem Partido” project is given, among others, by raising family awareness, one of the main instruments of governmentality for population control.O presente trabalho traz algumas reflexões acerca da pesquisa “Regimes de verdades sobre a instituição escolar em enunciados do projeto ‘Escola sem partido’”, cujo objetivo é analisar regimes de verdade que recaem sobre o ambiente escolar, por meio de enunciados presentes no Twitter. O projeto Escola sem Partido é um movimento político que emergiu em São Paulo, Brasil, em 2004, tendo como fundador o advogado Miguel Nagib, que centraliza a questão da atuação dos professores em sala de aula, buscando a imparcialidade e a objetividade do docente. Pretendemos, assim, a partir dos Estudos Discursivos Foucaultianos, pensar a constituição discursiva da instituição escolar pelos enunciados decorrentes de integrantes e simpatizantes do respectivo movimento político, sobretudo, em relação à noção de sexualidade. Por intermédio da análise de enunciados, observou-se que a estratégia discursiva que embasa a defesa do projeto “Escola sem Partido” se dá, entre outros, pela sensibilização da família, um dos principais instrumentos da governamentalidade para o controle da população. ANPOLL2022-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/170810.18309/ranpoll.v53i2.1708Revista da Anpoll; Vol. 53 No. 2 (2022): Por uma análise foucaultiana dos discursos; 386-402Revista da Anpoll; v. 53 n. 2 (2022): Por uma análise foucaultiana dos discursos; 386-4021982-78301414-756410.18309/ranpoll.v53i2reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1708/1263Copyright (c) 2022 Revista da Anpollhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães Mendes, LaurianneDurval Dorne, Vinícius2022-09-06T12:32:32Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1708Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:49:00.031836Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
dc.title.none.fl_str_mv Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”
Regimes de verdade e sexualidade: um olhar sobre a instituição escolar em enunciados do projeto “Escola sem partido”
title Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”
spellingShingle Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”
Guimarães Mendes, Laurianne
Foucaultian Discursive Studies
Truth Regimes
Sexuality
Governmentality
Escola Sem Partido
Estudos Discursivos Foucaultianos
Regimes de Verdade
Sexualidade
Governamentalidade
Escola Sem Partido
title_short Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”
title_full Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”
title_fullStr Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”
title_full_unstemmed Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”
title_sort Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”
author Guimarães Mendes, Laurianne
author_facet Guimarães Mendes, Laurianne
Durval Dorne, Vinícius
author_role author
author2 Durval Dorne, Vinícius
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães Mendes, Laurianne
Durval Dorne, Vinícius
dc.subject.por.fl_str_mv Foucaultian Discursive Studies
Truth Regimes
Sexuality
Governmentality
Escola Sem Partido
Estudos Discursivos Foucaultianos
Regimes de Verdade
Sexualidade
Governamentalidade
Escola Sem Partido
topic Foucaultian Discursive Studies
Truth Regimes
Sexuality
Governmentality
Escola Sem Partido
Estudos Discursivos Foucaultianos
Regimes de Verdade
Sexualidade
Governamentalidade
Escola Sem Partido
description The present work brings some studies on the research “Regimes of statements about the school institution in project statements”, whose objective is to study regimes of truth that fall on the school, through statements on Twitter. The Escola sem Partido project is a political movement that emerged in São Paulo, Brazil, in 2004, with the founder of the lawyer Miguel Nagib, which focuses on the issue of teachers' performance in the classroom, seeking impartiality and objectivity on the part of the teacher. We intend, therefore, from the Foucaultian Discursive Studies, to think about the Discursive of the Institution by the Originating Utterances of Trainers and Supporters of the Political Movement, above all, in relation to the notion of sexuality. Through the analysis of statements, it was observed that a discursive strategy that supports the defense of the “Escola sem Partido” project is given, among others, by raising family awareness, one of the main instruments of governmentality for population control.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1708
10.18309/ranpoll.v53i2.1708
url https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1708
identifier_str_mv 10.18309/ranpoll.v53i2.1708
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1708/1263
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista da Anpoll
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista da Anpoll
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPOLL
publisher.none.fl_str_mv ANPOLL
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Anpoll; Vol. 53 No. 2 (2022): Por uma análise foucaultiana dos discursos; 386-402
Revista da Anpoll; v. 53 n. 2 (2022): Por uma análise foucaultiana dos discursos; 386-402
1982-7830
1414-7564
10.18309/ranpoll.v53i2
reponame:Revista da ANPOLL (Online)
instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron:ANPOLL
instname_str Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron_str ANPOLL
institution ANPOLL
reponame_str Revista da ANPOLL (Online)
collection Revista da ANPOLL (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
repository.mail.fl_str_mv revistadaanpoll@gmail.com
_version_ 1797051180850872320