Shoes and the rhythm of the steps: notes on “Preciosidade”, by Clarice Lispector

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Iara Machado
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da ANPOLL (Online)
Texto Completo: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1439
Resumo: This article proposes an analysis of the short story “Preciosidade”, by Clarice Lispector, which is part of the short story collection Laços de Família (1960). Supported by the essay Le scarpe rotte, by Natalia Ginzburg, and one of the chapters in L'amica geniale, by Elena Ferrante, such interpretation focuses on the recurrence of shoes as images of transition and mediation between the private and the external. In Lispector's story, they may be perceived as the necessary and painful displacement of one's home as the only reference of authority, just as the burden of responsibility that comes along with freedom.
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spelling Shoes and the rhythm of the steps: notes on “Preciosidade”, by Clarice LispectorSapatos e ritmos dos passos: notas sobre "Preciosidade", de Clarice LispectorPsychoanalysisLiterary criticismClarice LispectorPsicanáliseCrítica literáriaClarice LispectorThis article proposes an analysis of the short story “Preciosidade”, by Clarice Lispector, which is part of the short story collection Laços de Família (1960). Supported by the essay Le scarpe rotte, by Natalia Ginzburg, and one of the chapters in L'amica geniale, by Elena Ferrante, such interpretation focuses on the recurrence of shoes as images of transition and mediation between the private and the external. In Lispector's story, they may be perceived as the necessary and painful displacement of one's home as the only reference of authority, just as the burden of responsibility that comes along with freedom.Este artigo propõe uma leitura do conto “Preciosidade”, de Clarice Lispector e parte da coletânea Laços de Família (1960), se detendo na reincidência dos sapatos como imagens de transições e mediações entre o íntimo e o externo, e com o amparo do ensaio Os sapatos rotos, de Natalia Ginzburg, e de um dos capítulos que formam A amiga genial, de Elena Ferrante. A interpretação seria que os sapatos no conto de Clarice possam ser entendidos como o necessário e doloroso deslocamento da casa como referência única de autoridade e o peso de responsabilidade imbuída na liberdade.ANPOLL2020-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/143910.18309/anp.v51iesp.1439Revista da Anpoll; Vol. 51 (2020): Número especial: Clarice Lispector; 75-82Revista da Anpoll; v. 51 (2020): Número especial: Clarice Lispector; 75-821982-78301414-7564reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1439/1121Copyright (c) 2020 Iara Machado Pinheiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Iara Machado2022-01-31T23:27:24Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1439Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:53.172003Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
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