A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martinez, Monica
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Heller, Barbara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1990
Resumo: This article analyses The Unwomanly Face of War and the ways in which Svetlana Alexievich reconstructs the narratives of the Red Army’s female soldiers during World War II. Our theoretical framework consists of memory studies and oral history, as well as war coverage in the fields of literary journalism. The methodology is French content analysis. The results suggest that: a) the strength of the work lies in its inclusion of the voices of the women left out of the war narratives; b) when transformed into narratives, oral memory reaffirms the past, updates the present and creates bonds of trust between deponents, narrator and readers.
id ANPPC-1_09140f50e6b30d82467f16f43fa32fad
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1990
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra MundialMemória. Jornalismo Literário. Segunda Guerra Mundial.This article analyses The Unwomanly Face of War and the ways in which Svetlana Alexievich reconstructs the narratives of the Red Army’s female soldiers during World War II. Our theoretical framework consists of memory studies and oral history, as well as war coverage in the fields of literary journalism. The methodology is French content analysis. The results suggest that: a) the strength of the work lies in its inclusion of the voices of the women left out of the war narratives; b) when transformed into narratives, oral memory reaffirms the past, updates the present and creates bonds of trust between deponents, narrator and readers.Analizamos en La guerra no tiene rostro de mujer, de Svetlana Aleksevich, las formas en que la autora reconstruyó las narrativas de las combatientes del Ejército Rojo en la Segunda Guerra Mundial. Los estudios de memoria, historia oral, cobertura de guerra en el campo del periodismo literario constituyen los marcos teóricos. El método es el análisis de contenido francés. Los resultados sugieren: a) la fuerza del trabajo radica en la inclusión de las voces de las mujeres excluidas en las narraciones de guerra; b) transformada en narrativas, esta memoria oral resignifica el pasado, actualiza el presente, crea lazos de confianza entre los deponentes, el narrador y los lectores.Analisamos, em A guerra não tem rosto de mulher, de Svetlana Aleksiévitch, o método pelo qual a autora reconstruiu as narrativas das combatentes do Exército Vermelho na Segunda Guerra Mundial. A hibridização narradora-personagem caracteriza sua escritura. Estudos da memória, da história oral e do jornalismo compõem os referenciais. Os resultados sugerem: a) a força da obra reside na inclusão das vozes das mulheres excluídas nas narrativas de guerra; b) transformadas em narrativas, essa memória oral ressignifica o passado, atualiza o presente, cria vínculos de confiança entre depoentes, narradora e leitores.    ABEC2020-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/199010.30962/ec.1990E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; v. 23 (2020)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1990/1980Copyright (c) 2020 Monica Martinez, Barbara Hellerinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartinez, MonicaHeller, Barbara2020-09-09T21:25:56Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1990Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2020-09-09T21:25:56E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial
title A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial
spellingShingle A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial
Martinez, Monica
Memória. Jornalismo Literário. Segunda Guerra Mundial.
title_short A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial
title_full A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial
title_fullStr A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial
title_full_unstemmed A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial
title_sort A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial
author Martinez, Monica
author_facet Martinez, Monica
Heller, Barbara
author_role author
author2 Heller, Barbara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martinez, Monica
Heller, Barbara
dc.subject.por.fl_str_mv Memória. Jornalismo Literário. Segunda Guerra Mundial.
topic Memória. Jornalismo Literário. Segunda Guerra Mundial.
description This article analyses The Unwomanly Face of War and the ways in which Svetlana Alexievich reconstructs the narratives of the Red Army’s female soldiers during World War II. Our theoretical framework consists of memory studies and oral history, as well as war coverage in the fields of literary journalism. The methodology is French content analysis. The results suggest that: a) the strength of the work lies in its inclusion of the voices of the women left out of the war narratives; b) when transformed into narratives, oral memory reaffirms the past, updates the present and creates bonds of trust between deponents, narrator and readers.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1990
10.30962/ec.1990
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1990
identifier_str_mv 10.30962/ec.1990
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1990/1980
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Monica Martinez, Barbara Heller
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Monica Martinez, Barbara Heller
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 23 (2020)
E-Compós; Vol. 23 (2020)
E-Compós; v. 23 (2020)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045734899023872