A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1990 |
Resumo: | This article analyses The Unwomanly Face of War and the ways in which Svetlana Alexievich reconstructs the narratives of the Red Army’s female soldiers during World War II. Our theoretical framework consists of memory studies and oral history, as well as war coverage in the fields of literary journalism. The methodology is French content analysis. The results suggest that: a) the strength of the work lies in its inclusion of the voices of the women left out of the war narratives; b) when transformed into narratives, oral memory reaffirms the past, updates the present and creates bonds of trust between deponents, narrator and readers. |
id |
ANPPC-1_09140f50e6b30d82467f16f43fa32fad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1990 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra MundialMemória. Jornalismo Literário. Segunda Guerra Mundial.This article analyses The Unwomanly Face of War and the ways in which Svetlana Alexievich reconstructs the narratives of the Red Army’s female soldiers during World War II. Our theoretical framework consists of memory studies and oral history, as well as war coverage in the fields of literary journalism. The methodology is French content analysis. The results suggest that: a) the strength of the work lies in its inclusion of the voices of the women left out of the war narratives; b) when transformed into narratives, oral memory reaffirms the past, updates the present and creates bonds of trust between deponents, narrator and readers.Analizamos en La guerra no tiene rostro de mujer, de Svetlana Aleksevich, las formas en que la autora reconstruyó las narrativas de las combatientes del Ejército Rojo en la Segunda Guerra Mundial. Los estudios de memoria, historia oral, cobertura de guerra en el campo del periodismo literario constituyen los marcos teóricos. El método es el análisis de contenido francés. Los resultados sugieren: a) la fuerza del trabajo radica en la inclusión de las voces de las mujeres excluidas en las narraciones de guerra; b) transformada en narrativas, esta memoria oral resignifica el pasado, actualiza el presente, crea lazos de confianza entre los deponentes, el narrador y los lectores.Analisamos, em A guerra não tem rosto de mulher, de Svetlana Aleksiévitch, o método pelo qual a autora reconstruiu as narrativas das combatentes do Exército Vermelho na Segunda Guerra Mundial. A hibridização narradora-personagem caracteriza sua escritura. Estudos da memória, da história oral e do jornalismo compõem os referenciais. Os resultados sugerem: a) a força da obra reside na inclusão das vozes das mulheres excluídas nas narrativas de guerra; b) transformadas em narrativas, essa memória oral ressignifica o passado, atualiza o presente, cria vínculos de confiança entre depoentes, narradora e leitores. ABEC2020-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/199010.30962/ec.1990E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; v. 23 (2020)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1990/1980Copyright (c) 2020 Monica Martinez, Barbara Hellerinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartinez, MonicaHeller, Barbara2020-09-09T21:25:56Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1990Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2020-09-09T21:25:56E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial |
title |
A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial |
spellingShingle |
A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial Martinez, Monica Memória. Jornalismo Literário. Segunda Guerra Mundial. |
title_short |
A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial |
title_full |
A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial |
title_fullStr |
A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial |
title_full_unstemmed |
A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial |
title_sort |
A guerra não tem rosto de mulher: Svetlana Aleksiévitch reescreve a Segunda Guerra Mundial |
author |
Martinez, Monica |
author_facet |
Martinez, Monica Heller, Barbara |
author_role |
author |
author2 |
Heller, Barbara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martinez, Monica Heller, Barbara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Memória. Jornalismo Literário. Segunda Guerra Mundial. |
topic |
Memória. Jornalismo Literário. Segunda Guerra Mundial. |
description |
This article analyses The Unwomanly Face of War and the ways in which Svetlana Alexievich reconstructs the narratives of the Red Army’s female soldiers during World War II. Our theoretical framework consists of memory studies and oral history, as well as war coverage in the fields of literary journalism. The methodology is French content analysis. The results suggest that: a) the strength of the work lies in its inclusion of the voices of the women left out of the war narratives; b) when transformed into narratives, oral memory reaffirms the past, updates the present and creates bonds of trust between deponents, narrator and readers. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1990 10.30962/ec.1990 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1990 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.1990 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1990/1980 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Monica Martinez, Barbara Heller info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Monica Martinez, Barbara Heller |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 23 (2020) E-Compós; Vol. 23 (2020) E-Compós; v. 23 (2020) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045734899023872 |