Phenomenology: The use as a method in the Communication field
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1012 |
Resumo: | In other areas of knowledge such as philosophy, phenomenology is understood as a theoretical proposal. In the Communication scientific community, however, there is no such consensus: phenomenology is understood as a theory and, more commonly in recent years, as a method. The point is that this ambiguity may result in an inappropriate use, since the absence of a well defined proposal may lead to questioning the results of studies that employ such method. In this context, this article aims to discuss this issue, with a brief historical survey on the phenomenology; it debates this theoretical and methodical relationship and suggests a seven step guideline to the phenomenological method. Finally, this proposed guideline is used as a key to analyze a study built with this method. The result shows that the explanation of techniques (such as in-depth interviews and participant observation) could improve the understanding of the method for Communication field users. |
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Phenomenology: The use as a method in the Communication fieldFenomenología: El uso como un método para la comunicaciónFENOMENOLOGIA: O uso como método em ComunicaçãoComunicação. Fenomenologia. Teoria. Metodogia.In other areas of knowledge such as philosophy, phenomenology is understood as a theoretical proposal. In the Communication scientific community, however, there is no such consensus: phenomenology is understood as a theory and, more commonly in recent years, as a method. The point is that this ambiguity may result in an inappropriate use, since the absence of a well defined proposal may lead to questioning the results of studies that employ such method. In this context, this article aims to discuss this issue, with a brief historical survey on the phenomenology; it debates this theoretical and methodical relationship and suggests a seven step guideline to the phenomenological method. Finally, this proposed guideline is used as a key to analyze a study built with this method. The result shows that the explanation of techniques (such as in-depth interviews and participant observation) could improve the understanding of the method for Communication field users.En las áreas de conocimiento como la filosofía, la fenomenología es entendida como una propuesta teórica. Dentro de la comunidad científica de Comunicación, sin embargo, no hay tal consenso: la fenomenología se entiende bien como una teoría y, con mayor frecuencia en los últimos años, como un método. El caso es que la ambigüedad creada puede resultar en el uso generalista del tema, una vez que la ausencia de una propuesta más bien definida puede conducir a cuestionar los resultados de los estudios que emplean tales métodos. En este contexto, el presente artículo tiene como objetivo discutir este tema, con una breve reseña histórica sobre la fenomenología, con debate teórico y metódico de esta relación y sugiere una propuesta de siete pasos para el método fenomenológico. Por último, esta propuesta se utiliza como una clave para el análisis de estudio de este método, el resultado muestra que la explicación de las técnicas (tales como entrevistas en profundidad y observación participante) podría mejorar la comprensión del método en la comunidad científica en el área de la comunicación.Em áreas do conhecimento como a filosofia, a fenomenologia é compreendida como uma proposta teórica. No âmbito da comunidade científica da Comunicação, no entanto, não há este consenso: a fenomenologia tanto é entendida como uma teoria quanto, mais comumente nos últimos anos, como um método. A questão é que esta ambiguidade pode resultar numa certa fluidez do emprego da abordagem, uma vez que a ausência de uma proposta mais bem definida pode levar ao questionamento dos resultados dos estudos que a empregam como método. Neste contexto, este artigo tem como objetivo discutir esta temática, fazendo um breve levantamento histórico sobre a fenomenologia, debatendo esta relação teórico-metódica, e sugerindo uma proposta de sete passos para o método fenomenológico. Finalmente, esta proposta é usada como uma chave para se analisar estudo feito com este método, cujo resultado revela que a explicitação das técnicas empregadas (como entrevista aprofundada e observação participante) poderia melhorar a compreensão do método na comunidade científica da área de Comunicação.ABEC2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/101210.30962/ec.1012E-Compós; Vol. 17 No. 2 (2014)E-Compós; Vol. 17 Núm. 2 (2014)E-Compós; v. 17 n. 2 (2014)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1012/762Martinez, MonicaSilva, Paulo Celsoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T20:47:08Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1012Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T20:47:08E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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