Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Picado, Benjamim
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/41
Resumo: In this text, we propose an analysis of the coded aspects of human gesture, in the ways we find it captured in photography: taking advantage of the case of visual arresting of action in contemporary photojournalism, we examine the ways by which the pictorial principles of representation might serve as a structure of the visual discourse in photography. Taking a stand with Gombrich’s ideas on the principles of pictorial representation of human action, we identify the arrested gesture in photography as divided between two main aspects of its codification: on one hand, we identify this normalization of gesture with the processes of ritualization of human attitude; on the other hand, the gesture is identified with the expressional traits of representation (thus with the generation of some pathos, which is found translated in a iconic fashion), i.e., by the production of a sensorial sympathy of the image with aspects of the experience of the characters of the scene captured.
id ANPPC-1_0f8f65a3ce7652e357a124b430dce93e
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/41
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Olhar testemunhal e representação da ação na fotografiaRepresentaçãoFotografiaAçãoIn this text, we propose an analysis of the coded aspects of human gesture, in the ways we find it captured in photography: taking advantage of the case of visual arresting of action in contemporary photojournalism, we examine the ways by which the pictorial principles of representation might serve as a structure of the visual discourse in photography. Taking a stand with Gombrich’s ideas on the principles of pictorial representation of human action, we identify the arrested gesture in photography as divided between two main aspects of its codification: on one hand, we identify this normalization of gesture with the processes of ritualization of human attitude; on the other hand, the gesture is identified with the expressional traits of representation (thus with the generation of some pathos, which is found translated in a iconic fashion), i.e., by the production of a sensorial sympathy of the image with aspects of the experience of the characters of the scene captured.En este texto, proponemos un analisis de los aspectos de codificación del gesto, em sus relaciones com el arresto de las acciones por parte de la fotografia: empezando por el caso de la captura de l’acción al fotoperiodismo contemporaneo, buscamos examinar las formas en las quales los principios pictuarels de la representacion pueden servir como estructuración del discurso visual de la fotografia. Partindo también de las ideas de Gombrich sobre los principios de la representación pictural de las acciones humanas, nosostros identificamos el arresto del gesto em la fotografia como estando divisado entre dos aspectos pricipales de su codificación: de uma parte, identificamos esta normalización com el procés de ritualización del atitud gestual; de otra parte, el gesto és identificado com los aspectos de la expressión, inherente à la representación (asi siendo, com la géneración de um pathos, traducido à la forma de um icone), ou por la produción de uma simaptia senorial de l’imagen com los aspectos de la experiencia de las personages de la escena capturada.Propomos, neste texto, uma análise dos aspectos codificados do gesto humano capturado na fotografia: tomando especificamente o caso do embargo visual das ações no fotojornalismo contemporâneo, examinaremos o modo como os princípios da representação pictórica de situações narrativas estrutura o discurso visual da fotografia de ações. Tomando partido das idéias de Gombrich sobre os princípios da representação pictórica das atitudes humanas, identificamos o gesto humano capturado na fotografia como estando cindido entre dois aspectos principais de sua codificação: no plano de sua ritualização (a normalização dos gestos tendo por modelo suas funções retóricas), ou por referência aos aspectos expressionais da representação do gesto humano (ou seja, pela geração de um pathos, modelado no nível da iconicidade da imagem) isto é, pela produção de uma simaptia sensorial da imagem com aspectos da experiência das personagens da cena.ABEC2005-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/4110.30962/ec.41E-Compós; Vol. 3 (2005)E-Compós; Vol. 3 (2005)E-Compós; v. 3 (2005)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/41/41Picado, Benjamiminfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:28Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/41Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:28E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia
title Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia
spellingShingle Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia
Picado, Benjamim
Representação
Fotografia
Ação
title_short Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia
title_full Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia
title_fullStr Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia
title_full_unstemmed Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia
title_sort Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia
author Picado, Benjamim
author_facet Picado, Benjamim
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Picado, Benjamim
dc.subject.por.fl_str_mv Representação
Fotografia
Ação
topic Representação
Fotografia
Ação
description In this text, we propose an analysis of the coded aspects of human gesture, in the ways we find it captured in photography: taking advantage of the case of visual arresting of action in contemporary photojournalism, we examine the ways by which the pictorial principles of representation might serve as a structure of the visual discourse in photography. Taking a stand with Gombrich’s ideas on the principles of pictorial representation of human action, we identify the arrested gesture in photography as divided between two main aspects of its codification: on one hand, we identify this normalization of gesture with the processes of ritualization of human attitude; on the other hand, the gesture is identified with the expressional traits of representation (thus with the generation of some pathos, which is found translated in a iconic fashion), i.e., by the production of a sensorial sympathy of the image with aspects of the experience of the characters of the scene captured.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/41
10.30962/ec.41
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/41
identifier_str_mv 10.30962/ec.41
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/41/41
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 3 (2005)
E-Compós; Vol. 3 (2005)
E-Compós; v. 3 (2005)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045731177627648