Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/41 |
Resumo: | In this text, we propose an analysis of the coded aspects of human gesture, in the ways we find it captured in photography: taking advantage of the case of visual arresting of action in contemporary photojournalism, we examine the ways by which the pictorial principles of representation might serve as a structure of the visual discourse in photography. Taking a stand with Gombrich’s ideas on the principles of pictorial representation of human action, we identify the arrested gesture in photography as divided between two main aspects of its codification: on one hand, we identify this normalization of gesture with the processes of ritualization of human attitude; on the other hand, the gesture is identified with the expressional traits of representation (thus with the generation of some pathos, which is found translated in a iconic fashion), i.e., by the production of a sensorial sympathy of the image with aspects of the experience of the characters of the scene captured. |
id |
ANPPC-1_0f8f65a3ce7652e357a124b430dce93e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/41 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Olhar testemunhal e representação da ação na fotografiaRepresentaçãoFotografiaAçãoIn this text, we propose an analysis of the coded aspects of human gesture, in the ways we find it captured in photography: taking advantage of the case of visual arresting of action in contemporary photojournalism, we examine the ways by which the pictorial principles of representation might serve as a structure of the visual discourse in photography. Taking a stand with Gombrich’s ideas on the principles of pictorial representation of human action, we identify the arrested gesture in photography as divided between two main aspects of its codification: on one hand, we identify this normalization of gesture with the processes of ritualization of human attitude; on the other hand, the gesture is identified with the expressional traits of representation (thus with the generation of some pathos, which is found translated in a iconic fashion), i.e., by the production of a sensorial sympathy of the image with aspects of the experience of the characters of the scene captured.En este texto, proponemos un analisis de los aspectos de codificación del gesto, em sus relaciones com el arresto de las acciones por parte de la fotografia: empezando por el caso de la captura de l’acción al fotoperiodismo contemporaneo, buscamos examinar las formas en las quales los principios pictuarels de la representacion pueden servir como estructuración del discurso visual de la fotografia. Partindo también de las ideas de Gombrich sobre los principios de la representación pictural de las acciones humanas, nosostros identificamos el arresto del gesto em la fotografia como estando divisado entre dos aspectos pricipales de su codificación: de uma parte, identificamos esta normalización com el procés de ritualización del atitud gestual; de otra parte, el gesto és identificado com los aspectos de la expressión, inherente à la representación (asi siendo, com la géneración de um pathos, traducido à la forma de um icone), ou por la produción de uma simaptia senorial de l’imagen com los aspectos de la experiencia de las personages de la escena capturada.Propomos, neste texto, uma análise dos aspectos codificados do gesto humano capturado na fotografia: tomando especificamente o caso do embargo visual das ações no fotojornalismo contemporâneo, examinaremos o modo como os princípios da representação pictórica de situações narrativas estrutura o discurso visual da fotografia de ações. Tomando partido das idéias de Gombrich sobre os princípios da representação pictórica das atitudes humanas, identificamos o gesto humano capturado na fotografia como estando cindido entre dois aspectos principais de sua codificação: no plano de sua ritualização (a normalização dos gestos tendo por modelo suas funções retóricas), ou por referência aos aspectos expressionais da representação do gesto humano (ou seja, pela geração de um pathos, modelado no nível da iconicidade da imagem) isto é, pela produção de uma simaptia sensorial da imagem com aspectos da experiência das personagens da cena.ABEC2005-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/4110.30962/ec.41E-Compós; Vol. 3 (2005)E-Compós; Vol. 3 (2005)E-Compós; v. 3 (2005)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/41/41Picado, Benjamiminfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:28Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/41Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:28E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia |
title |
Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia |
spellingShingle |
Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia Picado, Benjamim Representação Fotografia Ação |
title_short |
Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia |
title_full |
Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia |
title_fullStr |
Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia |
title_full_unstemmed |
Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia |
title_sort |
Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia |
author |
Picado, Benjamim |
author_facet |
Picado, Benjamim |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Picado, Benjamim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Representação Fotografia Ação |
topic |
Representação Fotografia Ação |
description |
In this text, we propose an analysis of the coded aspects of human gesture, in the ways we find it captured in photography: taking advantage of the case of visual arresting of action in contemporary photojournalism, we examine the ways by which the pictorial principles of representation might serve as a structure of the visual discourse in photography. Taking a stand with Gombrich’s ideas on the principles of pictorial representation of human action, we identify the arrested gesture in photography as divided between two main aspects of its codification: on one hand, we identify this normalization of gesture with the processes of ritualization of human attitude; on the other hand, the gesture is identified with the expressional traits of representation (thus with the generation of some pathos, which is found translated in a iconic fashion), i.e., by the production of a sensorial sympathy of the image with aspects of the experience of the characters of the scene captured. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/41 10.30962/ec.41 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/41 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.41 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/41/41 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 3 (2005) E-Compós; Vol. 3 (2005) E-Compós; v. 3 (2005) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045731177627648 |