O polimento da imagem pública de Luiz Inácio Lula da Silva passando pelos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Larangeira, Álvaro Nunes
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/117
Resumo: The objective of this paper is to analyse the “lapidation” (polishment) of the image and the discours of Luis Inacio Lula da Silva from 1980 (the official foundation of Workers Party) to 2006 when he was reelected as the president of the country. Our basis of reflection will be the concepts of hegemony, politics of opinion and simulacra. Due to this application we´ve divided the period in three phases: the first (1980/2000) the goal of the Worker´s Party was to become hegemonic in the brazilian civil society; on the second phase, from 2002 to 2005, the main concern was to fit Lula´s discours to the diversity of public and opinions; and, on the third phase, due to corruptions scandals, simulacra was established connecting the image of Lula to the references of the former President Getúlio Vargas and the first image of Lula himself.
id ANPPC-1_0fa04712884ea3a66afcb30f7fd5ad7d
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/117
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling O polimento da imagem pública de Luiz Inácio Lula da Silva passando pelos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacroComunicaçãoPolíticaDiscursoImagemThe objective of this paper is to analyse the “lapidation” (polishment) of the image and the discours of Luis Inacio Lula da Silva from 1980 (the official foundation of Workers Party) to 2006 when he was reelected as the president of the country. Our basis of reflection will be the concepts of hegemony, politics of opinion and simulacra. Due to this application we´ve divided the period in three phases: the first (1980/2000) the goal of the Worker´s Party was to become hegemonic in the brazilian civil society; on the second phase, from 2002 to 2005, the main concern was to fit Lula´s discours to the diversity of public and opinions; and, on the third phase, due to corruptions scandals, simulacra was established connecting the image of Lula to the references of the former President Getúlio Vargas and the first image of Lula himself.O objetivo deste artigo é acompanhar o polimento do discurso e da imagem de Luiz Inácio Lula da Silva de 1980, ano da fundação oficial do Partido dos Trabalhadores, a 2006, quando foi reeleito à presidência da República, valendo-se das reflexões a respeito dos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacro. Em decorrência destas aplicações, divide-se o período em três fases: na primeira (1980/2002) impunha-se como meta o partido tornar-se hegemônico na sociedade civil; na segunda, de 2002 a 2005, imperou a preocupação de adequar Lula à diversidade de públicos e opiniões; e na terceira, em razão das denúncias de mensalão e afins, o recurso do simulacro, tendo como referências Getúlio Vargas e o próprio Luiz Inácio Lula da Silva.ABEC2006-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/11710.30962/ec.117E-Compós; Vol. 7 (2006)E-Compós; Vol. 7 (2006)E-Compós; v. 7 (2006)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/117/116Larangeira, Álvaro Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:44Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/117Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:44E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O polimento da imagem pública de Luiz Inácio Lula da Silva passando pelos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacro
title O polimento da imagem pública de Luiz Inácio Lula da Silva passando pelos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacro
spellingShingle O polimento da imagem pública de Luiz Inácio Lula da Silva passando pelos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacro
Larangeira, Álvaro Nunes
Comunicação
Política
Discurso
Imagem
title_short O polimento da imagem pública de Luiz Inácio Lula da Silva passando pelos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacro
title_full O polimento da imagem pública de Luiz Inácio Lula da Silva passando pelos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacro
title_fullStr O polimento da imagem pública de Luiz Inácio Lula da Silva passando pelos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacro
title_full_unstemmed O polimento da imagem pública de Luiz Inácio Lula da Silva passando pelos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacro
title_sort O polimento da imagem pública de Luiz Inácio Lula da Silva passando pelos conceitos de hegemonia, política de opinião e simulacro
author Larangeira, Álvaro Nunes
author_facet Larangeira, Álvaro Nunes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Larangeira, Álvaro Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação
Política
Discurso
Imagem
topic Comunicação
Política
Discurso
Imagem
description The objective of this paper is to analyse the “lapidation” (polishment) of the image and the discours of Luis Inacio Lula da Silva from 1980 (the official foundation of Workers Party) to 2006 when he was reelected as the president of the country. Our basis of reflection will be the concepts of hegemony, politics of opinion and simulacra. Due to this application we´ve divided the period in three phases: the first (1980/2000) the goal of the Worker´s Party was to become hegemonic in the brazilian civil society; on the second phase, from 2002 to 2005, the main concern was to fit Lula´s discours to the diversity of public and opinions; and, on the third phase, due to corruptions scandals, simulacra was established connecting the image of Lula to the references of the former President Getúlio Vargas and the first image of Lula himself.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/117
10.30962/ec.117
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/117
identifier_str_mv 10.30962/ec.117
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/117/116
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 7 (2006)
E-Compós; Vol. 7 (2006)
E-Compós; v. 7 (2006)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045731814113280