Advertising rhetorical strategies: a proposal for classificatory matrix

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Julio Cesar Lemes de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1312
Resumo: It is proposed in this article a matrix to identify and classify the most comprehensive rhetorical strategies used historically by advertising. This is a work of theoretical articulation, supported by bibliographical research of interdisciplinary scope and illustrated with examples from advertising practice. Inspired by the Lacanian theory of discourses, the text takes from each discourse its most characteristic trait as the foundation of a particular rhetorical strategy: imposition (master's discourse), argumentation (discourse of university), seduction (discourse of hysteria), and complicity (discourse of capitalism). These strategies vary according to product, vehicle, public and culture, and combine in different ways. Over time, it can be seen grosso modo the successive predominance of the various strategies.
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spelling Advertising rhetorical strategies: a proposal for classificatory matrixLas estrategias retóricas de la publicidad: una propuesta de matriz clasificatoriaEstratégias retóricas da publicidade: uma proposta de matriz classificatóriapublicidaderetóricadiscursosIt is proposed in this article a matrix to identify and classify the most comprehensive rhetorical strategies used historically by advertising. This is a work of theoretical articulation, supported by bibliographical research of interdisciplinary scope and illustrated with examples from advertising practice. Inspired by the Lacanian theory of discourses, the text takes from each discourse its most characteristic trait as the foundation of a particular rhetorical strategy: imposition (master's discourse), argumentation (discourse of university), seduction (discourse of hysteria), and complicity (discourse of capitalism). These strategies vary according to product, vehicle, public and culture, and combine in different ways. Over time, it can be seen grosso modo the successive predominance of the various strategies.Se propone en este artículo una matriz para identificar y clasificar las estrategias retóricas más amplias utilizadas históricamente por la publicidad. Se trata de un trabajo de articulación teórica, apoyado en búsqueda bibliográfica de ámbito interdisciplinario e ilustrado con ejemplos de la práctica publicitaria. Inspirado por la teoría lacaniana de los discursos, el texto toma a cada uno de esos su aspecto más característico como la base de una estrategia retórica particular: imposición (discurso del señor), argumentación (discurso de la universidad), seducción (discurso de la histeria) y complicidad (discurso del capitalismo). Estas estrategias varían según el producto, el vehículo, el público y la cultura, y se combinan de diferentes maneras. Con el tiempo, se puede ver grosso modo el predominio sucesivo de las varias estrategias.Propõe-se neste artigo uma matriz para identificar e classificar as estratégias retóricas mais abrangentes utilizadas historicamente pela publicidade. Trata-se de um trabalho de articulação teórica, escorado em pesquisa bibliográfica de alcance interdisciplinar e ilustrado com exemplos retirados da práxis publicitária. Inspirando-se na teoria lacaniana dos discursos, o texto toma a cada um destes seu traço mais característico como alicerce de uma determinada estratégia retórica: a imposição (discurso do senhor), a argumentação (discurso da universidade), a sedução (discurso da histeria) e a cumplicidade (discurso do capitalismo). Tais estratégias variam de acordo com o produto, o veículo, o público e a cultura, e combinam-se de diversas maneiras. Ao longo do tempo, pode-se constatar grosso modo o predomínio sucessivo das várias estratégias.ABEC2016-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/131210.30962/ec.1312E-Compós; Vol. 19 No. 3 (2016)E-Compós; Vol. 19 Núm. 3 (2016)E-Compós; v. 19 n. 3 (2016)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1312/910Castro, Julio Cesar Lemes deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T12:13:53Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1312Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-11T12:13:53E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
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