Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Holzbach, Ariane Diniz
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424
Resumo: This paper will discuss the role of virtual bands in pop music today in order to understand how a band that does not exist in the “real world” is part of the entertainment industry with the same legitimacy as bands with real members. To do this, this paper will analyze the Gorillaz’s live performances and some of its consolidation strategies. Gorillaz is one of the most striking of this kind in many decades. To have legitimacy and be able to fit in the music scene, these bands modify some essential elements of the musical experience, deconstructing part of their concepts.
id ANPPC-1_49ba70a5b9421ff95e4d3662e9a09be0
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/424
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music¿Gorillaz es una banda de verdad? Una discusión sobre el papel de las bandas virtuales en la música popO Gorillaz é uma banda "de mentira"? Uma discussão sobre o papel das bandas virtuais na música massivaBanda virtualMúsica massivaIdentidade visualPerformance.This paper will discuss the role of virtual bands in pop music today in order to understand how a band that does not exist in the “real world” is part of the entertainment industry with the same legitimacy as bands with real members. To do this, this paper will analyze the Gorillaz’s live performances and some of its consolidation strategies. Gorillaz is one of the most striking of this kind in many decades. To have legitimacy and be able to fit in the music scene, these bands modify some essential elements of the musical experience, deconstructing part of their concepts.Este artículo tiene por objeto un debate sobre el papel de las bandas virtuales en la música pop actual, a fin de comprender cómo una banda que no existe físicamente hace parte de la industria del entretenimiento con la misma legitimidad que bandas reales. Para eso, serán analizadas las actuaciones en vivo y las estrategias del surgimiento y consolidación de la banda virtual Gorillaz, una de las más notables de su tipo en décadas. Para que tengan legitimidad y se cuadren en la escena musical, estas bandas tratan de manera bastante particular elementos esenciales de la experiencia musical, con la deconstrucción de parte de sus conceptos.Este artigo pretende fazer uma discussão sobre o papel das bandas virtuais na música massiva da atualidade, a fim de entender como uma banda que não existe no “plano real” faz parte da indústria do entretenimento com a mesma legitimidade que bandas com integrantes de carne e osso. Para isso, serão analisadas a performance ao vivo e as estratégias de surgimento e consolidação da banda virtual Gorillaz, uma das mais impactantes do gênero das últimas décadas. Para terem legitimidade e conseguirem se enquadrar no cenário musical, essas bandas tratam de maneira bastante particular elementos essenciais da experiência musical, desconstruindo parte de seus conceitos.ABEC2010-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfimage/jpegimage/jpegimage/jpeghttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/42410.30962/ec.424E-Compós; Vol. 13 No. 1 (2010)E-Compós; Vol. 13 Núm. 1 (2010)E-Compós; v. 13 n. 1 (2010)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/412https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1153https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1155https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1157Holzbach, Ariane Dinizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-10T13:55:20Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/424Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-10T13:55:20E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music
¿Gorillaz es una banda de verdad? Una discusión sobre el papel de las bandas virtuales en la música pop
O Gorillaz é uma banda "de mentira"? Uma discussão sobre o papel das bandas virtuais na música massiva
title Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music
spellingShingle Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music
Holzbach, Ariane Diniz
Banda virtual
Música massiva
Identidade visual
Performance.
title_short Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music
title_full Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music
title_fullStr Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music
title_full_unstemmed Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music
title_sort Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music
author Holzbach, Ariane Diniz
author_facet Holzbach, Ariane Diniz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Holzbach, Ariane Diniz
dc.subject.por.fl_str_mv Banda virtual
Música massiva
Identidade visual
Performance.
topic Banda virtual
Música massiva
Identidade visual
Performance.
description This paper will discuss the role of virtual bands in pop music today in order to understand how a band that does not exist in the “real world” is part of the entertainment industry with the same legitimacy as bands with real members. To do this, this paper will analyze the Gorillaz’s live performances and some of its consolidation strategies. Gorillaz is one of the most striking of this kind in many decades. To have legitimacy and be able to fit in the music scene, these bands modify some essential elements of the musical experience, deconstructing part of their concepts.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424
10.30962/ec.424
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424
identifier_str_mv 10.30962/ec.424
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/412
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1153
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1155
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1157
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
image/jpeg
image/jpeg
image/jpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 13 No. 1 (2010)
E-Compós; Vol. 13 Núm. 1 (2010)
E-Compós; v. 13 n. 1 (2010)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045732668702720