Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424 |
Resumo: | This paper will discuss the role of virtual bands in pop music today in order to understand how a band that does not exist in the “real world” is part of the entertainment industry with the same legitimacy as bands with real members. To do this, this paper will analyze the Gorillaz’s live performances and some of its consolidation strategies. Gorillaz is one of the most striking of this kind in many decades. To have legitimacy and be able to fit in the music scene, these bands modify some essential elements of the musical experience, deconstructing part of their concepts. |
id |
ANPPC-1_49ba70a5b9421ff95e4d3662e9a09be0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/424 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music¿Gorillaz es una banda de verdad? Una discusión sobre el papel de las bandas virtuales en la música popO Gorillaz é uma banda "de mentira"? Uma discussão sobre o papel das bandas virtuais na música massivaBanda virtualMúsica massivaIdentidade visualPerformance.This paper will discuss the role of virtual bands in pop music today in order to understand how a band that does not exist in the “real world” is part of the entertainment industry with the same legitimacy as bands with real members. To do this, this paper will analyze the Gorillaz’s live performances and some of its consolidation strategies. Gorillaz is one of the most striking of this kind in many decades. To have legitimacy and be able to fit in the music scene, these bands modify some essential elements of the musical experience, deconstructing part of their concepts.Este artículo tiene por objeto un debate sobre el papel de las bandas virtuales en la música pop actual, a fin de comprender cómo una banda que no existe físicamente hace parte de la industria del entretenimiento con la misma legitimidad que bandas reales. Para eso, serán analizadas las actuaciones en vivo y las estrategias del surgimiento y consolidación de la banda virtual Gorillaz, una de las más notables de su tipo en décadas. Para que tengan legitimidad y se cuadren en la escena musical, estas bandas tratan de manera bastante particular elementos esenciales de la experiencia musical, con la deconstrucción de parte de sus conceptos.Este artigo pretende fazer uma discussão sobre o papel das bandas virtuais na música massiva da atualidade, a fim de entender como uma banda que não existe no “plano real” faz parte da indústria do entretenimento com a mesma legitimidade que bandas com integrantes de carne e osso. Para isso, serão analisadas a performance ao vivo e as estratégias de surgimento e consolidação da banda virtual Gorillaz, uma das mais impactantes do gênero das últimas décadas. Para terem legitimidade e conseguirem se enquadrar no cenário musical, essas bandas tratam de maneira bastante particular elementos essenciais da experiência musical, desconstruindo parte de seus conceitos.ABEC2010-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfimage/jpegimage/jpegimage/jpeghttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/42410.30962/ec.424E-Compós; Vol. 13 No. 1 (2010)E-Compós; Vol. 13 Núm. 1 (2010)E-Compós; v. 13 n. 1 (2010)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/412https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1153https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1155https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1157Holzbach, Ariane Dinizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-10T13:55:20Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/424Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-10T13:55:20E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music ¿Gorillaz es una banda de verdad? Una discusión sobre el papel de las bandas virtuales en la música pop O Gorillaz é uma banda "de mentira"? Uma discussão sobre o papel das bandas virtuais na música massiva |
title |
Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music |
spellingShingle |
Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music Holzbach, Ariane Diniz Banda virtual Música massiva Identidade visual Performance. |
title_short |
Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music |
title_full |
Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music |
title_fullStr |
Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music |
title_full_unstemmed |
Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music |
title_sort |
Is Gorillaz a fake band? A discussion about the role of virtual bands in pop music |
author |
Holzbach, Ariane Diniz |
author_facet |
Holzbach, Ariane Diniz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Holzbach, Ariane Diniz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Banda virtual Música massiva Identidade visual Performance. |
topic |
Banda virtual Música massiva Identidade visual Performance. |
description |
This paper will discuss the role of virtual bands in pop music today in order to understand how a band that does not exist in the “real world” is part of the entertainment industry with the same legitimacy as bands with real members. To do this, this paper will analyze the Gorillaz’s live performances and some of its consolidation strategies. Gorillaz is one of the most striking of this kind in many decades. To have legitimacy and be able to fit in the music scene, these bands modify some essential elements of the musical experience, deconstructing part of their concepts. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424 10.30962/ec.424 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.424 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/412 https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1153 https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1155 https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/424/1157 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf image/jpeg image/jpeg image/jpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 13 No. 1 (2010) E-Compós; Vol. 13 Núm. 1 (2010) E-Compós; v. 13 n. 1 (2010) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045732668702720 |