Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2621 |
Resumo: | The term “electronic coronelismo” designates a kind of system whose foundation lies in reciprocal and mutually dependent commitments between spheres of the media and of politics. This paper aims to discuss conceptual imprecisions and divergences that surround the phenomenon. For this purpose, we present the answers to two central questions: “Is electronic coronelism a regional issue?” and “Which is the main commodity of the system of electronic coronelism?”. We also develop a categorization of the actors which carry out this system, subdividing them into four categories: the owners of media systems; political families; personalist leaders; and political-communicators. Lastly, as a result, the paper untangles a comparative frame between their different types of political capital. |
id |
ANPPC-1_4c1a2432c74754cfd4287c0dcc83bf4a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2621 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in BrazilCoronelismo electrónico no es una metáfora: una tipología de las empresas de radiodifusión en BrasilCoronelismo eletrônico não é uma metáfora: categorização da radiodifusão brasileiraCoronelismo eletrônicoPolíticas de comunicaçãoEconomia política da comunicaçãoCoronelismo electrónicoPolíticas de ComunicaciónEconomía política de la comunicaciónElectronic coronelismPolitics of communicationPolitical economy of communicationsThe term “electronic coronelismo” designates a kind of system whose foundation lies in reciprocal and mutually dependent commitments between spheres of the media and of politics. This paper aims to discuss conceptual imprecisions and divergences that surround the phenomenon. For this purpose, we present the answers to two central questions: “Is electronic coronelism a regional issue?” and “Which is the main commodity of the system of electronic coronelism?”. We also develop a categorization of the actors which carry out this system, subdividing them into four categories: the owners of media systems; political families; personalist leaders; and political-communicators. Lastly, as a result, the paper untangles a comparative frame between their different types of political capital.El coronelismo electrónico hace referencia a un tipo de sistema basado en los compromisos recíprocos y la dependencia mutua entre las esferas mediática y política. Este artículo analiza las imprecisiones y divergencias conceptuales que rodean al fenómeno. Para ello, se presentan respuestas a dos preguntas centrales: “¿Es el coronelismo electrónico una cuestión regional?” y “¿Cuál es la principal mercancía del sistema de coronelismo electrónico?”. También se elabora una categorización de los actores que intervienen en este sistema, subdividiéndolos en cuatro categorías: propietarios del sistema mediático; familias políticas; líderes personalistas; y comunicadores-políticos. Finalmente, como resultado, este artículo desarrolla un cuadro comparativo entre sus diferentes tipos de capital político.O coronelismo eletrônico designa um tipo de sistema alicerçado em compromissos recíprocos e de mútua dependência entre a mídia e a política. Este artigo discute imprecisões e divergências conceituais a partir de duas questões centrais: “O coronelismo eletrônico é uma questão regional?” e “Qual a principal mercadoria do sistema de coronelismo eletrônico?”. Elabora-se, ainda, uma categorização dos atores que articulam esse sistema, que se subdividem em: proprietários de sistemas midiáticos; famílias governamentais; lideranças personalistas; e comunicadores-políticos. Por fim, como resultado, o artigo apresenta um quadro comparativo entre os seus diferentes tipos de capital político.ABEC2022-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/262110.30962/ec.2621E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023E-Compós; v. 26 (2023): E-Compós 20231808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2621/2101Copyright (c) 2022 Janaine Aires, Suzy dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAires, Janainedos Santos, Suzy2023-12-31T01:53:51Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2621Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-12-31T01:53:51E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil Coronelismo electrónico no es una metáfora: una tipología de las empresas de radiodifusión en Brasil Coronelismo eletrônico não é uma metáfora: categorização da radiodifusão brasileira |
title |
Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil |
spellingShingle |
Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil Aires, Janaine Coronelismo eletrônico Políticas de comunicação Economia política da comunicação Coronelismo electrónico Políticas de Comunicación Economía política de la comunicación Electronic coronelism Politics of communication Political economy of communications |
title_short |
Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil |
title_full |
Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil |
title_fullStr |
Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil |
title_full_unstemmed |
Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil |
title_sort |
Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil |
author |
Aires, Janaine |
author_facet |
Aires, Janaine dos Santos, Suzy |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos, Suzy |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aires, Janaine dos Santos, Suzy |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Coronelismo eletrônico Políticas de comunicação Economia política da comunicação Coronelismo electrónico Políticas de Comunicación Economía política de la comunicación Electronic coronelism Politics of communication Political economy of communications |
topic |
Coronelismo eletrônico Políticas de comunicação Economia política da comunicação Coronelismo electrónico Políticas de Comunicación Economía política de la comunicación Electronic coronelism Politics of communication Political economy of communications |
description |
The term “electronic coronelismo” designates a kind of system whose foundation lies in reciprocal and mutually dependent commitments between spheres of the media and of politics. This paper aims to discuss conceptual imprecisions and divergences that surround the phenomenon. For this purpose, we present the answers to two central questions: “Is electronic coronelism a regional issue?” and “Which is the main commodity of the system of electronic coronelism?”. We also develop a categorization of the actors which carry out this system, subdividing them into four categories: the owners of media systems; political families; personalist leaders; and political-communicators. Lastly, as a result, the paper untangles a comparative frame between their different types of political capital. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2621 10.30962/ec.2621 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2621 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.2621 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2621/2101 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Janaine Aires, Suzy dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Janaine Aires, Suzy dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023 E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023 E-Compós; v. 26 (2023): E-Compós 2023 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045730527510528 |