Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aires, Janaine
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: dos Santos, Suzy
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2621
Resumo: The term “electronic coronelismo” designates a kind of system whose foundation lies in reciprocal and mutually dependent commitments between spheres of the media and of politics. This paper aims to discuss conceptual imprecisions and divergences that surround the phenomenon. For this purpose, we present the answers to two central questions: “Is electronic coronelism a regional issue?” and “Which is the main commodity of the system of electronic coronelism?”. We also develop a categorization of the actors which carry out this system, subdividing them into four categories: the owners of media systems; political families; personalist leaders; and political-communicators. Lastly, as a result, the paper untangles a comparative frame between their different types of political capital.
id ANPPC-1_4c1a2432c74754cfd4287c0dcc83bf4a
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2621
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in BrazilCoronelismo electrónico no es una metáfora: una tipología de las empresas de radiodifusión en BrasilCoronelismo eletrônico não é uma metáfora: categorização da radiodifusão brasileiraCoronelismo eletrônicoPolíticas de comunicaçãoEconomia política da comunicaçãoCoronelismo electrónicoPolíticas de ComunicaciónEconomía política de la comunicaciónElectronic coronelismPolitics of communicationPolitical economy of communicationsThe term “electronic coronelismo” designates a kind of system whose foundation lies in reciprocal and mutually dependent commitments between spheres of the media and of politics. This paper aims to discuss conceptual imprecisions and divergences that surround the phenomenon. For this purpose, we present the answers to two central questions: “Is electronic coronelism a regional issue?” and “Which is the main commodity of the system of electronic coronelism?”. We also develop a categorization of the actors which carry out this system, subdividing them into four categories: the owners of media systems; political families; personalist leaders; and political-communicators. Lastly, as a result, the paper untangles a comparative frame between their different types of political capital.El coronelismo electrónico hace referencia a un tipo de sistema basado en los compromisos recíprocos y la dependencia mutua entre las esferas mediática y política. Este artículo analiza las imprecisiones y divergencias conceptuales que rodean al fenómeno. Para ello, se presentan respuestas a dos preguntas centrales: “¿Es el coronelismo electrónico una cuestión regional?” y “¿Cuál es la principal mercancía del sistema de coronelismo electrónico?”. También se elabora una categorización de los actores que intervienen en este sistema, subdividiéndolos en cuatro categorías: propietarios del sistema mediático; familias políticas; líderes personalistas; y comunicadores-políticos. Finalmente, como resultado, este artículo desarrolla un cuadro comparativo entre sus diferentes tipos de capital político.O coronelismo eletrônico designa um tipo de sistema alicerçado em compromissos recíprocos e de mútua dependência entre a mídia e a política. Este artigo discute imprecisões e divergências conceituais a partir de duas questões centrais: “O coronelismo eletrônico é uma questão regional?” e “Qual a principal mercadoria do sistema de coronelismo eletrônico?”. Elabora-se, ainda, uma categorização dos atores que articulam esse sistema, que se subdividem em: proprietários de sistemas midiáticos; famílias governamentais; lideranças personalistas; e comunicadores-políticos. Por fim, como resultado, o artigo apresenta um quadro comparativo entre os seus diferentes tipos de capital político.ABEC2022-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/262110.30962/ec.2621E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023E-Compós; v. 26 (2023): E-Compós 20231808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2621/2101Copyright (c) 2022 Janaine Aires, Suzy dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAires, Janainedos Santos, Suzy2023-12-31T01:53:51Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2621Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-12-31T01:53:51E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil
Coronelismo electrónico no es una metáfora: una tipología de las empresas de radiodifusión en Brasil
Coronelismo eletrônico não é uma metáfora: categorização da radiodifusão brasileira
title Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil
spellingShingle Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil
Aires, Janaine
Coronelismo eletrônico
Políticas de comunicação
Economia política da comunicação
Coronelismo electrónico
Políticas de Comunicación
Economía política de la comunicación
Electronic coronelism
Politics of communication
Political economy of communications
title_short Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil
title_full Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil
title_fullStr Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil
title_full_unstemmed Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil
title_sort Electronic Coronelismo is Not a Metaphor: a Typology of Television Broadcasting Companies in Brazil
author Aires, Janaine
author_facet Aires, Janaine
dos Santos, Suzy
author_role author
author2 dos Santos, Suzy
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aires, Janaine
dos Santos, Suzy
dc.subject.por.fl_str_mv Coronelismo eletrônico
Políticas de comunicação
Economia política da comunicação
Coronelismo electrónico
Políticas de Comunicación
Economía política de la comunicación
Electronic coronelism
Politics of communication
Political economy of communications
topic Coronelismo eletrônico
Políticas de comunicação
Economia política da comunicação
Coronelismo electrónico
Políticas de Comunicación
Economía política de la comunicación
Electronic coronelism
Politics of communication
Political economy of communications
description The term “electronic coronelismo” designates a kind of system whose foundation lies in reciprocal and mutually dependent commitments between spheres of the media and of politics. This paper aims to discuss conceptual imprecisions and divergences that surround the phenomenon. For this purpose, we present the answers to two central questions: “Is electronic coronelism a regional issue?” and “Which is the main commodity of the system of electronic coronelism?”. We also develop a categorization of the actors which carry out this system, subdividing them into four categories: the owners of media systems; political families; personalist leaders; and political-communicators. Lastly, as a result, the paper untangles a comparative frame between their different types of political capital.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2621
10.30962/ec.2621
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2621
identifier_str_mv 10.30962/ec.2621
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2621/2101
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Janaine Aires, Suzy dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Janaine Aires, Suzy dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023
E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023
E-Compós; v. 26 (2023): E-Compós 2023
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045730527510528