Roleta interseccional: proposta metodológica para análises em Comunicação
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2198 |
Resumo: | Recognizing the relevance of the concept of intersectionality as a methodological tool in the field of Law, this article proposes to articulate and deepen its value in studies in Communication. The intersectional method in Communication lacks its own conceptual apparatus, in dialogue with its origins, so that it does not reduce its analytical capacity to descriptive studies of the subjects, materialities and their structures. It is intended, therefore, to build a methodological framework, called “intersectional roulette”, admitting that the observance of the matrices of oppression that cross the bodies and the subjects is fundamental for the understanding of the communicational effects they engender. |
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Roleta interseccional: proposta metodológica para análises em ComunicaçãoInterseccionalidade.ComunicaçãoMetodologiaFeminismoRecognizing the relevance of the concept of intersectionality as a methodological tool in the field of Law, this article proposes to articulate and deepen its value in studies in Communication. The intersectional method in Communication lacks its own conceptual apparatus, in dialogue with its origins, so that it does not reduce its analytical capacity to descriptive studies of the subjects, materialities and their structures. It is intended, therefore, to build a methodological framework, called “intersectional roulette”, admitting that the observance of the matrices of oppression that cross the bodies and the subjects is fundamental for the understanding of the communicational effects they engender.Reconociendo la relevancia del concepto de interseccionalidad como herramienta metodológica en el campo del Derecho, este artículo propone articular y profundizar su valor en los estudios de Comunicación. El método interseccional en Comunicación carece de su propio aparato conceptual, en diálogo con sus orígenes, por lo que no reduce su capacidad analítica a los estudios descriptivos de temas, materialidades y sus estructuras. Por lo tanto, se pretende construir un marco metodológico, llamado "ruleta interseccional", admitiendo que la observancia de las matrices de opresión que cruzan los cuerpos y los sujetos es fundamental para la comprensión de los efectos comunicacionales que engendran.Ao reconhecer a relevância do conceito de interseccionalidade como ferramenta metodológica no domínio do Direito, este artigo propõe articular e aprofundar sua valência nos estudos em Comunicação. O método interseccional em Comunicação carece de aparatos conceituais próprios, em diálogo com suas origens, para que não reduza sua capacidade analítica a estudos descritivos dos sujeitos, materialidades e suas estruturas. Intenta-se, aqui, portanto, construir um quadro metodológico, denominado “roleta interseccional”, admitindo que a observância das matrizes de opressão que atravessam os corpos e os sujeitos é fundamental para a compreensão dos efeitos comunicacionais por eles engendrados.ABEC2021-10-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/219810.30962/ec.2198E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021E-Compós; v. 24 (2021): E-compós 20211808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2198/2025Copyright (c) 2021 Fernanda Carrerahttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarrera, Fernanda2023-11-06T18:54:54Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2198Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T18:54:54E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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