Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/193 |
Resumo: | The digital circulation of audiovisual products, in “official” form - when the owners of the patrimonial, authorial and connected rights have, theoretically, remuneration chance -, and in alternative form - the known “piracy”, through Internet, or through ambulant salesmen that sell DVDs - it is a world-wide reality. The campaigns anti-piracy, promoted for the great deliverers, are each time more aggressive. At the same time, in Brazil, there is a legal fight for the collection of referring copyrights to the musical tracks of the films shown in the cinema rooms. This paper looks for to demonstrate that there is one same logic in these two confrontations (that repeat facts happened in century 19, when of the invention of the photograph) and that this logic is far from the the situation of the authors. |
id |
ANPPC-1_7535ad2e89c540d8a496d5398eea69e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/193 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redesDireitos autoraisCinemaAudiovisualThe digital circulation of audiovisual products, in “official” form - when the owners of the patrimonial, authorial and connected rights have, theoretically, remuneration chance -, and in alternative form - the known “piracy”, through Internet, or through ambulant salesmen that sell DVDs - it is a world-wide reality. The campaigns anti-piracy, promoted for the great deliverers, are each time more aggressive. At the same time, in Brazil, there is a legal fight for the collection of referring copyrights to the musical tracks of the films shown in the cinema rooms. This paper looks for to demonstrate that there is one same logic in these two confrontations (that repeat facts happened in century 19, when of the invention of the photograph) and that this logic is far from the the situation of the authors.La circulación digital de productos audio-visuales, en forma “oficial” - cuando los dueños de las derechas patrimonial, authorial y conectadas tienen, teóricamente, ocasión de la remuneración -, y en la forma alternativa - la “piratería sabida”, a través del Internet, o a través de los vendedores ambulantes que venden DVDs - es una realidad mundial. La contrapiratería de las campañas, promovida para los grandes repartidores, es cada vez más agresiva. Al mismo tiempo, en el Brasil, hay una lucha legal para la colección de referir el copyright a las pistas musicales de las películas demostradas en los cuartos del cine. Este papel busca para demostrar que hay una misma lógica en estas dos confrontaciones (los hechos de esa repetición sucedieron en el siglo 19, cuando de la invención de la fotografía) y que esta lógica está lejos el situación de los autores.A circulação digital de obras audiovisuais, tanto de forma “oficial” - quando os detentores dos direitos patrimoniais, autorais e conexos têm, teoricamente, oportunidade de remuneração -, quanto de forma alternativa - a conhecida “pirataria”, via internet, ou pela venda de DVDs por vendedores ambulantes - é uma realidade mundial. As campanhas antipirataria, promovidas pelos grandes distribuidores, são cada vez mais agressivas. Ao mesmo tempo, no Brasil, trava-se uma luta jurídica por conta da tentativa de cobrança de direitos autorais referentes às trilhas musicais dos filmes exibidos nas salas de cinema. Este ensaio procura demonstrar que há uma mesma lógica nestes dois enfrentamentos (que repetem fatos acontecidos ainda no século 19, quando da invenção da fotografia) e que esta lógica pouco tem a ver com a situação dos autores.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/19310.30962/ec.193E-Compós; Vol. 10 (2007)E-Compós; Vol. 10 (2007)E-Compós; v. 10 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/193/194Gerbase, Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:04Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/193Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:04E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes |
title |
Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes |
spellingShingle |
Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes Gerbase, Carlos Direitos autorais Cinema Audiovisual |
title_short |
Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes |
title_full |
Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes |
title_fullStr |
Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes |
title_full_unstemmed |
Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes |
title_sort |
Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes |
author |
Gerbase, Carlos |
author_facet |
Gerbase, Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gerbase, Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Direitos autorais Cinema Audiovisual |
topic |
Direitos autorais Cinema Audiovisual |
description |
The digital circulation of audiovisual products, in “official” form - when the owners of the patrimonial, authorial and connected rights have, theoretically, remuneration chance -, and in alternative form - the known “piracy”, through Internet, or through ambulant salesmen that sell DVDs - it is a world-wide reality. The campaigns anti-piracy, promoted for the great deliverers, are each time more aggressive. At the same time, in Brazil, there is a legal fight for the collection of referring copyrights to the musical tracks of the films shown in the cinema rooms. This paper looks for to demonstrate that there is one same logic in these two confrontations (that repeat facts happened in century 19, when of the invention of the photograph) and that this logic is far from the the situation of the authors. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/193 10.30962/ec.193 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/193 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/193/194 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 10 (2007) E-Compós; Vol. 10 (2007) E-Compós; v. 10 (2007) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045731940990976 |