Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gerbase, Carlos
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/193
Resumo: The digital circulation of audiovisual products, in “official” form - when the owners of the patrimonial, authorial and connected rights have, theoretically, remuneration chance -, and in alternative form - the known “piracy”, through Internet, or through ambulant salesmen that sell DVDs - it is a world-wide reality. The campaigns anti-piracy, promoted for the great deliverers, are each time more aggressive. At the same time, in Brazil, there is a legal fight for the collection of referring copyrights to the musical tracks of the films shown in the cinema rooms. This paper looks for to demonstrate that there is one same logic in these two confrontations (that repeat facts happened in century 19, when of the invention of the photograph) and that this logic is far from the the situation of the authors.
id ANPPC-1_7535ad2e89c540d8a496d5398eea69e5
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/193
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redesDireitos autoraisCinemaAudiovisualThe digital circulation of audiovisual products, in “official” form - when the owners of the patrimonial, authorial and connected rights have, theoretically, remuneration chance -, and in alternative form - the known “piracy”, through Internet, or through ambulant salesmen that sell DVDs - it is a world-wide reality. The campaigns anti-piracy, promoted for the great deliverers, are each time more aggressive. At the same time, in Brazil, there is a legal fight for the collection of referring copyrights to the musical tracks of the films shown in the cinema rooms. This paper looks for to demonstrate that there is one same logic in these two confrontations (that repeat facts happened in century 19, when of the invention of the photograph) and that this logic is far from the the situation of the authors.La circulación digital de productos audio-visuales, en forma “oficial” - cuando los dueños de las derechas patrimonial, authorial y conectadas tienen, teóricamente, ocasión de la remuneración -, y en la forma alternativa - la “piratería sabida”, a través del Internet, o a través de los vendedores ambulantes que venden DVDs - es una realidad mundial. La contrapiratería de las campañas, promovida para los grandes repartidores, es cada vez más agresiva. Al mismo tiempo, en el Brasil, hay una lucha legal para la colección de referir el copyright a las pistas musicales de las películas demostradas en los cuartos del cine. Este papel busca para demostrar que hay una misma lógica en estas dos confrontaciones (los hechos de esa repetición sucedieron en el siglo 19, cuando de la invención de la fotografía) y que esta lógica está lejos el situación de los autores.A circulação digital de obras audiovisuais, tanto de forma “oficial” - quando os detentores dos direitos patrimoniais, autorais e conexos têm, teoricamente, oportunidade de remuneração -, quanto de forma alternativa - a conhecida “pirataria”, via internet, ou pela venda de DVDs por vendedores ambulantes - é uma realidade mundial. As campanhas antipirataria, promovidas pelos grandes distribuidores, são cada vez mais agressivas. Ao mesmo tempo, no Brasil, trava-se uma luta jurídica por conta da tentativa de cobrança de direitos autorais referentes às trilhas musicais dos filmes exibidos nas salas de cinema. Este ensaio procura demonstrar que há uma mesma lógica nestes dois enfrentamentos (que repetem fatos acontecidos ainda no século 19, quando da invenção da fotografia) e que esta lógica pouco tem a ver com a situação dos autores.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/19310.30962/ec.193E-Compós; Vol. 10 (2007)E-Compós; Vol. 10 (2007)E-Compós; v. 10 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/193/194Gerbase, Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:04Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/193Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:04E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes
title Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes
spellingShingle Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes
Gerbase, Carlos
Direitos autorais
Cinema
Audiovisual
title_short Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes
title_full Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes
title_fullStr Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes
title_full_unstemmed Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes
title_sort Enxugando gelo: pirataria e direitos autorais de obras audiovisuais na era das redes
author Gerbase, Carlos
author_facet Gerbase, Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gerbase, Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Direitos autorais
Cinema
Audiovisual
topic Direitos autorais
Cinema
Audiovisual
description The digital circulation of audiovisual products, in “official” form - when the owners of the patrimonial, authorial and connected rights have, theoretically, remuneration chance -, and in alternative form - the known “piracy”, through Internet, or through ambulant salesmen that sell DVDs - it is a world-wide reality. The campaigns anti-piracy, promoted for the great deliverers, are each time more aggressive. At the same time, in Brazil, there is a legal fight for the collection of referring copyrights to the musical tracks of the films shown in the cinema rooms. This paper looks for to demonstrate that there is one same logic in these two confrontations (that repeat facts happened in century 19, when of the invention of the photograph) and that this logic is far from the the situation of the authors.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/193
10.30962/ec.193
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/193
identifier_str_mv 10.30962/ec.193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/193/194
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 10 (2007)
E-Compós; Vol. 10 (2007)
E-Compós; v. 10 (2007)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045731940990976