O tecnobrega no contexto do capitalismo cognitivo: uma alternativa de negócio aberto no campo performático e sensorial
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/183 |
Resumo: | This article does not intend to approach aesthetic aspects about the tecnobrega style, but, based on the present conception about the “cognitive capitalism” and immaterial capital, analyze the evolution achieved by this music style at Belém city, highlighting the alternatives proposed by the participants of this cultural productive chain to establish themselves at the local market, in the face of a paradigm transition process, where old conceptions about tradition and erudition, settled through the last four centuries, are loosing the battle to new forms of popular culture and discourse, supported on the free use of new communication and media technologies. |
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O tecnobrega no contexto do capitalismo cognitivo: uma alternativa de negócio aberto no campo performático e sensorialTecnobregaCultura popularCapitalismo cognitivoThis article does not intend to approach aesthetic aspects about the tecnobrega style, but, based on the present conception about the “cognitive capitalism” and immaterial capital, analyze the evolution achieved by this music style at Belém city, highlighting the alternatives proposed by the participants of this cultural productive chain to establish themselves at the local market, in the face of a paradigm transition process, where old conceptions about tradition and erudition, settled through the last four centuries, are loosing the battle to new forms of popular culture and discourse, supported on the free use of new communication and media technologies.Este artículo no se prepone acercar a aspectos estéticos sobre el estilo del “tecnobrega”, sino, basado en el actual concepto sobre el “capitalismo cognoscitivo” y el capital inmaterial, analizar la evolución alcanzada por este estilo de la música en la ciudad de Belém, destacando los alternativas propuestos por los participantes de esta cadena productiva cultural para establecerse en el mercado local, frente a un proceso de transición del paradigma, donde los viejos conceptos sobre la tradición y la erudición, colocadas por los cuatro siglos pasados, están perdiendo la batalla para las nuevas formas de cultura y de discurso populares, apoyado en el uso libre de las nuevas tecnologías de la comunicación y de la media.Este trabalho não pretende abordar questões estéticas a respeito do tecnobrega, mas, com base nos atuais conceitos de capitalismo cognitivo e capital imaterial, observar a evolução trilhada pelo gênero na cidade de Belém (PA), destacando as alternativas encontradas pelos atores desta cadeia produtiva cultural para estabelecerem-se no mercado local, diante de um processo de transição de paradigmas, onde antigos conceitos de tradição e erudição, enrijecidos ao longo dos últimos quatro séculos, vêm cedendo espaço para novas formas de cultura e fala populares, amparadas no uso livre de tecnologias de comunicação e mídia.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/18310.30962/ec.183E-Compós; Vol. 9 (2007)E-Compós; Vol. 9 (2007)E-Compós; v. 9 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/183/184Gabbay, Marcello M.info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:08Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/183Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:08E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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