O Fluminense and the nostalgia of lost references

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matheus, Leticia Cantarela
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/369
Resumo: This article is derived from an ongoing research about how the newspapers use the past to legitimate their own positions in different communicational systems. It brings a study on "O Fluminense", a centenarian newspaper from Niterói – RJ, that had to establish some strategies to try to keep its position in local marketplace. One of these strategies was trying to rebuild its own identity as well as of its public. It reveals that newspapers do not have the same meaning everywhere, but they respond to each society’s different demands. In this case, O Fluminense was not only a sign of modernization, but precisely a sign of tradition.
id ANPPC-1_89f024124c7d3c49e38767e8a94cf3b8
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/369
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling O Fluminense and the nostalgia of lost referencesO Fluminense y la nostalgia de las referencias perdidasO Fluminense e a nostalgia das referências perdidasJornalismoNarrativaHistóriaTradiçãoIdentidadeThis article is derived from an ongoing research about how the newspapers use the past to legitimate their own positions in different communicational systems. It brings a study on "O Fluminense", a centenarian newspaper from Niterói – RJ, that had to establish some strategies to try to keep its position in local marketplace. One of these strategies was trying to rebuild its own identity as well as of its public. It reveals that newspapers do not have the same meaning everywhere, but they respond to each society’s different demands. In this case, O Fluminense was not only a sign of modernization, but precisely a sign of tradition.Este artículo proviene de un estudio en curso sobre el uso que los periódicos hacen del pasado para legitimar sus propias posiciones en los diferentes sistemas de comunicación. Él trae un estudio de O Fluminense, un periódico centenario de Niterói – RJ, que necesita establecer algunas estrategias para tratar de mantener su posición en el mercado local. Una de estas estrategias es intentar reconstruir su propia identidad y la de su público. Él muestra que los periódicos no tienen el mismo significado en cualquier lugar, pero satisfacen a diferentes exigencias de acuerdo con las diferentes sociedades. En este caso, O Fluminense no era sólo un signo de modernización, sino un signo de tradición.Este artigo advém de uma pesquisa em andamento sobre o uso que os jornais fazem do passado para legitimarem suas próprias posições nos diferentes sistemas comunicacionais. Ele traz um estudo sobre O Fluminense, jornal centenário de Niterói – RJ, que precisou estabelecer certas estratégias para tentar manter sua posição no mercado local. Uma dessas estratégias foi tentar reconstruir sua própria identidade bem como a de seu público. Ele revela que os jornais não possuem o mesmo significado em qualquer lugar, mas que atendem a diferentes demandas de acordo com cada sociedade. Neste caso, O Fluminense não foi apenas um sinal de modernização, mas justamente um signo de tradição.ABEC2009-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/36910.30962/ec.369E-Compós; Vol. 12 No. 2 (2009)E-Compós; Vol. 12 Núm. 2 (2009)E-Compós; v. 12 n. 2 (2009)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/369/356Matheus, Leticia Cantarelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-10T14:06:24Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/369Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-10T14:06:24E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O Fluminense and the nostalgia of lost references
O Fluminense y la nostalgia de las referencias perdidas
O Fluminense e a nostalgia das referências perdidas
title O Fluminense and the nostalgia of lost references
spellingShingle O Fluminense and the nostalgia of lost references
Matheus, Leticia Cantarela
Jornalismo
Narrativa
História
Tradição
Identidade
title_short O Fluminense and the nostalgia of lost references
title_full O Fluminense and the nostalgia of lost references
title_fullStr O Fluminense and the nostalgia of lost references
title_full_unstemmed O Fluminense and the nostalgia of lost references
title_sort O Fluminense and the nostalgia of lost references
author Matheus, Leticia Cantarela
author_facet Matheus, Leticia Cantarela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matheus, Leticia Cantarela
dc.subject.por.fl_str_mv Jornalismo
Narrativa
História
Tradição
Identidade
topic Jornalismo
Narrativa
História
Tradição
Identidade
description This article is derived from an ongoing research about how the newspapers use the past to legitimate their own positions in different communicational systems. It brings a study on "O Fluminense", a centenarian newspaper from Niterói – RJ, that had to establish some strategies to try to keep its position in local marketplace. One of these strategies was trying to rebuild its own identity as well as of its public. It reveals that newspapers do not have the same meaning everywhere, but they respond to each society’s different demands. In this case, O Fluminense was not only a sign of modernization, but precisely a sign of tradition.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/369
10.30962/ec.369
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/369
identifier_str_mv 10.30962/ec.369
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/369/356
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 12 No. 2 (2009)
E-Compós; Vol. 12 Núm. 2 (2009)
E-Compós; v. 12 n. 2 (2009)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045732629905408