Which landscapes? : Cava, Caulim and Serra
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2728 |
Resumo: | This paper deals with the audiovisual pieces Cava, Caulim and Serra, made by Juliane Peixoto and Raoni, in the Brazilian states of Minas Gerais, Pará and Ceará, regions where the environmental destruction caused by mining and quarrying companies has resulted in immense ruined landscapes. For the purposes of analysis, we considered the concept of landscape from two perspectives: landscape as a pictorial genre – its expression as a dominion of space from the human point of view –, and landscape as fragmented expressions of anthropocentric ruins, to highlight a contemporary issue that the pieces instigate: which landscapes? |
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Which landscapes? : Cava, Caulim and Serra¿Cuáles paisajes? Cava, Caulim y SerraQuais paisagens? Cava, Caulim e SerraPaisagemRuínasAntropocenoLandscapesRuinsAnthropocenePaisajeRuinasAntropocenoThis paper deals with the audiovisual pieces Cava, Caulim and Serra, made by Juliane Peixoto and Raoni, in the Brazilian states of Minas Gerais, Pará and Ceará, regions where the environmental destruction caused by mining and quarrying companies has resulted in immense ruined landscapes. For the purposes of analysis, we considered the concept of landscape from two perspectives: landscape as a pictorial genre – its expression as a dominion of space from the human point of view –, and landscape as fragmented expressions of anthropocentric ruins, to highlight a contemporary issue that the pieces instigate: which landscapes?Este artículo trata de las obras audiovisuales Cava, Caulim y Serra, realizadas por Juliane Peixoto y Raoni, en los estados de Minas Gerais, Pará y Ceará, en Brasil, regiones en las que la destrucción medioambiental provocada por la acción de empresas mineras y canteras ha dado lugar a inmensos paisajes en ruinas. Para el análisis, consideramos el concepto de paisaje desde dos perspectivas: el paisaje como género pictórico – su expresión como dominio del punto de vista humano –, y el paisaje como expresión fragmentada de ruinas antropocéntricas, con el fin de destacar un problema contemporáneo que las obras instigan: ¿qué paisajes?.Neste artigo tratamos sobre as obras audiovisuais Cava, Caulim e Serra, realizadas por Juliane Peixoto e Raoni nos estados de Minas Gerais, Pará e Ceará, no Brasil, regiões onde a destruição ambiental causada pela ação de empresas mineradoras e pedreiras resultaram em imensas paisagens arruinadas. Consideramos, para efeito de análise, o conceito de paisagem desde duas perspectivas: a paisagem como um gênero pictórico – sua expressão como domínio do ponto de vista humano –, e a paisagem como expressão fragmentada das ruínas antropocêntricas, com o fim de evidenciar um problema contemporâneo que as obras nos instigam: quais paisagens?ABEC2023-10-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/272810.30962/ec.2728E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023E-Compós; v. 26 (2023): E-Compós 20231808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2728/2114Copyright (c) 2021 Beatriz Furtadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra Furtado, Sylvia Beatriz2023-12-31T01:53:51Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2728Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-12-31T01:53:51E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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