Consumindo o candomblé: estudo sobre a comunicação dos objetos dessacralizados e trocas sígnicas na pós-modernidade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/87 |
Resumo: | This article analyses the Afro-Brazilian Religions under the consumption theory and the market historicity in this universe of magicreligious relations. This way, the reflected questions are inserted in the consumption culture, relating to the sect with the spread of the capitalist production of goods. The aspects shown by the endogenous consumption logic (inside the cult, in the ritual consumption) as well as the exogenous ones (outside the cult, by the image and signs consumption, outside religiosity, by the people that do not carry it out) are studied. In the goods consumption dynamics of the cultural diversity in the post modernity, the analysis object goes through the insertion in Candomblé as a production source of symbolic goods and material in the fashion and entertainment industry, among other cultural industries. |
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Consumindo o candomblé: estudo sobre a comunicação dos objetos dessacralizados e trocas sígnicas na pós-modernidadeCandombléComunicaçãoTeorias do ConsumoSistemas de SignificaçãoThis article analyses the Afro-Brazilian Religions under the consumption theory and the market historicity in this universe of magicreligious relations. This way, the reflected questions are inserted in the consumption culture, relating to the sect with the spread of the capitalist production of goods. The aspects shown by the endogenous consumption logic (inside the cult, in the ritual consumption) as well as the exogenous ones (outside the cult, by the image and signs consumption, outside religiosity, by the people that do not carry it out) are studied. In the goods consumption dynamics of the cultural diversity in the post modernity, the analysis object goes through the insertion in Candomblé as a production source of symbolic goods and material in the fashion and entertainment industry, among other cultural industries.Este artículo analiza las Religiones Afro-Brasileñas en las perspectivas de las teorías del consumo e de la historicidad del mercado en este universo de relaciones mágico-religiosas. De esta manera, las cuestiones reflejadas se insertan e son inseridas en la cultura de consumo, relacionandose la secta con la expansión de la producción capitalista de mercancías. Son estudiados tanto los aspectos que se manifestan por la lógica del consumo endógeno (en el interior del culto, en el consumo ritual) quanto exógeno (en la externalidad del culto, por el consumo de las imágens e signos, fuera de la religiosidad, por los no practicantes). En la dinámica del consumo de productos de la diversidad cultural en la pos-modernidad, el objeto de análisis pasa por la inserción del Candomblé como fuente de la producción de haberes simbólicos e materiales en la industria de la moda e del entretenimiento, entre otras industrias culturales.Este artigo analisa as Religiões Afro-Brasileiras nas perspectivas das teorias do consumo e da historicidade do mercado neste universo de relações mágico-religiosas. Sendo assim, as questões refletidas se inserem e são inseridas na cultura de consumo, relacionando-se a seita com a expansão da produção capitalista de mercadorias. São estudados tanto os aspectos que se manifestam pela lógica do consumo endógeno (no interior do culto, no consumo ritual) quanto exógeno (na externalidade do culto, pelo consumo das imagens e signos, fora da religiosidade, pelos não-praticantes). Na dinâmica do consumo de produtos da diversidade cultural na pós-modernidade, o objeto de análise passa pela inserção do Candomblé como fonte da produção de bens simbólicos e materiais na indústria da moda e do entretenimento, dentre outras indústrias culturais.ABEC2006-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/8710.30962/ec.87E-Compós; Vol. 6 (2006)E-Compós; Vol. 6 (2006)E-Compós; v. 6 (2006)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/87/87dos Santos, Cristiano Henrique Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:59Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/87Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:59E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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