Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aggio, Camilo De Oliveira
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994
Resumo: Theoretical discussion and also empirical analysis about interactive features or “direct communication” in online enviroments are of extreme importance in online political campaigning literature. Twittter has been one or the main social media used by these political leaders , such as Donald Trump, Viktor Orban, Recep Erdogan and Jair Bolsonaro. Thei paper focus on the Brazilian case and aims at verify if and how the actual president of Brazil used Twitter to genuinely interact directly to Brazilian citizens during the electral period.
id ANPPC-1_98e65eef12ebb3c3f411502943ff5aa7
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1994
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential ElectionComunicación electoral desintermediada, pero ¿cuán realmente interactiva? : Jair Bolsonaro y Twitter en las elecciones presidenciales brasileñas de 2018Comunicação eleitoral “desintermediada”, mas o quão realmente interativa? Jair Bolsonaro e o Twitter nas eleições de 2018Campanhas OnlineTwitterJair BolsonaroInteraçãoCampañas onlineTwitterJair BolsonaroInteracciónOnline campaigningTwitterJair BolsonaroInteractionTheoretical discussion and also empirical analysis about interactive features or “direct communication” in online enviroments are of extreme importance in online political campaigning literature. Twittter has been one or the main social media used by these political leaders , such as Donald Trump, Viktor Orban, Recep Erdogan and Jair Bolsonaro. Thei paper focus on the Brazilian case and aims at verify if and how the actual president of Brazil used Twitter to genuinely interact directly to Brazilian citizens during the electral period. El tema de la "interacción" o "comunicación directa" o aún "comunicación horizontal", es un tópico debatido en los frentes de investigación dedicados a las campañas online, El Twitter es una de las páginas web adoptada por gran parte de esos líderes, por ejemplo Donald Trump, en los EUA, Viktor Órban, en Hungría, Recep Erdogan, en Turquia y Jair Bolsonaro, en Brasil. Este artículo se enfoca en el caso del actual presidente brasilero y tiene el propósito de verificar cómo, más allá de la simple adopción del Twitter como canal de comunicación, la campaña de Jair Bolsonaro utilizó recursos interactivos para comunicarse directamente con otros perfiles de personas presentes en dicha página.O tema da “interação” ou “comunicação direta” em ambientes digitais é um tópico de debate amplo nas investigações dedicadas às campanhas on-line, desde sua origem. O Twitter é um dos sites que têm sido adotados por parte importante de novas lideranças mundiais forjadas na comunicação digital, a exemplo de Donald Trump, nos EUA, Viktor Órban, na Hungria, Recep Erdogan, na Turquia e Jair Bolsonaro, no Brasil. Este artigo é centrado no caso do atual presidente brasileiro e tem o intuito de verificar, em diálogo com a literatura normativa acerca da hipotética “horizontalidade” das campanhas on-line, se e como, para além da simples adoção do Twitter como canal de comunicação, a campanha de Jair Bolsonaro utilizou de recursos interativos para se comunicar diretamente com outros perfis do site.  ABEC2020-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/199410.30962/ec.1994E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; v. 23 (2020)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994/1988Copyright (c) 2020 Camilo De Oliveira Aggioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAggio, Camilo De Oliveira2023-11-06T19:13:20Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1994Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T19:13:20E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election
Comunicación electoral desintermediada, pero ¿cuán realmente interactiva? : Jair Bolsonaro y Twitter en las elecciones presidenciales brasileñas de 2018
Comunicação eleitoral “desintermediada”, mas o quão realmente interativa? Jair Bolsonaro e o Twitter nas eleições de 2018
title Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election
spellingShingle Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election
Aggio, Camilo De Oliveira
Campanhas Online
Twitter
Jair Bolsonaro
Interação
Campañas online
Twitter
Jair Bolsonaro
Interacción
Online campaigning
Twitter
Jair Bolsonaro
Interaction
title_short Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election
title_full Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election
title_fullStr Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election
title_full_unstemmed Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election
title_sort Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election
author Aggio, Camilo De Oliveira
author_facet Aggio, Camilo De Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aggio, Camilo De Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Campanhas Online
Twitter
Jair Bolsonaro
Interação
Campañas online
Twitter
Jair Bolsonaro
Interacción
Online campaigning
Twitter
Jair Bolsonaro
Interaction
topic Campanhas Online
Twitter
Jair Bolsonaro
Interação
Campañas online
Twitter
Jair Bolsonaro
Interacción
Online campaigning
Twitter
Jair Bolsonaro
Interaction
description Theoretical discussion and also empirical analysis about interactive features or “direct communication” in online enviroments are of extreme importance in online political campaigning literature. Twittter has been one or the main social media used by these political leaders , such as Donald Trump, Viktor Orban, Recep Erdogan and Jair Bolsonaro. Thei paper focus on the Brazilian case and aims at verify if and how the actual president of Brazil used Twitter to genuinely interact directly to Brazilian citizens during the electral period.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994
10.30962/ec.1994
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994
identifier_str_mv 10.30962/ec.1994
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994/1988
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Camilo De Oliveira Aggio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Camilo De Oliveira Aggio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 23 (2020)
E-Compós; Vol. 23 (2020)
E-Compós; v. 23 (2020)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045730467741696