Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994 |
Resumo: | Theoretical discussion and also empirical analysis about interactive features or “direct communication” in online enviroments are of extreme importance in online political campaigning literature. Twittter has been one or the main social media used by these political leaders , such as Donald Trump, Viktor Orban, Recep Erdogan and Jair Bolsonaro. Thei paper focus on the Brazilian case and aims at verify if and how the actual president of Brazil used Twitter to genuinely interact directly to Brazilian citizens during the electral period. |
id |
ANPPC-1_98e65eef12ebb3c3f411502943ff5aa7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1994 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential ElectionComunicación electoral desintermediada, pero ¿cuán realmente interactiva? : Jair Bolsonaro y Twitter en las elecciones presidenciales brasileñas de 2018Comunicação eleitoral “desintermediada”, mas o quão realmente interativa? Jair Bolsonaro e o Twitter nas eleições de 2018Campanhas OnlineTwitterJair BolsonaroInteraçãoCampañas onlineTwitterJair BolsonaroInteracciónOnline campaigningTwitterJair BolsonaroInteractionTheoretical discussion and also empirical analysis about interactive features or “direct communication” in online enviroments are of extreme importance in online political campaigning literature. Twittter has been one or the main social media used by these political leaders , such as Donald Trump, Viktor Orban, Recep Erdogan and Jair Bolsonaro. Thei paper focus on the Brazilian case and aims at verify if and how the actual president of Brazil used Twitter to genuinely interact directly to Brazilian citizens during the electral period. El tema de la "interacción" o "comunicación directa" o aún "comunicación horizontal", es un tópico debatido en los frentes de investigación dedicados a las campañas online, El Twitter es una de las páginas web adoptada por gran parte de esos líderes, por ejemplo Donald Trump, en los EUA, Viktor Órban, en Hungría, Recep Erdogan, en Turquia y Jair Bolsonaro, en Brasil. Este artículo se enfoca en el caso del actual presidente brasilero y tiene el propósito de verificar cómo, más allá de la simple adopción del Twitter como canal de comunicación, la campaña de Jair Bolsonaro utilizó recursos interactivos para comunicarse directamente con otros perfiles de personas presentes en dicha página.O tema da “interação” ou “comunicação direta” em ambientes digitais é um tópico de debate amplo nas investigações dedicadas às campanhas on-line, desde sua origem. O Twitter é um dos sites que têm sido adotados por parte importante de novas lideranças mundiais forjadas na comunicação digital, a exemplo de Donald Trump, nos EUA, Viktor Órban, na Hungria, Recep Erdogan, na Turquia e Jair Bolsonaro, no Brasil. Este artigo é centrado no caso do atual presidente brasileiro e tem o intuito de verificar, em diálogo com a literatura normativa acerca da hipotética “horizontalidade” das campanhas on-line, se e como, para além da simples adoção do Twitter como canal de comunicação, a campanha de Jair Bolsonaro utilizou de recursos interativos para se comunicar diretamente com outros perfis do site. ABEC2020-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/199410.30962/ec.1994E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; v. 23 (2020)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994/1988Copyright (c) 2020 Camilo De Oliveira Aggioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAggio, Camilo De Oliveira2023-11-06T19:13:20Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1994Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T19:13:20E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election Comunicación electoral desintermediada, pero ¿cuán realmente interactiva? : Jair Bolsonaro y Twitter en las elecciones presidenciales brasileñas de 2018 Comunicação eleitoral “desintermediada”, mas o quão realmente interativa? Jair Bolsonaro e o Twitter nas eleições de 2018 |
title |
Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election |
spellingShingle |
Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election Aggio, Camilo De Oliveira Campanhas Online Jair Bolsonaro Interação Campañas online Jair Bolsonaro Interacción Online campaigning Jair Bolsonaro Interaction |
title_short |
Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election |
title_full |
Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election |
title_fullStr |
Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election |
title_full_unstemmed |
Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election |
title_sort |
Disintermediated Electoral Communication but How Truly Interactive? : Jair Bolsonaro and Twitter in 2018 Brazilian Presidential Election |
author |
Aggio, Camilo De Oliveira |
author_facet |
Aggio, Camilo De Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aggio, Camilo De Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Campanhas Online Jair Bolsonaro Interação Campañas online Jair Bolsonaro Interacción Online campaigning Jair Bolsonaro Interaction |
topic |
Campanhas Online Jair Bolsonaro Interação Campañas online Jair Bolsonaro Interacción Online campaigning Jair Bolsonaro Interaction |
description |
Theoretical discussion and also empirical analysis about interactive features or “direct communication” in online enviroments are of extreme importance in online political campaigning literature. Twittter has been one or the main social media used by these political leaders , such as Donald Trump, Viktor Orban, Recep Erdogan and Jair Bolsonaro. Thei paper focus on the Brazilian case and aims at verify if and how the actual president of Brazil used Twitter to genuinely interact directly to Brazilian citizens during the electral period. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994 10.30962/ec.1994 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.1994 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1994/1988 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Camilo De Oliveira Aggio info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Camilo De Oliveira Aggio |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 23 (2020) E-Compós; Vol. 23 (2020) E-Compós; v. 23 (2020) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045730467741696 |