Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Pedro
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Gomes Terao, David Ken
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1468
Resumo: This article investigates how mistrust is presented as a fundamental element in Christian Petzold's work. It analyzes the diferent levels in which it is present: a political condition that exists among the narratives; a strategy for a self-conscious acting; and a means by which estrangement is created in the spectator. Petzold gives continuity to the aesthetic propositions of Douglas Sirk and Rainer Werner Fassbinder by using the domain of film genres as a ground for a political cinema. He seeks a staging that exposes the social and historical that shapes the society portraited in his films.
id ANPPC-1_af5d5a8cd7907c04488d8127621ee387
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1468
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinemaLa desconfianza cómo elemento de reflexividad en el cine de Christian PetzoldA desconfiança como elemento de reflexividade no cinema de Christian Petzoldcinema alemãoteoria e estética do cinemagêneros cinematográficos.This article investigates how mistrust is presented as a fundamental element in Christian Petzold's work. It analyzes the diferent levels in which it is present: a political condition that exists among the narratives; a strategy for a self-conscious acting; and a means by which estrangement is created in the spectator. Petzold gives continuity to the aesthetic propositions of Douglas Sirk and Rainer Werner Fassbinder by using the domain of film genres as a ground for a political cinema. He seeks a staging that exposes the social and historical that shapes the society portraited in his films.El articulo investiga como la desconfianza se presenta como un elemento fundamental en la obra de Christian Petzold, analizando los diferentes niveles en que se hace presente: una condición política que existe en medio de las narrativas; una estrategia para un juego atoral autoconsciente; y un medio que crea distanciamento en el espectador. Petzold da continuidad a las propuestas estéticas de Douglas Sirk e Rainer Werner Fassbinder al utilizar el dominio de los géneros cinematográficos como un terreno para un cine político, buscando una escenificación que expone los procesos históricos y sociales que forman la sociedad retratada en sus películas.O artigo investiga como a desconfiança se apresenta enquanto um elemento fundamental na obra de Christian Petzold, analisando os diferentes níveis em que ela se faz presente: uma condição política que existente em meio às narrativas; uma estratégia para um jogo atoral autoconsciente; e um meio pelo qual se cria distanciamento no espectador. Petzold dá continuidade às propostas estéticas de Douglas Sirk e Rainer Werner Fassbinder, ao utilizar o domínio dos gêneros cinematográficos enquanto um terreno para um cinema político, buscando uma encenação que expõe os processos sociais e históricos que formam a sociedade retratada em seus filmes.ABEC2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/146810.30962/ec.1468E-Compós; Vol. 22 (2019)E-Compós; Vol. 22 (2019)E-Compós; v. 22 (2019)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1468/1922Copyright (c) 2019 Pedro Maciel Guimarães, David Ken Gomes Teraoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, PedroGomes Terao, David Ken2020-05-19T23:57:51Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1468Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2020-05-19T23:57:51E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema
La desconfianza cómo elemento de reflexividad en el cine de Christian Petzold
A desconfiança como elemento de reflexividade no cinema de Christian Petzold
title Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema
spellingShingle Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema
Guimarães, Pedro
cinema alemão
teoria e estética do cinema
gêneros cinematográficos.
title_short Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema
title_full Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema
title_fullStr Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema
title_full_unstemmed Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema
title_sort Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema
author Guimarães, Pedro
author_facet Guimarães, Pedro
Gomes Terao, David Ken
author_role author
author2 Gomes Terao, David Ken
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Pedro
Gomes Terao, David Ken
dc.subject.por.fl_str_mv cinema alemão
teoria e estética do cinema
gêneros cinematográficos.
topic cinema alemão
teoria e estética do cinema
gêneros cinematográficos.
description This article investigates how mistrust is presented as a fundamental element in Christian Petzold's work. It analyzes the diferent levels in which it is present: a political condition that exists among the narratives; a strategy for a self-conscious acting; and a means by which estrangement is created in the spectator. Petzold gives continuity to the aesthetic propositions of Douglas Sirk and Rainer Werner Fassbinder by using the domain of film genres as a ground for a political cinema. He seeks a staging that exposes the social and historical that shapes the society portraited in his films.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1468
10.30962/ec.1468
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1468
identifier_str_mv 10.30962/ec.1468
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1468/1922
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Pedro Maciel Guimarães, David Ken Gomes Terao
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Pedro Maciel Guimarães, David Ken Gomes Terao
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 22 (2019)
E-Compós; Vol. 22 (2019)
E-Compós; v. 22 (2019)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045734820380672