Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1468 |
Resumo: | This article investigates how mistrust is presented as a fundamental element in Christian Petzold's work. It analyzes the diferent levels in which it is present: a political condition that exists among the narratives; a strategy for a self-conscious acting; and a means by which estrangement is created in the spectator. Petzold gives continuity to the aesthetic propositions of Douglas Sirk and Rainer Werner Fassbinder by using the domain of film genres as a ground for a political cinema. He seeks a staging that exposes the social and historical that shapes the society portraited in his films. |
id |
ANPPC-1_af5d5a8cd7907c04488d8127621ee387 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1468 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinemaLa desconfianza cómo elemento de reflexividad en el cine de Christian PetzoldA desconfiança como elemento de reflexividade no cinema de Christian Petzoldcinema alemãoteoria e estética do cinemagêneros cinematográficos.This article investigates how mistrust is presented as a fundamental element in Christian Petzold's work. It analyzes the diferent levels in which it is present: a political condition that exists among the narratives; a strategy for a self-conscious acting; and a means by which estrangement is created in the spectator. Petzold gives continuity to the aesthetic propositions of Douglas Sirk and Rainer Werner Fassbinder by using the domain of film genres as a ground for a political cinema. He seeks a staging that exposes the social and historical that shapes the society portraited in his films.El articulo investiga como la desconfianza se presenta como un elemento fundamental en la obra de Christian Petzold, analizando los diferentes niveles en que se hace presente: una condición política que existe en medio de las narrativas; una estrategia para un juego atoral autoconsciente; y un medio que crea distanciamento en el espectador. Petzold da continuidad a las propuestas estéticas de Douglas Sirk e Rainer Werner Fassbinder al utilizar el dominio de los géneros cinematográficos como un terreno para un cine político, buscando una escenificación que expone los procesos históricos y sociales que forman la sociedad retratada en sus películas.O artigo investiga como a desconfiança se apresenta enquanto um elemento fundamental na obra de Christian Petzold, analisando os diferentes níveis em que ela se faz presente: uma condição política que existente em meio às narrativas; uma estratégia para um jogo atoral autoconsciente; e um meio pelo qual se cria distanciamento no espectador. Petzold dá continuidade às propostas estéticas de Douglas Sirk e Rainer Werner Fassbinder, ao utilizar o domínio dos gêneros cinematográficos enquanto um terreno para um cinema político, buscando uma encenação que expõe os processos sociais e históricos que formam a sociedade retratada em seus filmes.ABEC2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/146810.30962/ec.1468E-Compós; Vol. 22 (2019)E-Compós; Vol. 22 (2019)E-Compós; v. 22 (2019)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1468/1922Copyright (c) 2019 Pedro Maciel Guimarães, David Ken Gomes Teraoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, PedroGomes Terao, David Ken2020-05-19T23:57:51Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1468Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2020-05-19T23:57:51E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema La desconfianza cómo elemento de reflexividad en el cine de Christian Petzold A desconfiança como elemento de reflexividade no cinema de Christian Petzold |
title |
Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema |
spellingShingle |
Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema Guimarães, Pedro cinema alemão teoria e estética do cinema gêneros cinematográficos. |
title_short |
Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema |
title_full |
Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema |
title_fullStr |
Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema |
title_full_unstemmed |
Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema |
title_sort |
Mistrust as an element of reflexivity in Christian Petzold's cinema |
author |
Guimarães, Pedro |
author_facet |
Guimarães, Pedro Gomes Terao, David Ken |
author_role |
author |
author2 |
Gomes Terao, David Ken |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Pedro Gomes Terao, David Ken |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema alemão teoria e estética do cinema gêneros cinematográficos. |
topic |
cinema alemão teoria e estética do cinema gêneros cinematográficos. |
description |
This article investigates how mistrust is presented as a fundamental element in Christian Petzold's work. It analyzes the diferent levels in which it is present: a political condition that exists among the narratives; a strategy for a self-conscious acting; and a means by which estrangement is created in the spectator. Petzold gives continuity to the aesthetic propositions of Douglas Sirk and Rainer Werner Fassbinder by using the domain of film genres as a ground for a political cinema. He seeks a staging that exposes the social and historical that shapes the society portraited in his films. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1468 10.30962/ec.1468 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1468 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.1468 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1468/1922 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Pedro Maciel Guimarães, David Ken Gomes Terao info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Pedro Maciel Guimarães, David Ken Gomes Terao |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 22 (2019) E-Compós; Vol. 22 (2019) E-Compós; v. 22 (2019) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045734820380672 |