A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malini, Fábio
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/181
Resumo: This study search to analyze the impact of the discursive activity of the blogs in the Brazilian political campaign of 2006, in matter, to examine as the conversation regime and dialogue viral among the authors of those publications online transformed the theoretical statute of the public (linked to the mass culture) opinion and it impelled the creation of a new market of the dialogue between the journalism and the new audiences online. In 2006, of ownership of tools of construction of social (main the relationship site Orkut) nets, of tools for amateur (the blogs, podcastings and wikis etc) publications and of the creation of debate nets through lists and discussion forums, the internautas militated in the defense of their candidates to president, creating a distributed net of information totally based on the contagion. Like this the opinion circulates as a curse, a virus, in an infinite game of "raisin and it reviews”. It is, in the atmosphere of the virtual nets, a distributed public opinion, something it is analyzed in this article.
id ANPPC-1_f6a1d5d180ee815bf6341bde2988fe01
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/181
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006InternetBlogsJornalismoThis study search to analyze the impact of the discursive activity of the blogs in the Brazilian political campaign of 2006, in matter, to examine as the conversation regime and dialogue viral among the authors of those publications online transformed the theoretical statute of the public (linked to the mass culture) opinion and it impelled the creation of a new market of the dialogue between the journalism and the new audiences online. In 2006, of ownership of tools of construction of social (main the relationship site Orkut) nets, of tools for amateur (the blogs, podcastings and wikis etc) publications and of the creation of debate nets through lists and discussion forums, the internautas militated in the defense of their candidates to president, creating a distributed net of information totally based on the contagion. Like this the opinion circulates as a curse, a virus, in an infinite game of "raisin and it reviews”. It is, in the atmosphere of the virtual nets, a distributed public opinion, something it is analyzed in this article.Este estudio busca analizar el impacto de la actividad divagadora de los blogs en la campaña política brasileña de 2006, en particular, examinar cuando el régimen de conversación y el diálogo viral entre los escritores de esas publicaciones en línea directa transformaron lo estatuto teórico de la opinión pública (ligada a la cultura masiva) y impelió la creación de un nuevo mercado del diálogo entre el periodismo y las nuevas audiencias en línea directa. En 2006, de la propiedad de herramientas de la construcción de redes sociales (principalmente el sitio de relación Orkut), de herramientas para publicaciones amadoras (los blogs, podcastings y wikis etc) y de la creación de redes de debate por listas y foros de discusión, los internautas incidieron a favor en la defensa de sus candidatos de presidente, creando una red distribuida de la información totalmente sobre la base de lo contagio. De este modo la opinión circula como una maldición, un virus, en un infinito partido de "Pasa y él repasan." Es, en lo ambiente de las redes virtuales, una opinión pública distribuida, algo analizado en este artículo.Este estudo busca analisar o impacto da atividade discursiva dos blogs na campanha política brasileira de 2006, em particular, examinar como o regime de conversação e diálogo viral entre os autores dessas publicações online transformou o estatuto teórico da opinião pública (ligada à cultura de massa) e impulsionou a criação de um novo mercado do diálogo entre o jornalismo e as novas audiências online. Em 2006, de posse de ferramentas de construção de redes sociais (principal o site de relacionamento Orkut), de ferramentas para publicações amadoras (os blogs, podcastings e wikis etc) e da criação de redes de debate por meio de listas e fóruns de discussão, os internautas militavam na defesa de seus candidatos a presidente, criando uma rede distribuída de informação totalmente baseada no contágio. Assim a opinião circula como uma praga, um vírus, num jogo infinito de “passa e repassa”. Ela é, no ambiente das redes virtuais, uma opinião pública distribuída, algo tematizado e esmiuçado neste artigo.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/18110.30962/ec.181E-Compós; Vol. 9 (2007)E-Compós; Vol. 9 (2007)E-Compós; v. 9 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/181/182Malini, Fábioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:09Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/181Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:09E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006
title A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006
spellingShingle A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006
Malini, Fábio
Internet
Blogs
Jornalismo
title_short A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006
title_full A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006
title_fullStr A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006
title_full_unstemmed A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006
title_sort A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006
author Malini, Fábio
author_facet Malini, Fábio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Malini, Fábio
dc.subject.por.fl_str_mv Internet
Blogs
Jornalismo
topic Internet
Blogs
Jornalismo
description This study search to analyze the impact of the discursive activity of the blogs in the Brazilian political campaign of 2006, in matter, to examine as the conversation regime and dialogue viral among the authors of those publications online transformed the theoretical statute of the public (linked to the mass culture) opinion and it impelled the creation of a new market of the dialogue between the journalism and the new audiences online. In 2006, of ownership of tools of construction of social (main the relationship site Orkut) nets, of tools for amateur (the blogs, podcastings and wikis etc) publications and of the creation of debate nets through lists and discussion forums, the internautas militated in the defense of their candidates to president, creating a distributed net of information totally based on the contagion. Like this the opinion circulates as a curse, a virus, in an infinite game of "raisin and it reviews”. It is, in the atmosphere of the virtual nets, a distributed public opinion, something it is analyzed in this article.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/181
10.30962/ec.181
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/181
identifier_str_mv 10.30962/ec.181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/181/182
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 9 (2007)
E-Compós; Vol. 9 (2007)
E-Compós; v. 9 (2007)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045731920019456