A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/181 |
Resumo: | This study search to analyze the impact of the discursive activity of the blogs in the Brazilian political campaign of 2006, in matter, to examine as the conversation regime and dialogue viral among the authors of those publications online transformed the theoretical statute of the public (linked to the mass culture) opinion and it impelled the creation of a new market of the dialogue between the journalism and the new audiences online. In 2006, of ownership of tools of construction of social (main the relationship site Orkut) nets, of tools for amateur (the blogs, podcastings and wikis etc) publications and of the creation of debate nets through lists and discussion forums, the internautas militated in the defense of their candidates to president, creating a distributed net of information totally based on the contagion. Like this the opinion circulates as a curse, a virus, in an infinite game of "raisin and it reviews”. It is, in the atmosphere of the virtual nets, a distributed public opinion, something it is analyzed in this article. |
id |
ANPPC-1_f6a1d5d180ee815bf6341bde2988fe01 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/181 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006InternetBlogsJornalismoThis study search to analyze the impact of the discursive activity of the blogs in the Brazilian political campaign of 2006, in matter, to examine as the conversation regime and dialogue viral among the authors of those publications online transformed the theoretical statute of the public (linked to the mass culture) opinion and it impelled the creation of a new market of the dialogue between the journalism and the new audiences online. In 2006, of ownership of tools of construction of social (main the relationship site Orkut) nets, of tools for amateur (the blogs, podcastings and wikis etc) publications and of the creation of debate nets through lists and discussion forums, the internautas militated in the defense of their candidates to president, creating a distributed net of information totally based on the contagion. Like this the opinion circulates as a curse, a virus, in an infinite game of "raisin and it reviews”. It is, in the atmosphere of the virtual nets, a distributed public opinion, something it is analyzed in this article.Este estudio busca analizar el impacto de la actividad divagadora de los blogs en la campaña política brasileña de 2006, en particular, examinar cuando el régimen de conversación y el diálogo viral entre los escritores de esas publicaciones en línea directa transformaron lo estatuto teórico de la opinión pública (ligada a la cultura masiva) y impelió la creación de un nuevo mercado del diálogo entre el periodismo y las nuevas audiencias en línea directa. En 2006, de la propiedad de herramientas de la construcción de redes sociales (principalmente el sitio de relación Orkut), de herramientas para publicaciones amadoras (los blogs, podcastings y wikis etc) y de la creación de redes de debate por listas y foros de discusión, los internautas incidieron a favor en la defensa de sus candidatos de presidente, creando una red distribuida de la información totalmente sobre la base de lo contagio. De este modo la opinión circula como una maldición, un virus, en un infinito partido de "Pasa y él repasan." Es, en lo ambiente de las redes virtuales, una opinión pública distribuida, algo analizado en este artículo.Este estudo busca analisar o impacto da atividade discursiva dos blogs na campanha política brasileira de 2006, em particular, examinar como o regime de conversação e diálogo viral entre os autores dessas publicações online transformou o estatuto teórico da opinião pública (ligada à cultura de massa) e impulsionou a criação de um novo mercado do diálogo entre o jornalismo e as novas audiências online. Em 2006, de posse de ferramentas de construção de redes sociais (principal o site de relacionamento Orkut), de ferramentas para publicações amadoras (os blogs, podcastings e wikis etc) e da criação de redes de debate por meio de listas e fóruns de discussão, os internautas militavam na defesa de seus candidatos a presidente, criando uma rede distribuída de informação totalmente baseada no contágio. Assim a opinião circula como uma praga, um vírus, num jogo infinito de “passa e repassa”. Ela é, no ambiente das redes virtuais, uma opinião pública distribuída, algo tematizado e esmiuçado neste artigo.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/18110.30962/ec.181E-Compós; Vol. 9 (2007)E-Compós; Vol. 9 (2007)E-Compós; v. 9 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/181/182Malini, Fábioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:09Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/181Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:09E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006 |
title |
A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006 |
spellingShingle |
A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006 Malini, Fábio Internet Blogs Jornalismo |
title_short |
A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006 |
title_full |
A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006 |
title_fullStr |
A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006 |
title_full_unstemmed |
A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006 |
title_sort |
A opinião pública distribuída: blogs e jornalismo nas Eleições Brasileiras de 2006 |
author |
Malini, Fábio |
author_facet |
Malini, Fábio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Malini, Fábio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internet Blogs Jornalismo |
topic |
Internet Blogs Jornalismo |
description |
This study search to analyze the impact of the discursive activity of the blogs in the Brazilian political campaign of 2006, in matter, to examine as the conversation regime and dialogue viral among the authors of those publications online transformed the theoretical statute of the public (linked to the mass culture) opinion and it impelled the creation of a new market of the dialogue between the journalism and the new audiences online. In 2006, of ownership of tools of construction of social (main the relationship site Orkut) nets, of tools for amateur (the blogs, podcastings and wikis etc) publications and of the creation of debate nets through lists and discussion forums, the internautas militated in the defense of their candidates to president, creating a distributed net of information totally based on the contagion. Like this the opinion circulates as a curse, a virus, in an infinite game of "raisin and it reviews”. It is, in the atmosphere of the virtual nets, a distributed public opinion, something it is analyzed in this article. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/181 10.30962/ec.181 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/181 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/181/182 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 9 (2007) E-Compós; Vol. 9 (2007) E-Compós; v. 9 (2007) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045731920019456 |