Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2699 |
Resumo: | Through the theoretical-methodological articulations of Cultural Studies and decolonial epistemologies, in this article, we intend to understand how the native brands of hip-hop culture can undertake their efforts for decolonization, for the rescue of the ancestry, history and identity of the subordinated peoples who they claim to represent. A brief exploration of some objects through which the forms of representation of the Laboratório Fantasma materialize shows to what extent the brand has strived for the recognition of an aesthetic and political sense in its trajectory and role in Brazilian hip-hop culture. |
id |
ANPPC-1_fe090cdb8bd0cb98ba9bd65add3fad9b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2699 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório FantasmaMarcas, consumo y decolonialidad: Representaciones estético-políticas de la Laboratório FantasmaMarcas, consumo e decolonialidade: Representações estético-políticas da Laboratório FantasmaMarcasModaDecolonialidadeEstudos CulturaisHip-hopBrandsFashionDecolonialityCultural StudiesHip hopMarcasModaDecolonialidadEstudios culturalesHip-hopThrough the theoretical-methodological articulations of Cultural Studies and decolonial epistemologies, in this article, we intend to understand how the native brands of hip-hop culture can undertake their efforts for decolonization, for the rescue of the ancestry, history and identity of the subordinated peoples who they claim to represent. A brief exploration of some objects through which the forms of representation of the Laboratório Fantasma materialize shows to what extent the brand has strived for the recognition of an aesthetic and political sense in its trajectory and role in Brazilian hip-hop culture.Através de las articulaciones teórico-metodológicas de los Estudios Culturales y las epistemologías decoloniales, en este artículo pretendemos comprender cómo las marcas autóctonas de la cultura hip-hop pueden emprender sus esfuerzos por la descolonización, por el rescate de la ascendencia, la historia y la identidad de los subalternizados pueblos que juzgan representar. Una breve exploración de algunos objetos a través de los cuales se materializan las formas de representación del Laboratório Fantasma demuestra en qué medida la marca se ha esforzado por el reconocimiento de un sentido estético y político en su trayectoria y papel en la cultura hip-hop brasileña.Através das articulações teórico-metodológicas dos Estudos Culturais e das epistemologias decoloniais, neste artigo pretendemos perceber de que modo as marcas nativas da cultura hip-hop podem empreender seus esforços pela decolonialidade, pelo resgate da ancestralidade, história e identidade dos povos subalternizados que julgam representar. Uma breve exploração de alguns objetos por onde se materializam as formas de representação do Laboratório Fantasma demonstra em que medida a marca empenhou-se pelo reconhecimento de um sentido estético e político em sua trajetória e seu papel na cultura hip-hop brasileira.ABEC2023-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/269910.30962/ec.2699E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023E-Compós; v. 26 (2023): E-Compós 20231808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2699/2113Copyright (c) 2021 Marcio Ricardo da Silva Barbosahttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Barbosa, Marcio Ricardo da2023-12-31T01:53:51Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2699Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-12-31T01:53:51E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma Marcas, consumo y decolonialidad: Representaciones estético-políticas de la Laboratório Fantasma Marcas, consumo e decolonialidade: Representações estético-políticas da Laboratório Fantasma |
title |
Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma |
spellingShingle |
Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma Silva Barbosa, Marcio Ricardo da Marcas Moda Decolonialidade Estudos Culturais Hip-hop Brands Fashion Decoloniality Cultural Studies Hip hop Marcas Moda Decolonialidad Estudios culturales Hip-hop |
title_short |
Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma |
title_full |
Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma |
title_fullStr |
Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma |
title_full_unstemmed |
Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma |
title_sort |
Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma |
author |
Silva Barbosa, Marcio Ricardo da |
author_facet |
Silva Barbosa, Marcio Ricardo da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Barbosa, Marcio Ricardo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marcas Moda Decolonialidade Estudos Culturais Hip-hop Brands Fashion Decoloniality Cultural Studies Hip hop Marcas Moda Decolonialidad Estudios culturales Hip-hop |
topic |
Marcas Moda Decolonialidade Estudos Culturais Hip-hop Brands Fashion Decoloniality Cultural Studies Hip hop Marcas Moda Decolonialidad Estudios culturales Hip-hop |
description |
Through the theoretical-methodological articulations of Cultural Studies and decolonial epistemologies, in this article, we intend to understand how the native brands of hip-hop culture can undertake their efforts for decolonization, for the rescue of the ancestry, history and identity of the subordinated peoples who they claim to represent. A brief exploration of some objects through which the forms of representation of the Laboratório Fantasma materialize shows to what extent the brand has strived for the recognition of an aesthetic and political sense in its trajectory and role in Brazilian hip-hop culture. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2699 10.30962/ec.2699 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2699 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.2699 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2699/2113 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marcio Ricardo da Silva Barbosa https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marcio Ricardo da Silva Barbosa https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023 E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023 E-Compós; v. 26 (2023): E-Compós 2023 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045730535899136 |