Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Barbosa, Marcio Ricardo da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2699
Resumo: Through the theoretical-methodological articulations of Cultural Studies and decolonial epistemologies, in this article, we intend to understand how the native brands of hip-hop culture can undertake their efforts for decolonization, for the rescue of the ancestry, history and identity of the subordinated peoples who they claim to represent. A brief exploration of some objects through which the forms of representation of the Laboratório Fantasma materialize shows to what extent the brand has strived for the recognition of an aesthetic and political sense in its trajectory and role in Brazilian hip-hop culture.
id ANPPC-1_fe090cdb8bd0cb98ba9bd65add3fad9b
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2699
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório FantasmaMarcas, consumo y decolonialidad: Representaciones estético-políticas de la Laboratório FantasmaMarcas, consumo e decolonialidade: Representações estético-políticas da Laboratório FantasmaMarcasModaDecolonialidadeEstudos CulturaisHip-hopBrandsFashionDecolonialityCultural StudiesHip hopMarcasModaDecolonialidadEstudios culturalesHip-hopThrough the theoretical-methodological articulations of Cultural Studies and decolonial epistemologies, in this article, we intend to understand how the native brands of hip-hop culture can undertake their efforts for decolonization, for the rescue of the ancestry, history and identity of the subordinated peoples who they claim to represent. A brief exploration of some objects through which the forms of representation of the Laboratório Fantasma materialize shows to what extent the brand has strived for the recognition of an aesthetic and political sense in its trajectory and role in Brazilian hip-hop culture.Através de las articulaciones teórico-metodológicas de los Estudios Culturales y las epistemologías decoloniales, en este artículo pretendemos comprender cómo las marcas autóctonas de la cultura hip-hop pueden emprender sus esfuerzos por la descolonización, por el rescate de la ascendencia, la historia y la identidad de los subalternizados pueblos que juzgan representar. Una breve exploración de algunos objetos a través de los cuales se materializan las formas de representación del Laboratório Fantasma demuestra en qué medida la marca se ha esforzado por el reconocimiento de un sentido estético y político en su trayectoria y papel en la cultura hip-hop brasileña.Através das articulações teórico-metodológicas dos Estudos Culturais e das epistemologias decoloniais, neste artigo pretendemos perceber de que modo as marcas nativas da cultura hip-hop podem empreender seus esforços pela decolonialidade, pelo resgate da ancestralidade, história e identidade dos povos subalternizados que julgam representar. Uma breve exploração de alguns objetos por onde se materializam as formas de representação do Laboratório Fantasma demonstra em que medida a marca empenhou-se pelo reconhecimento de um sentido estético e político em sua trajetória e seu papel na cultura hip-hop brasileira.ABEC2023-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/269910.30962/ec.2699E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023E-Compós; v. 26 (2023): E-Compós 20231808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2699/2113Copyright (c) 2021 Marcio Ricardo da Silva Barbosahttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Barbosa, Marcio Ricardo da2023-12-31T01:53:51Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2699Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-12-31T01:53:51E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma
Marcas, consumo y decolonialidad: Representaciones estético-políticas de la Laboratório Fantasma
Marcas, consumo e decolonialidade: Representações estético-políticas da Laboratório Fantasma
title Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma
spellingShingle Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma
Silva Barbosa, Marcio Ricardo da
Marcas
Moda
Decolonialidade
Estudos Culturais
Hip-hop
Brands
Fashion
Decoloniality
Cultural Studies
Hip hop
Marcas
Moda
Decolonialidad
Estudios culturales
Hip-hop
title_short Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma
title_full Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma
title_fullStr Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma
title_full_unstemmed Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma
title_sort Brands, Consumer and Decoloniality: Aesthetic-Political Representations of Laboratório Fantasma
author Silva Barbosa, Marcio Ricardo da
author_facet Silva Barbosa, Marcio Ricardo da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Barbosa, Marcio Ricardo da
dc.subject.por.fl_str_mv Marcas
Moda
Decolonialidade
Estudos Culturais
Hip-hop
Brands
Fashion
Decoloniality
Cultural Studies
Hip hop
Marcas
Moda
Decolonialidad
Estudios culturales
Hip-hop
topic Marcas
Moda
Decolonialidade
Estudos Culturais
Hip-hop
Brands
Fashion
Decoloniality
Cultural Studies
Hip hop
Marcas
Moda
Decolonialidad
Estudios culturales
Hip-hop
description Through the theoretical-methodological articulations of Cultural Studies and decolonial epistemologies, in this article, we intend to understand how the native brands of hip-hop culture can undertake their efforts for decolonization, for the rescue of the ancestry, history and identity of the subordinated peoples who they claim to represent. A brief exploration of some objects through which the forms of representation of the Laboratório Fantasma materialize shows to what extent the brand has strived for the recognition of an aesthetic and political sense in its trajectory and role in Brazilian hip-hop culture.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2699
10.30962/ec.2699
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2699
identifier_str_mv 10.30962/ec.2699
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2699/2113
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Marcio Ricardo da Silva Barbosa
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Marcio Ricardo da Silva Barbosa
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023
E-Compós; Vol. 26 (2023): E-Compós 2023
E-Compós; v. 26 (2023): E-Compós 2023
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045730535899136