Ordinary and everyday communication in a market in Belém

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos Neves de Castro, Marina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Fonseca de Castro, Fabio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2504
Resumo: This article describes an ethnographic research carried out at the Guamá fair, in Belém (PA), during the years 2011 to 2018. The objective was to understand the communicational and cultural processes present in the social interactions of this fair, thus trying to describe the typifications that make up the intersubjectivity of the social subjects who attend it. In this way, these typifications are described and discussed as the social form of a banal everyday life and an attempt is made to think about these typifications through the Heideggerian notion of chatter (Gerede), understood as a communicational-cultural process affected by the banality of everyday life.
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spelling Ordinary and everyday communication in a market in BelémComunicación ordinaria y cotidiana en un mercado de BelémComunicação banal e quotidiano em um mercado de BelémIntersubjetividadeTipificaçãoQuotidianoFalatórioFeiraIntersubjetividadTipificaciónVida cotidianaCharlatorioFeriaIntersubjectivityTypificationDaily lifeChatterFairThis article describes an ethnographic research carried out at the Guamá fair, in Belém (PA), during the years 2011 to 2018. The objective was to understand the communicational and cultural processes present in the social interactions of this fair, thus trying to describe the typifications that make up the intersubjectivity of the social subjects who attend it. In this way, these typifications are described and discussed as the social form of a banal everyday life and an attempt is made to think about these typifications through the Heideggerian notion of chatter (Gerede), understood as a communicational-cultural process affected by the banality of everyday life.Este artículo describe una investigación etnográfica realizada en la feria de Guamá, en Belém (PA), durante los años 2011 a 2018. El objetivo fue comprender los procesos comunicacionales y culturales presentes en las interacciones sociales de esta feria, intentamos describir las tipificaciones que configuran la intersubjetividad de los sujetos sociales que la asisten. De esta manera, se describen y discuten estas tipificaciones como la forma social de una cotidianidad banal y se intenta pensar estas tipificaciones a través de la noción heideggeriana de habladoría (Gerede), entendida como un proceso comunicacional-cultural afecto por la banalidad de la vida cotidiana.Este artigo descreve uma pesquisa etnográfica realizada na feira do Guamá, em Belém (PA), durante os anos de 2011 a 2018. Objetivou-se compreender os processos comunicacionais e culturais presentes nas interações sociais desta feira, assim procurou-se descrever as tipificações que conformam a intersubjetividade dos sujeitos sociais que a frequentam. Nesse percurso, descreve-se e discute-se essas tipificações como a forma social de uma quotidianidade banal e procura-se pensar nessas tipificações por meio da noção heideggeriana de falatório (Gerede), entendida enquanto processo comunicacional-cultural afeito à banalidade da vida quotidiana.ABEC2022-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/250410.30962/ec.2504E-Compós; Vol. 25 (2022): E-Compós 2022E-Compós; Vol. 25 (2022): E-Compós 2022E-Compós; v. 25 (2022): E-Compós 20221808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2504/2082Copyright (c) 2021 Marina Ramos Neves de Castro, Fabio Fonseca de Castrohttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos Neves de Castro, MarinaFonseca de Castro, Fabio2022-12-20T13:14:37Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2504Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2022-12-20T13:14:37E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
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