IMAGES OF THE CROWD: carnival and media
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/942 |
Resumo: | Through selective readings of literary chronicles, artistic and media representations, this essay explores how a particular kind of crowd — the carnival crowd — has been interpreted and represented in key periods of Rio de Janeiro’s history. More than any other public celebration, carnival was and still is the festive ritual that mirrors most clearly the cultural negotiations of the city. I argue that different media not only express the social contradictions and the distinct cultural negotiations of this profane celebration but they also shape the experiences of the crowd. |
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IMAGES OF THE CROWD: carnival and mediaIMÁGENES DE LA MUCHEDUMBRE: carnaval y mediaImagens da multidão: carnaval e mídiaCarnavalMultidãoMídiaCidadeThrough selective readings of literary chronicles, artistic and media representations, this essay explores how a particular kind of crowd — the carnival crowd — has been interpreted and represented in key periods of Rio de Janeiro’s history. More than any other public celebration, carnival was and still is the festive ritual that mirrors most clearly the cultural negotiations of the city. I argue that different media not only express the social contradictions and the distinct cultural negotiations of this profane celebration but they also shape the experiences of the crowd.Por medio de la lectura selectiva de representaciones artísticas y mediáticas, este ensayo explora como un tipo especifico de muchedumbre — la muchedumbre del carnaval — fue interpretada en diferentes períodos de la historia de Rio de Janeiro. Más que cualquier otra celebración pública, el carnaval fue y todavía es el ritual festivo que mejor espeja las negociaciones culturales de la ciudad. Argumento que los media diversos no solamente expresan las contradicciones sociales y las diferentes negociaciones culturales de esa celebración profana como también moldan las propias manifestaciones de la muchedumbre.Por meio da leitura seletiva de representações artísticas e midiáticas, este ensaio explora como um tipo específico de multidão – a multidão carnavalesca – foi interpretada em distintos períodos da história do Rio de Janeiro. Mais do que qualquer outra celebração pública, o carnaval foi e ainda é o ritual festivo que melhor espelha as negociações culturais da cidade. Argumento que as diferentes mídias não somente expressam as contradições sociais e as diversas negociações culturais desta celebração profana como também moldam as próprias manifestações da multidão. Palavras-Chave: Carnaval. Multidão. Mídia. Cidade.ABEC2014-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/94210.30962/ec.942E-Compós; Vol. 16 No. 3 (2013)E-Compós; Vol. 16 Núm. 3 (2013)E-Compós; v. 16 n. 3 (2013)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/942/707https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/942/708Jaguaribe, Beatrizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T12:57:17Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/942Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-11T12:57:17E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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