Service Quality in Tourist Destination Pipa/Brazil: A Study Based on a Cluster Analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Domingos Fernandes
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Maia, Dalila Nathalia Bezerra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
Texto Completo: https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/883
Resumo: This study aims to evaluate the Attractiveness and Quality factors at the tourism services provided by Pipa/RN destination. Based on 28 services attributes, the expectations of 760 tourists have been collected. The service has been evaluated by Gap Model, verifying the (dis)confirmation of expectations and perceived service. Two questions have been used to evaluate: (a) Have the expectations been varied with the social and demographic factors? (b) Have the clusters identified by cluster analysis been guided by social and demographic factors? The groups identified were marked by different priorities in relation to the attributes and by different levels of demanding on expected service.
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spelling Service Quality in Tourist Destination Pipa/Brazil: A Study Based on a Cluster AnalysisCalidad de los Servicios Turísticos en el Destino Pipa/Brasil: Un Estudio Bajo el Análisis de ClusterQualidade dos Serviços Turísticos no Destino Pipa/Brasil: Um Estudo Sob a Ótica de Uma Análise de ClusterService quality. Tourist destinations. Cluster analysis.Calidad de los servicios. Destinos turísticos. Análisis de cluster.Qualidade de serviço. Destino turístico. Análise de cluster.This study aims to evaluate the Attractiveness and Quality factors at the tourism services provided by Pipa/RN destination. Based on 28 services attributes, the expectations of 760 tourists have been collected. The service has been evaluated by Gap Model, verifying the (dis)confirmation of expectations and perceived service. Two questions have been used to evaluate: (a) Have the expectations been varied with the social and demographic factors? (b) Have the clusters identified by cluster analysis been guided by social and demographic factors? The groups identified were marked by different priorities in relation to the attributes and by different levels of demanding on expected service.El presente trabajo evalua los factores de atractividad y la calidad de los servicios en el destino turístico Pipa (Brasil). En base a 28 atributos del servicio se establecieron las expectativas y se evaluó el desempeño con 760 turistas. El servicio fue evaluado por el modelo de las brechas de calidad. Dos preguntas básicas guiaron la investigación: (a) en que grado las expectativas de los clientes varian con los factores sociodemográficos? (b) los agrupamientos obtenidos por el análisis de clusters fueron orientados por factores sociodemográficos? Los grupos mostraron diferentes prioridades en relación con los atributos y fueron diferenciados por el nivel de exigencia en lo que se refiere al servicio esperado.O presente estudo tem como objetivo avaliar fatores de atratividade e a qualidade dos serviços no destino turístico Pipa/RN. Com base em 28 atributos, foram apreendidas as expectativas de 760 turistas. O serviço foi avaliado pelo modelo das lacunas, verificando a (des)confirmação entre expectativas e serviço percebido. Duas questões balizaram a avaliação: (a) em que medida as expectativas dos clientes variaram com os fatores sociodemográficos? (b) os agrupamentos obtidos pela análise de clusters foram orientados pelos fatores sociodemográficos? Os grupos apresentaram diferenças de prioridades em relação aos atributos e se diferenciaram pelo grau de exigência em relação ao serviço esperado.Anptur2015-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/88310.7784/rbtur.v9i2.883Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 9 No. 2 (2015): May/August; 258-277Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 9 Núm. 2 (2015): Mayo/Agosto; 258-277Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 9 n. 2 (2015): maio/agosto; 258-2771982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/883/675Copyright (c) 2015 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Domingos FernandesMaia, Dalila Nathalia Bezerra2020-06-01T22:22:52Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/883Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-01T22:22:52Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false
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