Medical tourism analysis under the innovation perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Keline Leão
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Schreiber, Dusan, Puffal, Daniel Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
Texto Completo: https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/919
Resumo: Medical tourism, although being considered a recent phenomenon in Brazil, still represents an important opportunity for institutions that have health facilities, human resources and advanced technological level. This work aims to develop a reflection about this market based under the innovation theoretical perspectives. In order to support this analysis was conducted a multi case study in four health institutions located in the Brazilian south region. Results confirmed that these institutions developed innovations, classified as innovation in product, process, organizational and marketing. Moreover, the evidences indicated that the institution participation on medical tourism market, using innovation as a competitive advantage, helps to promote a new business design and organizational processes, adequate infrastructure, assigning a due importance to the marketing and management sectors, generating an external recognition, a larger network relationships, cooperation among peers, ensuring to these institutions an international standard of service delivery.
id ANPPGT-1_2c139304b04aa01f261b4351f88fe25c
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/919
network_acronym_str ANPPGT-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository_id_str
spelling Medical tourism analysis under the innovation perspectiveAnálisis reflexivo de turismo en salud la luz de la innovaciónAnálise reflexiva do turismo em saúde à luz da inovaçãoMedical tourism. Innovation. Hospital. Health.Turismo de salud. Innovación. Hospitales. Salud.Turismo em saúde. Inovação. Hospitais. Saúde.Medical tourism, although being considered a recent phenomenon in Brazil, still represents an important opportunity for institutions that have health facilities, human resources and advanced technological level. This work aims to develop a reflection about this market based under the innovation theoretical perspectives. In order to support this analysis was conducted a multi case study in four health institutions located in the Brazilian south region. Results confirmed that these institutions developed innovations, classified as innovation in product, process, organizational and marketing. Moreover, the evidences indicated that the institution participation on medical tourism market, using innovation as a competitive advantage, helps to promote a new business design and organizational processes, adequate infrastructure, assigning a due importance to the marketing and management sectors, generating an external recognition, a larger network relationships, cooperation among peers, ensuring to these institutions an international standard of service delivery.El turismo de salud, un fenómeno reciente en Brasil, representa una oportunidad importante de expansión para las instituciones que cuentan con instalaciones de salud, recursos humanos y tecnología de excelencia. El presente artículo desarrolla una reflexión sobre este mercado a la luz de las perspectivas teóricas de la innovación. Con el propósito de soportar el análisis, se realizó un estudio de caso múltiple en cuatro instituciones de salud en la región sur de Brasil. La evidencia sustenta que la participación de las instituciones en el mercado de turismo de salud propició que la innovación (de producto, proceso, marketing y organizacional) fuese considerada una ventaja competitiva obtenida a través de un nuevo diseño de negocio, rediseño de procesos, la adecuación de los entornos físicos, mayor importancia en las áreas de marketing y de gestión. Dicha ventaja fue generadora de reconocimiento externo, una red de relaciones de mayor tamaño, la cooperación con sus pares y la imputación de un estándar internacional de prestación de servicios.O turismo em saúde, um fenômeno recente no Brasil, representa uma importante oportunidade de expansão para as instituições de saúde que possuem instalações, recursos humanos e tecnologia de excelência. O presente trabalho desenvolve reflexão sobre esse mercado à luz de vertentes teóricas acerca da inovação, principalmente com base em Manual de Oslo, Tidd et al., Christensen e Miller e Morris. Com o propósito de subsidiar a análise foi conduzido o estudo multicaso em quatro instituições de saúde da região sul do Brasil. As evidências apontam que a participação da instituições no mercado de turismo em saúde propiciou que a inovação em produto, processo, marketing e organizacional fosse considerada um diferencial competitivo, gerado por uma nova concepção de negócio, redesenho de seus processos, adequação dos ambientes físicos, maior importância das áreas de marketing e gestão, gerando um reconhecimento externo, uma maior rede relacionamentos, cooperação entre os seus pares e atribuindo às instituições um padrão internacional de fornecimento de serviços.Anptur2016-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresAnálise de casos múltiplosapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/91910.7784/rbtur.v10i2.919Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 10 No. 2 (2016): May/August; 254-273Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 10 Núm. 2 (2016): Mayo/Agosto; 254-273Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 10 n. 2 (2016): maio/agosto; 254-2731982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/919/714Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Keline LeãoSchreiber, DusanPuffal, Daniel Pedro2020-06-01T22:11:34Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/919Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-01T22:11:34Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false
dc.title.none.fl_str_mv Medical tourism analysis under the innovation perspective
Análisis reflexivo de turismo en salud la luz de la innovación
Análise reflexiva do turismo em saúde à luz da inovação
title Medical tourism analysis under the innovation perspective
spellingShingle Medical tourism analysis under the innovation perspective
Ferreira, Keline Leão
Medical tourism. Innovation. Hospital. Health.
Turismo de salud. Innovación. Hospitales. Salud.
Turismo em saúde. Inovação. Hospitais. Saúde.
title_short Medical tourism analysis under the innovation perspective
title_full Medical tourism analysis under the innovation perspective
title_fullStr Medical tourism analysis under the innovation perspective
title_full_unstemmed Medical tourism analysis under the innovation perspective
title_sort Medical tourism analysis under the innovation perspective
author Ferreira, Keline Leão
author_facet Ferreira, Keline Leão
Schreiber, Dusan
Puffal, Daniel Pedro
author_role author
author2 Schreiber, Dusan
Puffal, Daniel Pedro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Keline Leão
Schreiber, Dusan
Puffal, Daniel Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Medical tourism. Innovation. Hospital. Health.
Turismo de salud. Innovación. Hospitales. Salud.
Turismo em saúde. Inovação. Hospitais. Saúde.
topic Medical tourism. Innovation. Hospital. Health.
Turismo de salud. Innovación. Hospitales. Salud.
Turismo em saúde. Inovação. Hospitais. Saúde.
description Medical tourism, although being considered a recent phenomenon in Brazil, still represents an important opportunity for institutions that have health facilities, human resources and advanced technological level. This work aims to develop a reflection about this market based under the innovation theoretical perspectives. In order to support this analysis was conducted a multi case study in four health institutions located in the Brazilian south region. Results confirmed that these institutions developed innovations, classified as innovation in product, process, organizational and marketing. Moreover, the evidences indicated that the institution participation on medical tourism market, using innovation as a competitive advantage, helps to promote a new business design and organizational processes, adequate infrastructure, assigning a due importance to the marketing and management sectors, generating an external recognition, a larger network relationships, cooperation among peers, ensuring to these institutions an international standard of service delivery.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Evaluado por pares
Avaliado por pares
Análise de casos múltiplos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/919
10.7784/rbtur.v10i2.919
url https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/919
identifier_str_mv 10.7784/rbtur.v10i2.919
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/919/714
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Anptur
publisher.none.fl_str_mv Anptur
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 10 No. 2 (2016): May/August; 254-273
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 10 Núm. 2 (2016): Mayo/Agosto; 254-273
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 10 n. 2 (2016): maio/agosto; 254-273
1982-6125
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron:ANPPGT
instname_str Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron_str ANPPGT
institution ANPPGT
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
collection Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
repository.mail.fl_str_mv ||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br
_version_ 1797675688448229376