THE LEARNING PROCESS OF THE USE OF TECHNOLOGIES AS PRACTICE: AN ETHNOMETHODOLOGICAL APPROACH IN TRAVEL AGENCIES
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/501 |
Resumo: | Technology and the internet are transforming social relations and the way of working and organizing of organizations in different markets. In this way, travel agencies were also impacted by these changes and are facing a time of transition and rediscovery. This paper uses the Practice-based studies (Gherardi, 2006) and ethonomethodology (Garfinkel, 2006) to understand the impact of technology in this kind of organization through a qualitative empirical research. The aim of the paper is to comprehend the process of learning that permeates the use of information and communication technologies, particularly the internet, as work practice in a travel agency and how it can reassemble this kind of organization. As main findings, the paper discusses the use of information and communication technologies as practice and their impact in the learning, knowing and organizing processes inside three travel agencies of a Brazilian company. |
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THE LEARNING PROCESS OF THE USE OF TECHNOLOGIES AS PRACTICE: AN ETHNOMETHODOLOGICAL APPROACH IN TRAVEL AGENCIESEl proceso de aprendizaje del uso de tecnologías como la práctica: Un enfoque etnometodológico en agencias de viajesTHE LEARNING PROCESS OF THE USE OF TECHNOLOGIES AS PRACTICE: AN ETHNOMETHODOLOGICAL APPROACH IN TRAVEL AGENCIESearningOrganizingTechnology as practiceEthnomethodologyTravel agencies.AprendizajeEl proceso de organizarTecnología como prácticaEtnometodologiaAgencias de viajes.AprendizagemProcesso de organizarTecnologia como práticaEtnometodologiaAgências de viagens.Technology and the internet are transforming social relations and the way of working and organizing of organizations in different markets. In this way, travel agencies were also impacted by these changes and are facing a time of transition and rediscovery. This paper uses the Practice-based studies (Gherardi, 2006) and ethonomethodology (Garfinkel, 2006) to understand the impact of technology in this kind of organization through a qualitative empirical research. The aim of the paper is to comprehend the process of learning that permeates the use of information and communication technologies, particularly the internet, as work practice in a travel agency and how it can reassemble this kind of organization. As main findings, the paper discusses the use of information and communication technologies as practice and their impact in the learning, knowing and organizing processes inside three travel agencies of a Brazilian company.Tecnología e Internet están transformando las relaciones sociales y la forma de trabajo y organización de las organizaciones en los diferentes mercados. De esta manera, las agencias de viajes también se vieron afectados por estos cambios y se enfrentan a un momento de transición y el redescubrimiento. Este artículo utiliza los Estudios Basados en Práctica (Gherardi, 2006) y etnometodología (Garfinkel, 2006) para comprender el impacto de la tecnología en este tipo de organización a través de una investigación empírica cualitativa. El objetivo de este trabajo es comprender el proceso de aprendizaje que impregna el uso de las tecnologías de la información y la comunicación, en particular la Internet, como práctica del trabajo en una agencia de viajes y cómo se puede volver a influenciar este tipo de organización. Como principales conclusiones, el documento analiza el uso de tecnologías de la información y la comunicación como práctica y su impacto en el aprendizaje, el conocimiento y la organización de los procesos dentro de tres agencias de viajes de una empresa brasileña.Tecnologia e internet estão transformando as relações sociais e as formas de trabalhar e organizar de organizações em diferentes mercados. Desta forma, as agências de viagem também foram impactadas por essas mudanças e estão enfrentando um momento de transição e de redescoberta. Este trabalho utiliza os Estudos Baseados em Prática (Gherardi, 2006) e a etnometodologia (Garfinkel, 2006) para entender o impacto da tecnologia neste tipo de organização através de uma pesquisa empírica qualitativa. O objetivo do trabalho é compreender o processo de aprendizagem que permeia o uso de tecnologias de informação e comunicação, particularmente a Internet, como prática de trabalho em uma agência de viagens e como ela pode influenciar esse tipo de organização. Como principais conclusões, o artigo discute o uso das tecnologias da informação e comunicação como prática e seu impacto na aprendizagem assim como nos processos de conhecer e organizar dentro de três agências de viagens de uma empresa brasileira.Anptur2012-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/50110.7784/rbtur.v6i2.501Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 6 No. 2 (2012): May/August; 160-180Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 6 Núm. 2 (2012): Mayo/Agosto; 160-180Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 6 n. 2 (2012): maio/agosto; 160-1801982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/501/565Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBispo, Marcelo de SouzaGodoy, Arilda Schmidt2020-08-05T12:43:29Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/501Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-08-05T12:43:29Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
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