Letters from Mexico to the World: The discourse of solidarity in the promotion of tourism online
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/2022 |
Resumo: | The institutional handling of the promotion of tourist destinations has been enhanced by the use of video on the Internet as an effective tool to reach the user and display solidarity values towards the places visited. Given the scant analysis of Mexico’s official tourism promotion strategies, based on these values, this article seeks to make a critical analysis of the content of the Ministry of Tourism’s promotional strategy, called Letters from Mexico to the World, operated with the software Atlas.ti. To carry out this critical analysis, the theoretical-methodological design combines reflections on the role of cultural industries and mass media, the analysis of the content of messages in audiovisual media, and even the resignification of the codes and categories susceptible to the analysis at hand, to demonstrate the meaning that online tourism promotional content has in Mexico's tourism strategy. The main conclusion demonstrates the reproduction of a conventional model, going beyond the assumed pretension of making tourism a tool for social cohesion. |
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Letters from Mexico to the World: The discourse of solidarity in the promotion of tourism onlineCartas de México al Mundo: El discurso solidario de la promoción turística on lineCartas do México para o Mundo: O discurso da promoção do turismo virtual: um equilíbrio entre sua plausibilidadeTourism promotionCritical analysisSolidarity discourse.Promoción turísticaAnálisis críticaDiscurso solidario.Promoção turísticaAnálise críticaDiscurso solidário. The institutional handling of the promotion of tourist destinations has been enhanced by the use of video on the Internet as an effective tool to reach the user and display solidarity values towards the places visited. Given the scant analysis of Mexico’s official tourism promotion strategies, based on these values, this article seeks to make a critical analysis of the content of the Ministry of Tourism’s promotional strategy, called Letters from Mexico to the World, operated with the software Atlas.ti. To carry out this critical analysis, the theoretical-methodological design combines reflections on the role of cultural industries and mass media, the analysis of the content of messages in audiovisual media, and even the resignification of the codes and categories susceptible to the analysis at hand, to demonstrate the meaning that online tourism promotional content has in Mexico's tourism strategy. The main conclusion demonstrates the reproduction of a conventional model, going beyond the assumed pretension of making tourism a tool for social cohesion. El manejo institucional de la promoción de los destinos turísticos se ha visto favorecido con el uso del video en internet como medio efectivo para llegar al usuario y desplegar valores solidarios hacia los lugares que visita. Ante el escaso análisis de las estrategias de promoción turística oficial de México, bajo esos valores, este artí-culo tiene como objetivo realizar un análisis crítico de contenido en la estrategia promocional de la Secretaría de Turismo, denominada Cartas de México al Mundo operacionalizado con el software Atlas.ti. Para ese análisis crítico, el diseño teórico-metodológico reúne reflexiones en torno al papel de las industrias culturales y los medios de comunicación masivos, el análisis de contenido de mensajes en medios audiovisuales, hasta la resignificación de los códigos y categorías susceptibles del análisis en cuestión, para evidenciar el sentido que adquiere del contenido promoci-onal turístico on line en la estrategia turística de México. El principal hallazgo mues-tra la reproducción de un modelo convencional, más allá de la pretensión asumida de hacer del turismo una herramienta de cohesión social. A gestão institucional da promoção de destinos turísticos tem sido favorecida pelo o uso de vídeos na internet como meio efetivo de alcançar o usuário e mostrar valores de solidariedade nos lugares que ele visita. Dada a escassa análise das estratégias oficiais de promoção turística do México, com base nesses valores, este artigo tem como objetivo realizar uma análise crítica do conteúdo da estratégia promocional do Ministério do Turismo, denominada Cartas do México para o Mundo operacionalizada por meio do software Atlas.ti. Para essa análise crítica, o desenho teórico-metodológico reúne reflexões sobre o papel das indústrias culturais e dos meios de comunicação de massa, a análise do conteúdo das mensagens nos meios audiovisuais, até a ressignificação dos códigos e categorias suscetíveis à análise em questão, para demonstrar o significado que adquire do conteúdo turístico promocional on-line na estratégia turística do México. A principal descoberta mostra a reprodução de um modelo convencional, além do objetivo assumido de tornar o turismo uma ferramenta de coesão social.Anptur2021-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/202210.7784/rbtur.v15i3.2022Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 15 No. 3 (2021): setembro/dezembro; 2022Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 15 Núm. 3 (2021): setembro/dezembro; 2022Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 15 n. 3 (2021): setembro/dezembro; 20221982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTspaenghttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/2022/1447https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/2022/1448Copyright (c) 2021 Angélica Radahi Vilchis, Marcelino Castillo Nechar, Graciela Cruz Jimenez, Gerardo Novo Espinosa de los Monteros https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVilchis, Angélica Radahi Nechar, Marcelino CastilloJimenez, Graciela Cruzlos Monteros , Gerardo Novo Espinosa de2021-06-10T04:26:27Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2022Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2021-06-10T04:26:27Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
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