Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1013 |
Resumo: | Bars, restaurants and nightclubs represent an important segment in the tourism context, especially given its economic and social impact. However, few studies have associated the elements that could explain its competitive bases, specifically, knowledge management (KM), innovativeness (IN) and organizational creativity (OC) and, consequently, innovative performance (IP). Therefore, the present study seeks to find relationships between these elements and revenues in these segments. It is an exploratory study which employed multiple correspondence analysis, conducted on a sample of 60 companies in these segments in Curitiba - PR, which indicated that the bars, restaurants and nightclubs that more intensely perceive the KM practices, IN and OC are those with a higher IP and also register higher classes billing. |
id |
ANPPGT-1_c4ed2df6c9dc6967a4389adccd8aa867 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1013 |
network_acronym_str |
ANPPGT-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository_id_str |
|
spelling |
Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishmentsInnovatividad, creatividad y gestión del conocimiento en bares, res-taurantes y clubes nocturnos: un estudio en los establecimientos de Curitiba – PRInovatividade, criatividade e gestão do conhecimento em bares, restaurantes e casas noturnas: um estudo em estabelecimentos de Curitiba – PRBars. Restaurants. Nightclubs. Knowledge management. Innovativeness. Creativity.Bares. Restaurantes. Clubes nocturnos. Gestión del conocimiento. Innovatividad. Creatividad.Bares. Restaurantes. Casas noturnas. Gestão do conhecimento. Inovatividade. Criatividade.Bars, restaurants and nightclubs represent an important segment in the tourism context, especially given its economic and social impact. However, few studies have associated the elements that could explain its competitive bases, specifically, knowledge management (KM), innovativeness (IN) and organizational creativity (OC) and, consequently, innovative performance (IP). Therefore, the present study seeks to find relationships between these elements and revenues in these segments. It is an exploratory study which employed multiple correspondence analysis, conducted on a sample of 60 companies in these segments in Curitiba - PR, which indicated that the bars, restaurants and nightclubs that more intensely perceive the KM practices, IN and OC are those with a higher IP and also register higher classes billing.Bares, restaurantes y clubes nocturnos representan un segmento importante en el contexto del turismo, especialmente teniendo en cuenta su impacto económico y social. Sin embargo, pocos estudios han asociado los elementos que podrían explicar sus bases competitivas, en concreto, la gestión del conocimiento (KM), innovación (IN) y la creatividad organizacional (CO) y, en consecuencia, el desempeño innovador (DI). Por lo tanto, el presente estudio busca encontrar relaciones entre estos elementos y los ingresos en estos segmentos. Se trata de un estudio exploratorio que empleó el análisis de correspondencias múltiples, realizado sobre una muestra de 60 empresas en estos segmentos en Curitiba - PR, lo que indica que los bares, restaurantes y clubes nocturnos que realizan mejor las prácticas de GC, IN y CO son los que tienen un DI mayor, pero también registró clases más altas de facturación.Bares, restaurantes e casas noturnas representam um segmento de destaque no contexto turístico, especialmente dado seu impacto econômico e social. Porém, poucos estudos os têm associado a elementos que possam explicitar suas bases competitivas, especificamente, a gestão do conhecimento (GC), inovatividade (IN) e criatividade organizacional (CO) e, consequente, desempenho inovador (DI). Assim sendo, o presente estudo busca encontrar relações entre estes elementos e o faturamento nestes segmentos. Trata-se de um estudo exploratório que empregou análise de correspondência múltipla, efetuado em uma amostra de 60 empresas destes segmentos no município de Curitiba – PR, que indicou que os bares, restaurantes e casas noturnas que mais intensamente percebem as práticas de GC, IN e CO são aqueles que apresentam um DI mais elevado, como também registram classes mais elevadas de faturamento.Anptur2016-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresQuantitativaapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/101310.7784/rbtur.v10i1.1013Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 10 No. 1 (2016): January/April; 18-43Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 10 Núm. 1 (2016): Enero/Abril; 18-43Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 10 n. 1 (2016): janeiro/abril; 18-431982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1013/695Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Cicero AparecidoWronski, Jéssika Lisieux Marques2020-06-01T22:15:46Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1013Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-01T22:15:46Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments Innovatividad, creatividad y gestión del conocimiento en bares, res-taurantes y clubes nocturnos: un estudio en los establecimientos de Curitiba – PR Inovatividade, criatividade e gestão do conhecimento em bares, restaurantes e casas noturnas: um estudo em estabelecimentos de Curitiba – PR |
title |
Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments |
spellingShingle |
Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments Bezerra, Cicero Aparecido Bars. Restaurants. Nightclubs. Knowledge management. Innovativeness. Creativity. Bares. Restaurantes. Clubes nocturnos. Gestión del conocimiento. Innovatividad. Creatividad. Bares. Restaurantes. Casas noturnas. Gestão do conhecimento. Inovatividade. Criatividade. |
title_short |
Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments |
title_full |
Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments |
title_fullStr |
Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments |
title_full_unstemmed |
Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments |
title_sort |
Innovativeness, creativity and knowledge management in bars, restaurants and nightclubs: a study in Curitiba - PR establishments |
author |
Bezerra, Cicero Aparecido |
author_facet |
Bezerra, Cicero Aparecido Wronski, Jéssika Lisieux Marques |
author_role |
author |
author2 |
Wronski, Jéssika Lisieux Marques |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra, Cicero Aparecido Wronski, Jéssika Lisieux Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bars. Restaurants. Nightclubs. Knowledge management. Innovativeness. Creativity. Bares. Restaurantes. Clubes nocturnos. Gestión del conocimiento. Innovatividad. Creatividad. Bares. Restaurantes. Casas noturnas. Gestão do conhecimento. Inovatividade. Criatividade. |
topic |
Bars. Restaurants. Nightclubs. Knowledge management. Innovativeness. Creativity. Bares. Restaurantes. Clubes nocturnos. Gestión del conocimiento. Innovatividad. Creatividad. Bares. Restaurantes. Casas noturnas. Gestão do conhecimento. Inovatividade. Criatividade. |
description |
Bars, restaurants and nightclubs represent an important segment in the tourism context, especially given its economic and social impact. However, few studies have associated the elements that could explain its competitive bases, specifically, knowledge management (KM), innovativeness (IN) and organizational creativity (OC) and, consequently, innovative performance (IP). Therefore, the present study seeks to find relationships between these elements and revenues in these segments. It is an exploratory study which employed multiple correspondence analysis, conducted on a sample of 60 companies in these segments in Curitiba - PR, which indicated that the bars, restaurants and nightclubs that more intensely perceive the KM practices, IN and OC are those with a higher IP and also register higher classes billing. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Evaluado por pares Avaliado por pares Quantitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1013 10.7784/rbtur.v10i1.1013 |
url |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1013 |
identifier_str_mv |
10.7784/rbtur.v10i1.1013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1013/695 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 10 No. 1 (2016): January/April; 18-43 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 10 Núm. 1 (2016): Enero/Abril; 18-43 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 10 n. 1 (2016): janeiro/abril; 18-43 1982-6125 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) instacron:ANPPGT |
instname_str |
Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
instacron_str |
ANPPGT |
institution |
ANPPGT |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br |
_version_ |
1797675688482832384 |