Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sagi, Luciana Carla
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
Texto Completo: https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112
Resumo: This article is a qualitative study about the public management of Água Branca Park in São Paulo city and its impacts on the hospitality of this area. The research began in 2005 in master's degree in Hospitality at Anhembi Morumbi University and was pursuing independent until 2008. It is examined the three major dimensions of management: administrative and institutional, socio-political and economic-financial. It was possible to see how aspects related to human resources training, political projects of greater magnitude, physical resources, planning systematic and relationships with the various social actors ultimately result in the hospitality that the park offers to its visitors. Água Branca Park is having a good performance in that sense, since the various components of public management appear to be moving towards the park to be an area full of leisure, which includes the 3 D's of Dumazedier (1980): rest, fun and development, minimizing the pressures that affect Sao Paulo metropolis.
id ANPPGT-1_d088ba52dbb054dafc7799cecf96f6ae
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/112
network_acronym_str ANPPGT-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository_id_str
spelling Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo cityGestión Pública de la hospitalidad urbana. El caso del Parque Agua Branca en la ciudad de San PabloGestão pública da hospitalidade urbana: estudo de caso do Parque da Água Branca na cidade de São PauloPublic Management. Urban Hospitality. Urban Parks. Leisure and society.Gestión Pública. Hospitalidad Urbana. Parques Urbanos. Recreación y Sociedad.Gestão pública. Hospitalidade Urbana. Parques Urbanos. Lazer e sociedade.This article is a qualitative study about the public management of Água Branca Park in São Paulo city and its impacts on the hospitality of this area. The research began in 2005 in master's degree in Hospitality at Anhembi Morumbi University and was pursuing independent until 2008. It is examined the three major dimensions of management: administrative and institutional, socio-political and economic-financial. It was possible to see how aspects related to human resources training, political projects of greater magnitude, physical resources, planning systematic and relationships with the various social actors ultimately result in the hospitality that the park offers to its visitors. Água Branca Park is having a good performance in that sense, since the various components of public management appear to be moving towards the park to be an area full of leisure, which includes the 3 D's of Dumazedier (1980): rest, fun and development, minimizing the pressures that affect Sao Paulo metropolis. Este es un estudio cualitativo sobre la gestión pública del Parque Agua Branca en la ciudad de San Pablo y de sus impactos en la hospitalidad de este espacio. La investigación empezó en 2005 en la maestría en Hospitalidad de la Universidad Anhembi Morumbi y tuvo continuidad de forma independiente hasta 2008. Se analizaron las tres principales dimensiones de la gestión: administrativa-institucional, socio-política y económico financiera. Se pudo verigicar como aspectos relacionados a la capacitación de los recursos humanos, proyectos políticos de mayor amplitud, recursos físicos y sistemáticas de planificación y relación con los diversos actores sociales acaban comprometiendo la hospitalidad que el parque brinda a sus visitantes. El Parque Agua Branca se ha desempeñado bien en este sentido, pues los diversoscomponentes de la gestión pública parecen estar caminando para que ese espacio sea un área completa de recreación, que contemple las 3 D de Dumazedier (1980): descanso, diversión y desarrollo, minimizando las presiones que afectan a la población de la metrópolis San Pablo.Trata-se de um estudo qualitativo sobre a gestão pública do Parque da Água Branca na cidade de São Paulo e seus impactos na hospitalidade deste espaço. A pesquisa teve início em 2005 no mestrado em Hospitalidade da Universidade Anhembi Morumbi e teve prosseguimento independente até o ano de 2008. Foram analisadas as três principais dimensões da gestão: administrativa-institucional, sócio-política e econômica-financeira. Foi possível verificar como aspectos relacionados à capacitação dos recursos humanos, projetos políticos de maior amplitude, recursos físicos e sistemáticas de planejamento e relacionamento com os diversos atores sociais acabam por implicar na hospitalidade que o parque proporciona aos seus visitantes. O Parque da Água Branca vem tendo um bom desempenho nesse sentido, uma vez que os diversos componentes da gestão pública parecem estar caminhando para que este espaço seja uma área completa de lazer, que contemple os 3 D´s de Dumazedier (1980): descanso, divertimento e desenvolvimento, minimizando as pressões que afetam a população da metróple São Paulo.Anptur2008-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedScientific articleEvaluado por paresArtículo científicoAvaliado por paresArtigo científicotext/htmlapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/11210.7784/rbtur.v2i3.112Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 2 No. 3 (2008); 90-105Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 2 Núm. 3 (2008); 90-105Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 2 n. 3 (2008); 90-1051982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112/138https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112/111Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSagi, Luciana Carla2020-06-02T01:24:21Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/112Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-02T01:24:21Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false
dc.title.none.fl_str_mv Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city
Gestión Pública de la hospitalidad urbana. El caso del Parque Agua Branca en la ciudad de San Pablo
Gestão pública da hospitalidade urbana: estudo de caso do Parque da Água Branca na cidade de São Paulo
title Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city
spellingShingle Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city
Sagi, Luciana Carla
Public Management. Urban Hospitality. Urban Parks. Leisure and society.
Gestión Pública. Hospitalidad Urbana. Parques Urbanos. Recreación y Sociedad.
Gestão pública. Hospitalidade Urbana. Parques Urbanos. Lazer e sociedade.
title_short Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city
title_full Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city
title_fullStr Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city
title_full_unstemmed Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city
title_sort Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city
author Sagi, Luciana Carla
author_facet Sagi, Luciana Carla
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sagi, Luciana Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Public Management. Urban Hospitality. Urban Parks. Leisure and society.
Gestión Pública. Hospitalidad Urbana. Parques Urbanos. Recreación y Sociedad.
Gestão pública. Hospitalidade Urbana. Parques Urbanos. Lazer e sociedade.
topic Public Management. Urban Hospitality. Urban Parks. Leisure and society.
Gestión Pública. Hospitalidad Urbana. Parques Urbanos. Recreación y Sociedad.
Gestão pública. Hospitalidade Urbana. Parques Urbanos. Lazer e sociedade.
description This article is a qualitative study about the public management of Água Branca Park in São Paulo city and its impacts on the hospitality of this area. The research began in 2005 in master's degree in Hospitality at Anhembi Morumbi University and was pursuing independent until 2008. It is examined the three major dimensions of management: administrative and institutional, socio-political and economic-financial. It was possible to see how aspects related to human resources training, political projects of greater magnitude, physical resources, planning systematic and relationships with the various social actors ultimately result in the hospitality that the park offers to its visitors. Água Branca Park is having a good performance in that sense, since the various components of public management appear to be moving towards the park to be an area full of leisure, which includes the 3 D's of Dumazedier (1980): rest, fun and development, minimizing the pressures that affect Sao Paulo metropolis.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Scientific article
Evaluado por pares
Artículo científico
Avaliado por pares
Artigo científico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112
10.7784/rbtur.v2i3.112
url https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112
identifier_str_mv 10.7784/rbtur.v2i3.112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112/138
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112/111
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Anptur
publisher.none.fl_str_mv Anptur
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 2 No. 3 (2008); 90-105
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 2 Núm. 3 (2008); 90-105
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 2 n. 3 (2008); 90-105
1982-6125
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron:ANPPGT
instname_str Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron_str ANPPGT
institution ANPPGT
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
collection Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
repository.mail.fl_str_mv ||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br
_version_ 1797675687151140864