Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112 |
Resumo: | This article is a qualitative study about the public management of Água Branca Park in São Paulo city and its impacts on the hospitality of this area. The research began in 2005 in master's degree in Hospitality at Anhembi Morumbi University and was pursuing independent until 2008. It is examined the three major dimensions of management: administrative and institutional, socio-political and economic-financial. It was possible to see how aspects related to human resources training, political projects of greater magnitude, physical resources, planning systematic and relationships with the various social actors ultimately result in the hospitality that the park offers to its visitors. Água Branca Park is having a good performance in that sense, since the various components of public management appear to be moving towards the park to be an area full of leisure, which includes the 3 D's of Dumazedier (1980): rest, fun and development, minimizing the pressures that affect Sao Paulo metropolis. |
id |
ANPPGT-1_d088ba52dbb054dafc7799cecf96f6ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/112 |
network_acronym_str |
ANPPGT-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository_id_str |
|
spelling |
Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo cityGestión Pública de la hospitalidad urbana. El caso del Parque Agua Branca en la ciudad de San PabloGestão pública da hospitalidade urbana: estudo de caso do Parque da Água Branca na cidade de São PauloPublic Management. Urban Hospitality. Urban Parks. Leisure and society.Gestión Pública. Hospitalidad Urbana. Parques Urbanos. Recreación y Sociedad.Gestão pública. Hospitalidade Urbana. Parques Urbanos. Lazer e sociedade.This article is a qualitative study about the public management of Água Branca Park in São Paulo city and its impacts on the hospitality of this area. The research began in 2005 in master's degree in Hospitality at Anhembi Morumbi University and was pursuing independent until 2008. It is examined the three major dimensions of management: administrative and institutional, socio-political and economic-financial. It was possible to see how aspects related to human resources training, political projects of greater magnitude, physical resources, planning systematic and relationships with the various social actors ultimately result in the hospitality that the park offers to its visitors. Água Branca Park is having a good performance in that sense, since the various components of public management appear to be moving towards the park to be an area full of leisure, which includes the 3 D's of Dumazedier (1980): rest, fun and development, minimizing the pressures that affect Sao Paulo metropolis. Este es un estudio cualitativo sobre la gestión pública del Parque Agua Branca en la ciudad de San Pablo y de sus impactos en la hospitalidad de este espacio. La investigación empezó en 2005 en la maestría en Hospitalidad de la Universidad Anhembi Morumbi y tuvo continuidad de forma independiente hasta 2008. Se analizaron las tres principales dimensiones de la gestión: administrativa-institucional, socio-política y económico financiera. Se pudo verigicar como aspectos relacionados a la capacitación de los recursos humanos, proyectos políticos de mayor amplitud, recursos físicos y sistemáticas de planificación y relación con los diversos actores sociales acaban comprometiendo la hospitalidad que el parque brinda a sus visitantes. El Parque Agua Branca se ha desempeñado bien en este sentido, pues los diversoscomponentes de la gestión pública parecen estar caminando para que ese espacio sea un área completa de recreación, que contemple las 3 D de Dumazedier (1980): descanso, diversión y desarrollo, minimizando las presiones que afectan a la población de la metrópolis San Pablo.Trata-se de um estudo qualitativo sobre a gestão pública do Parque da Água Branca na cidade de São Paulo e seus impactos na hospitalidade deste espaço. A pesquisa teve início em 2005 no mestrado em Hospitalidade da Universidade Anhembi Morumbi e teve prosseguimento independente até o ano de 2008. Foram analisadas as três principais dimensões da gestão: administrativa-institucional, sócio-política e econômica-financeira. Foi possível verificar como aspectos relacionados à capacitação dos recursos humanos, projetos políticos de maior amplitude, recursos físicos e sistemáticas de planejamento e relacionamento com os diversos atores sociais acabam por implicar na hospitalidade que o parque proporciona aos seus visitantes. O Parque da Água Branca vem tendo um bom desempenho nesse sentido, uma vez que os diversos componentes da gestão pública parecem estar caminhando para que este espaço seja uma área completa de lazer, que contemple os 3 D´s de Dumazedier (1980): descanso, divertimento e desenvolvimento, minimizando as pressões que afetam a população da metróple São Paulo.Anptur2008-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedScientific articleEvaluado por paresArtículo científicoAvaliado por paresArtigo científicotext/htmlapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/11210.7784/rbtur.v2i3.112Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 2 No. 3 (2008); 90-105Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 2 Núm. 3 (2008); 90-105Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 2 n. 3 (2008); 90-1051982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112/138https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112/111Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSagi, Luciana Carla2020-06-02T01:24:21Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/112Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-02T01:24:21Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city Gestión Pública de la hospitalidad urbana. El caso del Parque Agua Branca en la ciudad de San Pablo Gestão pública da hospitalidade urbana: estudo de caso do Parque da Água Branca na cidade de São Paulo |
title |
Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city |
spellingShingle |
Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city Sagi, Luciana Carla Public Management. Urban Hospitality. Urban Parks. Leisure and society. Gestión Pública. Hospitalidad Urbana. Parques Urbanos. Recreación y Sociedad. Gestão pública. Hospitalidade Urbana. Parques Urbanos. Lazer e sociedade. |
title_short |
Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city |
title_full |
Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city |
title_fullStr |
Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city |
title_full_unstemmed |
Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city |
title_sort |
Public management of urban hospitality: a case study of Agua Branca Park, São Paulo city |
author |
Sagi, Luciana Carla |
author_facet |
Sagi, Luciana Carla |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sagi, Luciana Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public Management. Urban Hospitality. Urban Parks. Leisure and society. Gestión Pública. Hospitalidad Urbana. Parques Urbanos. Recreación y Sociedad. Gestão pública. Hospitalidade Urbana. Parques Urbanos. Lazer e sociedade. |
topic |
Public Management. Urban Hospitality. Urban Parks. Leisure and society. Gestión Pública. Hospitalidad Urbana. Parques Urbanos. Recreación y Sociedad. Gestão pública. Hospitalidade Urbana. Parques Urbanos. Lazer e sociedade. |
description |
This article is a qualitative study about the public management of Água Branca Park in São Paulo city and its impacts on the hospitality of this area. The research began in 2005 in master's degree in Hospitality at Anhembi Morumbi University and was pursuing independent until 2008. It is examined the three major dimensions of management: administrative and institutional, socio-political and economic-financial. It was possible to see how aspects related to human resources training, political projects of greater magnitude, physical resources, planning systematic and relationships with the various social actors ultimately result in the hospitality that the park offers to its visitors. Água Branca Park is having a good performance in that sense, since the various components of public management appear to be moving towards the park to be an area full of leisure, which includes the 3 D's of Dumazedier (1980): rest, fun and development, minimizing the pressures that affect Sao Paulo metropolis. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Scientific article Evaluado por pares Artículo científico Avaliado por pares Artigo científico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112 10.7784/rbtur.v2i3.112 |
url |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112 |
identifier_str_mv |
10.7784/rbtur.v2i3.112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112/138 https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/112/111 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 2 No. 3 (2008); 90-105 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 2 Núm. 3 (2008); 90-105 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 2 n. 3 (2008); 90-105 1982-6125 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) instacron:ANPPGT |
instname_str |
Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
instacron_str |
ANPPGT |
institution |
ANPPGT |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br |
_version_ |
1797675687151140864 |