What is not Historical Empathy? : Definition and Uses of a Controversial Concept

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues Carvalho, Ana Paula
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista história hoje
Texto Completo: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/971
Resumo: In this article I propose a theoretical andpractical discussion about the concept ofhistorical empathy based on English HistoryEducation. At first, I will address themain criticisms related to the uses of thisconcept in the school environment. Suchcriticisms, as we will see, derive directlyfrom an erroneous definition of the term,which has, in fact, compromised its use andthreatened its legitimacy even amongteachers/researchers in the field. In a secondmoment, I will analyze the historicalideas that high school students presentedabout this concept after an activity carriedout with the Italian fascist newspaper LaProvincia di Bolzano.
id ANPUH-2_28dbaf571c876a2f11a2b3fbde579077
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/971
network_acronym_str ANPUH-2
network_name_str Revista história hoje
repository_id_str
spelling What is not Historical Empathy? : Definition and Uses of a Controversial ConceptO que não é empatia histórica? : Definição e usos de um conceito controversoEmpatia históricaAprendizagemEducação históricaHistorical EmpathyLearningHistory EducationalIn this article I propose a theoretical andpractical discussion about the concept ofhistorical empathy based on English HistoryEducation. At first, I will address themain criticisms related to the uses of thisconcept in the school environment. Suchcriticisms, as we will see, derive directlyfrom an erroneous definition of the term,which has, in fact, compromised its use andthreatened its legitimacy even amongteachers/researchers in the field. In a secondmoment, I will analyze the historicalideas that high school students presentedabout this concept after an activity carriedout with the Italian fascist newspaper LaProvincia di Bolzano.Neste artigo proponho uma discussão teórica e prática a respeito do conceito de empatia histórica à luz da Educação Histórica inglesa. Em um primeiro momento irei abordar as principais críticas relacionadas aos usos desse conceito em âmbito escolar. Tais críticas, como veremos, decorrem diretamente de uma definição errônea do termo, o que vem, de fato, comprometendo sua utilização e ameaçando sua legitimidade mesmo entre professores/pesquisadores do campo.  Em um segundo momento analisarei as ideias históricas que estudantes de ensino médio apresentaram sobre este conceito após uma atividade realizada com o jornal fascista italiano La Provincia di Bolzano.   Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil2023-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/97110.20949/rhhj.v12i26.971Revista História Hoje; Vol. 12 No. 26 (2023): July-DecemberRevista História Hoje; Vol. 12 Núm. 26 (2023): Julho-DezembroRevista História Hoje; v. 12 n. 26 (2023): Julho-Dezembro1806-399310.20949/rhhj.v12i26reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/971/53910.20949/rhhj.v7i13.439.s157Copyright (c) 2023 Ana Paula Rodrigues Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Carvalho, Ana Paula2023-10-18T21:17:24Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/971Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-10-18T21:17:24Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false
dc.title.none.fl_str_mv What is not Historical Empathy? : Definition and Uses of a Controversial Concept
O que não é empatia histórica? : Definição e usos de um conceito controverso
title What is not Historical Empathy? : Definition and Uses of a Controversial Concept
spellingShingle What is not Historical Empathy? : Definition and Uses of a Controversial Concept
Rodrigues Carvalho, Ana Paula
Empatia histórica
Aprendizagem
Educação histórica
Historical Empathy
Learning
History Educational
title_short What is not Historical Empathy? : Definition and Uses of a Controversial Concept
title_full What is not Historical Empathy? : Definition and Uses of a Controversial Concept
title_fullStr What is not Historical Empathy? : Definition and Uses of a Controversial Concept
title_full_unstemmed What is not Historical Empathy? : Definition and Uses of a Controversial Concept
title_sort What is not Historical Empathy? : Definition and Uses of a Controversial Concept
author Rodrigues Carvalho, Ana Paula
author_facet Rodrigues Carvalho, Ana Paula
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues Carvalho, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Empatia histórica
Aprendizagem
Educação histórica
Historical Empathy
Learning
History Educational
topic Empatia histórica
Aprendizagem
Educação histórica
Historical Empathy
Learning
History Educational
description In this article I propose a theoretical andpractical discussion about the concept ofhistorical empathy based on English HistoryEducation. At first, I will address themain criticisms related to the uses of thisconcept in the school environment. Suchcriticisms, as we will see, derive directlyfrom an erroneous definition of the term,which has, in fact, compromised its use andthreatened its legitimacy even amongteachers/researchers in the field. In a secondmoment, I will analyze the historicalideas that high school students presentedabout this concept after an activity carriedout with the Italian fascist newspaper LaProvincia di Bolzano.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/971
10.20949/rhhj.v12i26.971
url https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/971
identifier_str_mv 10.20949/rhhj.v12i26.971
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/971/539
10.20949/rhhj.v7i13.439.s157
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ana Paula Rodrigues Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ana Paula Rodrigues Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
dc.source.none.fl_str_mv Revista História Hoje; Vol. 12 No. 26 (2023): July-December
Revista História Hoje; Vol. 12 Núm. 26 (2023): Julho-Dezembro
Revista História Hoje; v. 12 n. 26 (2023): Julho-Dezembro
1806-3993
10.20949/rhhj.v12i26
reponame:Revista história hoje
instname:Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron:ANPUH
instname_str Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron_str ANPUH
institution ANPUH
reponame_str Revista história hoje
collection Revista história hoje
repository.name.fl_str_mv Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)
repository.mail.fl_str_mv rhhjeditor@anpuh.org
_version_ 1798315288072028160