(Auto)biographies of a polyvalent teacher: narratives of life, work and education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Denise
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Novaes, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/14803
Resumo: This work aims to investigate how the trajectory of academic and professional life constitutes the gaze of a teacher. It has as corpus of analysis an (auto)biographical report of a teacher graduated in Pedagogy from the following question: today, with all the knowledge through studies and the experience lived as a student and as a teacher, what would you apply to your students and how would you advise them to do differently based on your experiences and knowledge? In the analysis, we paid attention to the search for evidence of the fragments reported in accordance with the objective and the guiding question. The question raised and the proposed objective allow us to infer that (trans)forming education is not the education that is based on the success or failure of the students, but on the educational process that is in progress: the one that involves the contradictions of knowing or not knowing, doing, and learning. 
id BIO-1_05874d66ac788b15db807cf983dfed39
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/14803
network_acronym_str BIO-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository_id_str
spelling (Auto)biographies of a polyvalent teacher: narratives of life, work and education(Auto)biografías de una profesora polivalente: narrativa de vida, trabajo y formación (Auto)biografias de uma professora polivalente: narrativas de vida, trabalho e formação Narrative. (Auto)biography. Teacher training. Early Childhood Education. Elementary School.Narrativa. (Auto)biografía. Formación del profesorado. Educación infantil. Enseñanza primaria.Narrativa(Auto)biografiaFormação de profesoresEducação InfantilEnsino fundamentalThis work aims to investigate how the trajectory of academic and professional life constitutes the gaze of a teacher. It has as corpus of analysis an (auto)biographical report of a teacher graduated in Pedagogy from the following question: today, with all the knowledge through studies and the experience lived as a student and as a teacher, what would you apply to your students and how would you advise them to do differently based on your experiences and knowledge? In the analysis, we paid attention to the search for evidence of the fragments reported in accordance with the objective and the guiding question. The question raised and the proposed objective allow us to infer that (trans)forming education is not the education that is based on the success or failure of the students, but on the educational process that is in progress: the one that involves the contradictions of knowing or not knowing, doing, and learning. Este trabajo pretende Investigar cómo la trayectoria de la vida académica y profesional constituye la mirada de un profesor. Tiene como corpus de análisis un informe (auto)biográfico de una profesora graduado en Pedagogía a partir de la siguiente pregunta: hoy, con todo el conocimiento a través de los estudios y la experiencia vivida como estudiante y como profesora¿ qué aplicarías a tus alumnos y cómo les aconsejarías hacer de forma diferente a partir de tus experiencias y conocimientos? En el análisis, hemos prestado atención a la búsqueda de evidencias de los fragmentos relatados de acuerdo con el objetivo y la pregunta orientadora. La pregunta planteada y el objetivo propuesto permiten inferir que la educación (trans)formadora no es la que se basa en el éxito o el fracaso de los alumnos, sino en el proceso educativo que está en marcha: el que implica las contradicciones del saber o no saber, del hacer y del aprender. Este trabalho tem por objetivo investigar como a trajetória de vida acadêmica e profissional constitui os olhares de uma professora. Tem como corpus de análise um relato (auto)biográfico de uma professora (polivalente) formada em Pedagogia a partir da seguinte pergunta: “hoje, com todo conhecimento através dos estudos e da experiência vivida como estudante e como professora, o que você aplicaria para seus alunos e alunas e como os aconselharia fazer diferente baseado nas suas experiências e conhecimento?”. Nas análises, atentou-se para a busca pelos indícios dos fragmentos relatados em acordo com o objetivo elencado e a questão norteadora. A questão levantada e o objetivo proposto permitem inferir que a educação (trans)formadora não é a educação que se baliza pelo sucesso ou fracasso dos educandos, mas pelo processo educativo que está em curso: o que envolve as contradições do saber ou não, do fazer e do aprender. Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1480310.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1140Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1140REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1140Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11402525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/14803/12952Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, DeniseNovaes, Daniel2023-12-27T01:34:37Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/14803Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-27T01:34:37Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
dc.title.none.fl_str_mv (Auto)biographies of a polyvalent teacher: narratives of life, work and education
(Auto)biografías de una profesora polivalente: narrativa de vida, trabajo y formación
(Auto)biografias de uma professora polivalente: narrativas de vida, trabalho e formação
title (Auto)biographies of a polyvalent teacher: narratives of life, work and education
spellingShingle (Auto)biographies of a polyvalent teacher: narratives of life, work and education
Azevedo, Denise
Narrative. (Auto)biography. Teacher training. Early Childhood Education. Elementary School.
Narrativa. (Auto)biografía. Formación del profesorado. Educación infantil. Enseñanza primaria.
Narrativa
(Auto)biografia
Formação de profesores
Educação Infantil
Ensino fundamental
title_short (Auto)biographies of a polyvalent teacher: narratives of life, work and education
title_full (Auto)biographies of a polyvalent teacher: narratives of life, work and education
title_fullStr (Auto)biographies of a polyvalent teacher: narratives of life, work and education
title_full_unstemmed (Auto)biographies of a polyvalent teacher: narratives of life, work and education
title_sort (Auto)biographies of a polyvalent teacher: narratives of life, work and education
author Azevedo, Denise
author_facet Azevedo, Denise
Novaes, Daniel
author_role author
author2 Novaes, Daniel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Denise
Novaes, Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Narrative. (Auto)biography. Teacher training. Early Childhood Education. Elementary School.
Narrativa. (Auto)biografía. Formación del profesorado. Educación infantil. Enseñanza primaria.
Narrativa
(Auto)biografia
Formação de profesores
Educação Infantil
Ensino fundamental
topic Narrative. (Auto)biography. Teacher training. Early Childhood Education. Elementary School.
Narrativa. (Auto)biografía. Formación del profesorado. Educación infantil. Enseñanza primaria.
Narrativa
(Auto)biografia
Formação de profesores
Educação Infantil
Ensino fundamental
description This work aims to investigate how the trajectory of academic and professional life constitutes the gaze of a teacher. It has as corpus of analysis an (auto)biographical report of a teacher graduated in Pedagogy from the following question: today, with all the knowledge through studies and the experience lived as a student and as a teacher, what would you apply to your students and how would you advise them to do differently based on your experiences and knowledge? In the analysis, we paid attention to the search for evidence of the fragments reported in accordance with the objective and the guiding question. The question raised and the proposed objective allow us to infer that (trans)forming education is not the education that is based on the success or failure of the students, but on the educational process that is in progress: the one that involves the contradictions of knowing or not knowing, doing, and learning. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/14803
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1140
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/14803
identifier_str_mv 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/14803/12952
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1140
REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1140
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1140
2525-426X
10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron:BIO
instname_str Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron_str BIO
institution BIO
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
collection Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
repository.mail.fl_str_mv ||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com
_version_ 1798325188628054016