(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
DOI: | 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p410-425 |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13980 |
Resumo: | This article presents the constitution of a teacher along her professional and formative path, thus, we bring in this autobiographical clipping, the narrative of the experience lived during the process of (self) formation and teaching in the field of Science/Biology teaching. In methodological terms, relying on Clandinin and Connelly when they say that every human being has a story to tell, as they live experiences that deserve to be shared, and on Josso, which deals with life experiences and formation and the journey towards oneself, we make use of formation memorials and the narrative memorial of the research developed during the doctorate to reflect on its history. A story that motivates her to research and gain new professional experiences as a teacher trainer. We seek to make an assessment from her perspective of the present, becoming aware of the theoretical-methodological basis that has been built in her trajectory as a teacher/researcher, in relation to the training of future Science/Biology teachers. |
id |
BIO-1_74fc7762cd184b77dcb4958053c8b74d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/13980 |
network_acronym_str |
BIO-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
spelling |
(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadoraAutobiografiaExperiênciasProcesso formativoThis article presents the constitution of a teacher along her professional and formative path, thus, we bring in this autobiographical clipping, the narrative of the experience lived during the process of (self) formation and teaching in the field of Science/Biology teaching. In methodological terms, relying on Clandinin and Connelly when they say that every human being has a story to tell, as they live experiences that deserve to be shared, and on Josso, which deals with life experiences and formation and the journey towards oneself, we make use of formation memorials and the narrative memorial of the research developed during the doctorate to reflect on its history. A story that motivates her to research and gain new professional experiences as a teacher trainer. We seek to make an assessment from her perspective of the present, becoming aware of the theoretical-methodological basis that has been built in her trajectory as a teacher/researcher, in relation to the training of future Science/Biology teachers.Este artículo presenta la constitución de una docente a lo largo de su trayectoria profesional y formativa, así, traemos en este recorte autobiográfico, la narración de la experiencia vivida durante el proceso de (auto)formación y docencia en el campo de la enseñanza de las Ciencias/Biología. En términos metodológicos, apoyándonos en Clandinin y Connelly cuando dicen que todo ser humano tiene una historia que contar, ya que vive experiencias que merecen ser compartidas, y en Josso, que trata de las experiencias de vida y la formación y el camino hacia uno mismo, hacer uso de los memoriales de formación y del memorial narrativo de la investigación desarrollada durante el doctorado para reflexionar sobre su historia. Una historia que la motiva a investigar y adquirir nuevas experiencias profesionales como formadora de docentes. Buscamos hacer una valoración desde su perspectiva del presente, tomando conciencia de la base teórico-metodológica que se ha ido construyendo en su trayectoria como docente/investigadora, en relación a la formación de los futuros docentes de Ciencias/Biología.Este artigo apresenta a constituição de uma professora ao longo de sua caminhada profissional e formativa, assim, trazemos neste recorte autobiográfico, a narrativa da experiência vivida durante o processo de (auto)formação e docência no campo do ensino de Ciências/Biologia. Em termos metodológicos, apoiando-nos em Clandinin e Connelly quando afirmam que todo ser humano tem uma história a narrar, pois vive experiências que merecem ser compartilhadas e em Josso que trata sobre experiências de vida e formação e o caminhar para si, fazemos uso de memoriais de formação e do memorial narrativo da pesquisa desenvolvida durante o doutoramento para refletir sobre sua história. História que a motiva a pesquisar e a galgar novas experiências profissionais como formadora de professores. Buscamos fazer uma avaliação com o seu olhar do presente, tomando consciência da base teórico-metodológica que foi sendo construída em sua trajetória como professora/pesquisadora, em relação à formação de futuros professores de Ciências/Biologia.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2022-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1398010.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p410-425Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 7 Núm. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 410-425REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 7 No. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 410-425Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 7 n. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 410-4252525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v7.n21reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13980/10354Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Rúbia Darivanda da SilvaGonçalves, Terezinha Valim Oliver2023-07-18T22:24:05Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/13980Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexPUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-07-18T22:24:05Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora |
title |
(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora |
spellingShingle |
(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora (Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora Costa, Rúbia Darivanda da Silva Autobiografia Experiências Processo formativo Costa, Rúbia Darivanda da Silva Autobiografia Experiências Processo formativo |
title_short |
(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora |
title_full |
(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora |
title_fullStr |
(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora (Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora |
title_full_unstemmed |
(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora (Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora |
title_sort |
(Re)construção autobiográfica da experiência docente e formativa de uma professora formadora |
author |
Costa, Rúbia Darivanda da Silva |
author_facet |
Costa, Rúbia Darivanda da Silva Costa, Rúbia Darivanda da Silva Gonçalves, Terezinha Valim Oliver Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Rúbia Darivanda da Silva Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autobiografia Experiências Processo formativo |
topic |
Autobiografia Experiências Processo formativo |
description |
This article presents the constitution of a teacher along her professional and formative path, thus, we bring in this autobiographical clipping, the narrative of the experience lived during the process of (self) formation and teaching in the field of Science/Biology teaching. In methodological terms, relying on Clandinin and Connelly when they say that every human being has a story to tell, as they live experiences that deserve to be shared, and on Josso, which deals with life experiences and formation and the journey towards oneself, we make use of formation memorials and the narrative memorial of the research developed during the doctorate to reflect on its history. A story that motivates her to research and gain new professional experiences as a teacher trainer. We seek to make an assessment from her perspective of the present, becoming aware of the theoretical-methodological basis that has been built in her trajectory as a teacher/researcher, in relation to the training of future Science/Biology teachers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13980 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p410-425 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13980 |
identifier_str_mv |
10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p410-425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13980/10354 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 7 Núm. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 410-425 REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 7 No. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 410-425 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 7 n. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 410-425 2525-426X 10.31892/rbpab2525-426X.v7.n21 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) instacron:BIO |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
instacron_str |
BIO |
institution |
BIO |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
repository.mail.fl_str_mv |
||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com |
_version_ |
1822181064915812352 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p410-425 |