A produção documental de Antonio Olavo: lutas e memórias do povo negro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luciene Maria
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rosário, Daiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11856
Resumo: The contribution of documentary film to the understanding of historical facts and contemporary causes has been confirmed in recent years with a significant production of films, on various themes. This article covers the work of Antonio Olavo, a filmmaker from the State of Bahia in Brazil, and director of five feature-length documentary films, a TV docuseries, and several short and medium-length films on social history and, in particular, content honoring the memory of the Black culture and history of Brazil. We seek to understand the professional trajectory of the filmmaker intertwined with his life story, the conceptions about cinematographic making, and the spheres of influences that are incorporated in his work. For this, we present his main films, highlighting the documentary series Travessias Negras (2017) which report on unique trajectories of students accepted in universities through affirmative action policies (know as "cotistas"), seeking references in narratives that are articulated in continuities and ruptures, showing meanings in face of the racial discrimination pattern that is present in the Brazilian society. We privilege the understanding of cinema and narrativity from authors such as Xavier (2003), Bernadet (2017), Benjamin (1994), Matos (2001), among others, and we used interviews with the filmmaker putting in perspective his perceptions about the historical resistance struggles, about discrimination, racism, affirmative policies, and Black cinema.
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For this, we present his main films, highlighting the documentary series Travessias Negras (2017) which report on unique trajectories of students accepted in universities through affirmative action policies (know as "cotistas"), seeking references in narratives that are articulated in continuities and ruptures, showing meanings in face of the racial discrimination pattern that is present in the Brazilian society. We privilege the understanding of cinema and narrativity from authors such as Xavier (2003), Bernadet (2017), Benjamin (1994), Matos (2001), among others, and we used interviews with the filmmaker putting in perspective his perceptions about the historical resistance struggles, about discrimination, racism, affirmative policies, and Black cinema.La contribución del cine documental a la comprensión de hechos históricos y pautas contemporáneas se ha confirmado en los últimos años con una importante producción de películas, sobre diversos temas. Este artículo trata sobre la obra del cineasta bahiano Antonio Olavo, director de cinco largometrajes documentales, una serie de televisión y varios cortometrajes y mediometrajes sobre la historia social y, en particular, la memoria negra en Brasil. Buscamos comprender la trayectoria profesional del cineasta entrelazada con su historia de vida, las concepciones sobre la realización cinematográfica y las esferas de influencias incorporadas en su obra. Para ello, presentamos sus principales películas, destacando la serie documental Travessias Negras (2017) sobre trayectorias únicas de estudiantes universitarios en politicas de acciones afirmativas, buscando referencias en narrativas que se articulan en continuidades y rupturas, mostrando significados frente al patrón de discriminación racial que está presente en la sociedad brasileña. Privilegiamos la comprensión del cine y las narratividades de autores como Xavier (2003), Bernadet (2017), Benjamin (1994), Matos (2001), entre otros, y utilizamos entrevistas con el cineasta poniendo en perspectiva sus percepciones sobre las luchas históricas de resistencia, sobre prejuicios, racismo, política afirmativa y cine negro.A contribuição do cinema documentário para a compreensão de fatos históricos e pautas contemporâneas tem se confirmado nos últimos anos com uma produção significativa de filmes, sobre temas variados. Este artigo aborda a obra do cineasta baiano Antonio Olavo, realizador de cinco filmes documentários de longa metragem, uma série para TV e diversos  curtas e médias-metragens sobre a história social e, particularmente, a memória negra no Brasil. Buscamos compreender a trajetória profissional do cineasta entrelaçada com sua história de vida, as concepções  sobre o fazer cinematográfico e as esferas de influências incorporadas em sua obra. Para isso apresentamos seus principais filmes, destacando a série documental Travessias Negras (2017) sobre trajetórias particulares de estudantes universitários cotistas, buscando referências nas narrativas que se articulam em continuidades e rupturas, evidenciando sentidos diante do padrão de discriminação racial que se faz presente na sociedade brasileira. Privilegiamos o entendimento sobre cinema e narratividades a partir de autores como Xavier (2003), Bernadet (2017), Benjamin (1994), Matos (2001), entre outros, e utilizamos entrevistas com o cineasta colocando em perspectiva suas percepções acerca das lutas históricas de resistência, sobre preconceito, racismo, políticas afirmativas e cinema negro.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2021-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1185610.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n18.p490-508Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 6 Núm. 18 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 490-508REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 6 No. 18 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 490-508Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 6 n. 18 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 490-5082525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v6.n18reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11856/8571Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luciene MariaRosário, Daiane 2023-07-18T22:24:05Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11856Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-07-18T22:24:05Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
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