Memórias de uma militante amazônida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mourão, Arminda Rachel Botelho
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/10583
Resumo: Text intends to answer the following questions: How did I become a teacher? How did I become a militant in defense of the public school? How did I become a woman who fought and struggles to remain autonomous, free without losing femininity and the ability to be moved by the constant learning that life has given me? How did I become this woman who fights for a more egalitarian society? What is the place where I am? What paths did I take to get here? Why did I make certain choices? I narrate the trajectory showing how I became a teacher, woman and activist, showing that it is a reflective moment, based on the praxis that I developed in the teaching process. When establishing the connections in this trajectory, I highlighted the paths I followed and the reason for certain choices. I showed the contradictions, the relationships between the parties, the connection with the whole and the mediations made in the process of being a teacher / educator. As I always recorded the remarkable moments of my existence, the analysis was carried out based on these documents. What was convenience became a choice, I wanted to be a teacher, a political activist and a woman engaged in the struggle for freedom, both personally and collectively.
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spelling Memórias de uma militante amazônidaLife history. Formation. MilitancyHistórias de vidaFormaçãoMilitânciaText intends to answer the following questions: How did I become a teacher? How did I become a militant in defense of the public school? How did I become a woman who fought and struggles to remain autonomous, free without losing femininity and the ability to be moved by the constant learning that life has given me? How did I become this woman who fights for a more egalitarian society? What is the place where I am? What paths did I take to get here? Why did I make certain choices? I narrate the trajectory showing how I became a teacher, woman and activist, showing that it is a reflective moment, based on the praxis that I developed in the teaching process. When establishing the connections in this trajectory, I highlighted the paths I followed and the reason for certain choices. I showed the contradictions, the relationships between the parties, the connection with the whole and the mediations made in the process of being a teacher / educator. As I always recorded the remarkable moments of my existence, the analysis was carried out based on these documents. What was convenience became a choice, I wanted to be a teacher, a political activist and a woman engaged in the struggle for freedom, both personally and collectively.Text tiene la intención de responder a las siguientes preguntas: ¿Cómo me convertí en maestro? ¿Cómo me convertí en activista de la escuela pública? ¿Cómo me convertí en una mujer que luchó y luchó por permanecer autónoma, libre sin perder la feminidad y la capacidad de emocionarme con el aprendizaje constante que la vida me ha dado? ¿Cómo me convertí en esta mujer que lucha por una sociedad más igualitaria? ¿Dónde me encuentro? ¿Qué caminos tomé para llegar aquí?Por qué tomé ciertas decisiones? Narro la trayectoria que muestra cómo fui profesora, mujer y militante, evidenciando que es un momento reflexivo, basado en la praxis que desarrollé en el proceso de enseñanza. Al establecer las conexiones en esta trayectoria he destacado los caminos que he tomado y por qué ciertas decisiones. Mostré las contradicciones, las relaciones entre las partes, la conexión con el conjunto y las mediaciones realizadas en el proceso de ser profesor/educador. Como siempre he registrado los momentos notables de mi existencia, el análisis se llevó a cabo a partir de estos documentos. Lo que era la conveniencia se convirtió en una elección, quería ser maestra, activista política y una mujer involucrada en la lucha por la libertad, tanto personal como colectiva.O Texto pretende responder os seguintes questionamentos: Como me tornei professora? Como me tornei militante em defesa da escola pública? Como me tornei mulher que lutou e luta para manter-se autônoma, livre sem perder a feminilidade e a capacidade de me emocionar com o aprendizado constante que a vida me deu? Como me tornei esta mulher que luta por uma sociedade mais igualitária? Qual é o lugar em que me encontro? Que caminhos trilhei para chegar até aqui? Por que fiz determinadas escolhas? Narro a trajetória mostrando como me constituiu professora, mulher e militante, evidenciando que é um momento reflexivo, embasado na práxis que desenvolvi no processo de ensinar. Ao estabelecer as conexões nesta trajetória evidenciei os caminhos que trilhei e o porquê de determinadas escolhas. Mostrei as contradições, as relações entre as partes, a ligação com o todo e as mediações feitas no processo de ser professora/educadora. Como sempre registrei os momentos marcantes da minha existência, a análise foi efetivada a partir destes documentos. O que era conveniência passou a ser escolha, eu queria ser professora, militante política e uma mulher engajada na luta por liberdade, tanto pessoal como coletiva.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2021-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1058310.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n18.p807-819Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 6 Núm. 18 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 807-819REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 6 No. 18 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 807-819Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 6 n. 18 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 807-8192525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v6.n18reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/10583/8758Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessMourão, Arminda Rachel Botelho2023-07-18T22:24:05Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10583Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-07-18T22:24:05Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
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