Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Iranilson Buriti
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15145
Resumo: This text involves life stories, training itineraries and (auto)biographies, drawn from childhood and adolescence memories. It is a narrative that stitches together child labor, emergency fronts to combat droughts in the northeastern semi-arid region, formation and school culture and identities. Made from the threads of memories, photobiographies and school writings, the article dialogues with post-structuralist studies, with the concepts of identity and generation, connecting school spaces and child labor to times of schooling and intellectual formation. Thus, it is a research that shows the importance of reading, writing skills and non-school education in the formation of subjects.
id BIO-1_6125bf71feecd53b126aec0d9bf68861
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15145
network_acronym_str BIO-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository_id_str
spelling Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itinerariesVivir la vida y contarla: (auto)biografía, trabajo infantil e itinerarios pedagógicosViver a vida e contá-la: (auto)biografia, trabalho infantil e itinerários pedagógicosChild laborEmergency frontsSchool educationTrabajo infantilFrentes de emergenciaEducación escolarTrabalho infantilFrentes de emergênciasFormação escolarThis text involves life stories, training itineraries and (auto)biographies, drawn from childhood and adolescence memories. It is a narrative that stitches together child labor, emergency fronts to combat droughts in the northeastern semi-arid region, formation and school culture and identities. Made from the threads of memories, photobiographies and school writings, the article dialogues with post-structuralist studies, with the concepts of identity and generation, connecting school spaces and child labor to times of schooling and intellectual formation. Thus, it is a research that shows the importance of reading, writing skills and non-school education in the formation of subjects.Este texto involucra relatos de vida, itinerarios formativos y (auto)biografías, extraídos de los recuerdos de la infancia y la adolescencia. Es una narrativa que une el trabajo infantil, los frentes de emergencia para combatir las sequías en el semiárido nororiental, la formación y la cultura e identidades escolares. Realizado a partir de los hilos de memorias, fotobiografías y escritos escolares, el artículo dialoga con los estudios postestructuralistas, con los conceptos de identidad y generación, conectando los espacios escolares y el trabajo infantil con los tiempos de escolarización y formación intelectual. Así, es una investigación que muestra la importancia de la lectura, la escritura y la educación no escolar en la formación de los sujetos.Este texto envolve histórias de vida, itinerários formativos e (auto)biografias, elaborado a partir de memórias de infância e de adolescência. É uma narrativa que costura trabalho infantil, frentes de emergência para o combate a secas do semiárido nordestino, formação e cultura escolar e identidades. Confeccionado a partir dos fios de memórias, de fotobiografias e escritos escolares, o artigo dialoga com os estudos pós-estruturalistas, com os conceitos de identidade e geração, conectando espaços escolares e de trabalho infantil a tempos de escolarização e formação intelectual. Dessa forma, é uma pesquisa que mostra a importância da leitura, das habilidades de escrita e da educação não-escolar na formação dos sujeitos.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1514510.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1106Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1106REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1106Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11062525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15145/11307Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Iranilson Buriti2023-12-21T16:16:25Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15145Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-21T16:16:25Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
dc.title.none.fl_str_mv Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries
Vivir la vida y contarla: (auto)biografía, trabajo infantil e itinerarios pedagógicos
Viver a vida e contá-la: (auto)biografia, trabalho infantil e itinerários pedagógicos
title Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries
spellingShingle Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries
Oliveira, Iranilson Buriti
Child labor
Emergency fronts
School education
Trabajo infantil
Frentes de emergencia
Educación escolar
Trabalho infantil
Frentes de emergências
Formação escolar
title_short Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries
title_full Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries
title_fullStr Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries
title_full_unstemmed Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries
title_sort Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries
author Oliveira, Iranilson Buriti
author_facet Oliveira, Iranilson Buriti
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Iranilson Buriti
dc.subject.por.fl_str_mv Child labor
Emergency fronts
School education
Trabajo infantil
Frentes de emergencia
Educación escolar
Trabalho infantil
Frentes de emergências
Formação escolar
topic Child labor
Emergency fronts
School education
Trabajo infantil
Frentes de emergencia
Educación escolar
Trabalho infantil
Frentes de emergências
Formação escolar
description This text involves life stories, training itineraries and (auto)biographies, drawn from childhood and adolescence memories. It is a narrative that stitches together child labor, emergency fronts to combat droughts in the northeastern semi-arid region, formation and school culture and identities. Made from the threads of memories, photobiographies and school writings, the article dialogues with post-structuralist studies, with the concepts of identity and generation, connecting school spaces and child labor to times of schooling and intellectual formation. Thus, it is a research that shows the importance of reading, writing skills and non-school education in the formation of subjects.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15145
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1106
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15145
identifier_str_mv 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15145/11307
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1106
REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1106
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1106
2525-426X
10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron:BIO
instname_str Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron_str BIO
institution BIO
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
collection Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
repository.mail.fl_str_mv ||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com
_version_ 1798325188666851328