Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15145 |
Resumo: | This text involves life stories, training itineraries and (auto)biographies, drawn from childhood and adolescence memories. It is a narrative that stitches together child labor, emergency fronts to combat droughts in the northeastern semi-arid region, formation and school culture and identities. Made from the threads of memories, photobiographies and school writings, the article dialogues with post-structuralist studies, with the concepts of identity and generation, connecting school spaces and child labor to times of schooling and intellectual formation. Thus, it is a research that shows the importance of reading, writing skills and non-school education in the formation of subjects. |
id |
BIO-1_6125bf71feecd53b126aec0d9bf68861 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15145 |
network_acronym_str |
BIO-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository_id_str |
|
spelling |
Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itinerariesVivir la vida y contarla: (auto)biografía, trabajo infantil e itinerarios pedagógicosViver a vida e contá-la: (auto)biografia, trabalho infantil e itinerários pedagógicosChild laborEmergency frontsSchool educationTrabajo infantilFrentes de emergenciaEducación escolarTrabalho infantilFrentes de emergênciasFormação escolarThis text involves life stories, training itineraries and (auto)biographies, drawn from childhood and adolescence memories. It is a narrative that stitches together child labor, emergency fronts to combat droughts in the northeastern semi-arid region, formation and school culture and identities. Made from the threads of memories, photobiographies and school writings, the article dialogues with post-structuralist studies, with the concepts of identity and generation, connecting school spaces and child labor to times of schooling and intellectual formation. Thus, it is a research that shows the importance of reading, writing skills and non-school education in the formation of subjects.Este texto involucra relatos de vida, itinerarios formativos y (auto)biografías, extraídos de los recuerdos de la infancia y la adolescencia. Es una narrativa que une el trabajo infantil, los frentes de emergencia para combatir las sequías en el semiárido nororiental, la formación y la cultura e identidades escolares. Realizado a partir de los hilos de memorias, fotobiografías y escritos escolares, el artículo dialoga con los estudios postestructuralistas, con los conceptos de identidad y generación, conectando los espacios escolares y el trabajo infantil con los tiempos de escolarización y formación intelectual. Así, es una investigación que muestra la importancia de la lectura, la escritura y la educación no escolar en la formación de los sujetos.Este texto envolve histórias de vida, itinerários formativos e (auto)biografias, elaborado a partir de memórias de infância e de adolescência. É uma narrativa que costura trabalho infantil, frentes de emergência para o combate a secas do semiárido nordestino, formação e cultura escolar e identidades. Confeccionado a partir dos fios de memórias, de fotobiografias e escritos escolares, o artigo dialoga com os estudos pós-estruturalistas, com os conceitos de identidade e geração, conectando espaços escolares e de trabalho infantil a tempos de escolarização e formação intelectual. Dessa forma, é uma pesquisa que mostra a importância da leitura, das habilidades de escrita e da educação não-escolar na formação dos sujeitos.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1514510.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1106Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1106REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1106Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11062525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15145/11307Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Iranilson Buriti2023-12-21T16:16:25Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15145Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-21T16:16:25Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries Vivir la vida y contarla: (auto)biografía, trabajo infantil e itinerarios pedagógicos Viver a vida e contá-la: (auto)biografia, trabalho infantil e itinerários pedagógicos |
title |
Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries |
spellingShingle |
Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries Oliveira, Iranilson Buriti Child labor Emergency fronts School education Trabajo infantil Frentes de emergencia Educación escolar Trabalho infantil Frentes de emergências Formação escolar |
title_short |
Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries |
title_full |
Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries |
title_fullStr |
Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries |
title_full_unstemmed |
Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries |
title_sort |
Living life and telling it: (auto)biography, child labor and pedagogical itineraries |
author |
Oliveira, Iranilson Buriti |
author_facet |
Oliveira, Iranilson Buriti |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Iranilson Buriti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Child labor Emergency fronts School education Trabajo infantil Frentes de emergencia Educación escolar Trabalho infantil Frentes de emergências Formação escolar |
topic |
Child labor Emergency fronts School education Trabajo infantil Frentes de emergencia Educación escolar Trabalho infantil Frentes de emergências Formação escolar |
description |
This text involves life stories, training itineraries and (auto)biographies, drawn from childhood and adolescence memories. It is a narrative that stitches together child labor, emergency fronts to combat droughts in the northeastern semi-arid region, formation and school culture and identities. Made from the threads of memories, photobiographies and school writings, the article dialogues with post-structuralist studies, with the concepts of identity and generation, connecting school spaces and child labor to times of schooling and intellectual formation. Thus, it is a research that shows the importance of reading, writing skills and non-school education in the formation of subjects. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15145 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1106 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15145 |
identifier_str_mv |
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15145/11307 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1106 REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1106 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1106 2525-426X 10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) instacron:BIO |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
instacron_str |
BIO |
institution |
BIO |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
repository.mail.fl_str_mv |
||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com |
_version_ |
1798325188666851328 |