As facetas de Victório Caneppa: narrativas sobre a trajetória de um diretor penitenciário (1930-1955)
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13835 |
Resumo: | Examining and understanding the series of speeches that bring the trajectory of Victório Caneppa, penitentiary director between the 1930s and 1950s, is the objective of this work. The manager created the magazine A Estrela- Órgão da Penitenciária Central do Distrito Federal (the star magazine part of the central Penitentiary of the Federal District) and used it as a place of memory. In his journal, he sought to create his professional identity and praised his trajectory as a great reference in the area. In this sense, the aforementioned magazine is configured as an (auto)biographical source, insofar as Caneppa writes about himself and other subjects write about him. Given the above, I raise the following questions: who was Victorio Caneppa? What representations about the director permeate the mentioned form? What do the press, authorities and experts say about the director? What were his contributions to the prison system? Therefore, I seek to bring to light the series of discourses that involve the construction of the manager's self-memory and the contradictions and ambiguities that permeate the paths and life of this subject. Interpreting Caneppa's facets through the magazine A Estrêla magazine and other researched sources, also allowed me to raise hypotheses about the silencing of his trajectory in the academic field |
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As facetas de Victório Caneppa: narrativas sobre a trajetória de um diretor penitenciário (1930-1955)Victória CaneppaA EstrêlaSistema penitenciárioNarrativas (auto)biográficasExamining and understanding the series of speeches that bring the trajectory of Victório Caneppa, penitentiary director between the 1930s and 1950s, is the objective of this work. The manager created the magazine A Estrela- Órgão da Penitenciária Central do Distrito Federal (the star magazine part of the central Penitentiary of the Federal District) and used it as a place of memory. In his journal, he sought to create his professional identity and praised his trajectory as a great reference in the area. In this sense, the aforementioned magazine is configured as an (auto)biographical source, insofar as Caneppa writes about himself and other subjects write about him. Given the above, I raise the following questions: who was Victorio Caneppa? What representations about the director permeate the mentioned form? What do the press, authorities and experts say about the director? What were his contributions to the prison system? Therefore, I seek to bring to light the series of discourses that involve the construction of the manager's self-memory and the contradictions and ambiguities that permeate the paths and life of this subject. Interpreting Caneppa's facets through the magazine A Estrêla magazine and other researched sources, also allowed me to raise hypotheses about the silencing of his trajectory in the academic fieldExaminar e compreender a série de discursos que trazem a trajetória de Victório Caneppa, diretor penitenciário entre as décadas de 1930 e 1950, é objetivo do presente trabalho. O gestor criou a revista A Estrêla – Órgão da Penitenciária Central do Distrito Federal e a utilizou como lugar de memória. Em seu periódico, ele buscou criar sua identidade profissional e exaltou a sua trajetória enquanto grande referência na área. Nesse sentido, a referida revista se configura como uma fonte (auto)biográfica, na medida em que nela Caneppa escreve sobre si mesmo e outros sujeitos escrevem sobre ele. Diante do exposto, suscito as seguintes questões: quem foi Victório Caneppa? Que representações acerca do diretor perpassam o impresso mencionado? O que a imprensa, autoridades e especialistas falam a respeito do diretor? Quais foram suas contribuições para o sistema prisional? Para tanto, busco trazer à tona a série de discursos que envolvem a construção da memória de si do gestor e as contradições e ambiguidades que perpassam os trajetos e a vida desse sujeito. Interpretar as facetas de Caneppa por meio da revista A Estrêla e de outras fontes pesquisadas possibilitou-me, ainda, levantar hipóteses acerca do silenciamento de sua trajetória em âmbito acadêmico.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2022-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1383510.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p110-128Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 7 Núm. 20 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 110-128REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 7 No 20 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 110-128Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 7 n. 20 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 110-1282525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v7.n20reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13835/9666Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessTavares, Daiane de Oliveira2022-08-18T12:41:26Zoai:ojs.192.168.5.50:article/13835Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2022-08-18T12:41:26Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false |
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