¿Dónde va el romboide?: Conocimientos geométricos que emergen a partir del uso del tangram

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendoza von der Borch, Tatiana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Block Sevilla, David
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9931
Resumo: In this article I analyze the understanding of geometrical figures that elementary school students put into practice when forming configurations with the tangram parts. I draw data from classroom observation of eighteen lessons in a fifth-grade class of a public elementary school located in Mexico City. I explain how this activity allows students to display numerous hypotheses, test their validity and re-elaborate them. I show how within this process, interaction among peers increases and enriches their involvement in the academic task. I conclude that the text supports the idea that learning geometrical figures necessarily implies hands-on manipulation of a variety of figures, such as those offered by the tangram. These characteristics allow students to contrast figures and therefore become aware of the properties of each one.
id CAMP-1_70007661c46335a3d2278ed6a4fe6d7b
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/9931
network_acronym_str CAMP-1
network_name_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
repository_id_str
spelling ¿Dónde va el romboide?: Conocimientos geométricos que emergen a partir del uso del tangramTangram. Geometría. Escuela PrimariaIn this article I analyze the understanding of geometrical figures that elementary school students put into practice when forming configurations with the tangram parts. I draw data from classroom observation of eighteen lessons in a fifth-grade class of a public elementary school located in Mexico City. I explain how this activity allows students to display numerous hypotheses, test their validity and re-elaborate them. I show how within this process, interaction among peers increases and enriches their involvement in the academic task. I conclude that the text supports the idea that learning geometrical figures necessarily implies hands-on manipulation of a variety of figures, such as those offered by the tangram. These characteristics allow students to contrast figures and therefore become aware of the properties of each one.En este artículo analizo los conocimientos geométricos que movilizan alumnos de primaria al hacer configuraciones con el tangram, a partir de la observación de dieciocho clases en un grupo de quinto grado de primaria de una escuela pública de la Ciudad de México. Muestro que esta actividad genera el despliegue de numerosas hipótesis, su puesta a prueba y a veces reelaboración por parte de los alumnos. En este proceso, se potencian también las interacciones entre pares, que a su vez enriquecen la interacción con la tarea. Concluyo apoyando la postura de que el aprendizaje de las figuras geométricas necesariamente requiere trabajo simultáneo con distintos tipos de figuras manipulables, pues ello permite, por contraste, reparar en las características de cada una de ellas.Neste artigo analiso os conhecimentos geométricos mobilizados pelos alunos de ensino primário, ao fazer configurações usando o tangram, partindo da observação de dezoito aulas num grupo de quinta série de uma escola pública da Cidade do México. Apresento a forma em que esta atividade desencadeia o desdobramento de numerosas hipóteses, a tentativa de verificação destas e a sua reelaboração por parte dos próprios alunos. Neste processo, potenciam-se também as interações entre pares, que por sua vez enriquecem a interação com a tarefa. Concluo em apoio da postura de que o aprendizado das figuras geométricas necessariamente requer trabalho simultâneo com distintos tipos de figuras, pois isso permite, por contraste, reparar nas caraterísticas de cada uma delas.Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/993110.20888/ridphe_r.v5i0.9931Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 5 (2019): Publicação Contínua; e019036RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 5 (2019): Publicação Contínua; e019036RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 5 (2019): Publicação Contínua; e0190362447-746Xreponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9931/8003Copyright (c) 2019 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendoza von der Borch, TatianaBlock Sevilla, David 2020-05-01T00:18:37Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/9931Revistahttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/RIDPHE-RPUBhttp://ojs.fe.unicamp.br/index.php/RIDPHE-R/oai||mcris@unicamp.br2447-746X2447-746Xopendoar:2020-05-01T00:18:37Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv ¿Dónde va el romboide?: Conocimientos geométricos que emergen a partir del uso del tangram
title ¿Dónde va el romboide?: Conocimientos geométricos que emergen a partir del uso del tangram
spellingShingle ¿Dónde va el romboide?: Conocimientos geométricos que emergen a partir del uso del tangram
Mendoza von der Borch, Tatiana
Tangram. Geometría. Escuela Primaria
title_short ¿Dónde va el romboide?: Conocimientos geométricos que emergen a partir del uso del tangram
title_full ¿Dónde va el romboide?: Conocimientos geométricos que emergen a partir del uso del tangram
title_fullStr ¿Dónde va el romboide?: Conocimientos geométricos que emergen a partir del uso del tangram
title_full_unstemmed ¿Dónde va el romboide?: Conocimientos geométricos que emergen a partir del uso del tangram
title_sort ¿Dónde va el romboide?: Conocimientos geométricos que emergen a partir del uso del tangram
author Mendoza von der Borch, Tatiana
author_facet Mendoza von der Borch, Tatiana
Block Sevilla, David
author_role author
author2 Block Sevilla, David
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendoza von der Borch, Tatiana
Block Sevilla, David
dc.subject.por.fl_str_mv Tangram. Geometría. Escuela Primaria
topic Tangram. Geometría. Escuela Primaria
description In this article I analyze the understanding of geometrical figures that elementary school students put into practice when forming configurations with the tangram parts. I draw data from classroom observation of eighteen lessons in a fifth-grade class of a public elementary school located in Mexico City. I explain how this activity allows students to display numerous hypotheses, test their validity and re-elaborate them. I show how within this process, interaction among peers increases and enriches their involvement in the academic task. I conclude that the text supports the idea that learning geometrical figures necessarily implies hands-on manipulation of a variety of figures, such as those offered by the tangram. These characteristics allow students to contrast figures and therefore become aware of the properties of each one.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9931
10.20888/ridphe_r.v5i0.9931
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9931
identifier_str_mv 10.20888/ridphe_r.v5i0.9931
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9931/8003
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 5 (2019): Publicação Contínua; e019036
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 5 (2019): Publicação Contínua; e019036
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 5 (2019): Publicação Contínua; e019036
2447-746X
reponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
collection Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
repository.name.fl_str_mv Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||mcris@unicamp.br
_version_ 1798675505057103872