To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14817 |
Resumo: | This paper aims to discuss the interrelationship between writing and reading in Pedro Nava's Memórias. Therefore, we have selected three scenes of his work where this interrelationship appears as a topic. Furthermore, we have analyzed this connection as a textual practice, especially considering the editorial paratexts of Baú de Ossos. In conclusion, we have proposed that this work articulates these two different aspects, one of its most relevant features. |
id |
CAMP-1_c27ced996a13be15983b5ab4aeacf1f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14817 |
network_acronym_str |
CAMP-1 |
network_name_str |
Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo |
repository_id_str |
|
spelling |
To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s MemóriasDicho y hecho: la escritura como lectura (y viceversa) en las Memorias de Pedro NavaLe “dire” et le “faire”: l’écriture comme lecture (et vice-versa) dans les Mémoires de Pedro NavaDito e feito: escrita como leitura (e vice-versa) nas Memórias de Pedro NavaPedro NavaLittérature brésilienneCitationParatextPedro NavaLiteratura brasileñaCitaciónParatextosPedro NavaBrazilian LiteratureCitationParatextsPedro NavaLiteratura BrasileiraCitaçãoParatextosThis paper aims to discuss the interrelationship between writing and reading in Pedro Nava's Memórias. Therefore, we have selected three scenes of his work where this interrelationship appears as a topic. Furthermore, we have analyzed this connection as a textual practice, especially considering the editorial paratexts of Baú de Ossos. In conclusion, we have proposed that this work articulates these two different aspects, one of its most relevant features.Este texto pretende examinar la interrelación entre escritura y lectura en las Memorias de Pedro Nava. Para responder a este objetivo, hemos analizado episodios seleccionados que presentan esta interrelación como tema. Además, también hemos estudiado esta relación como práctica textual, contemplando sobre todo los paratextos editoriales de Baú de Ossos. Como conclusión, se propone que la obra articula los dos niveles de manera original, uno de sus aspectos distintivos más llamativos.Ce texte se propose d'examiner l'interrelation entre l'écriture et la lecture dans Mémoires de Pedro Nava. Pour cela, nous avons analysé comment cette interrelation apparaît comme un thème de l'œuvre, plus précisément, dans trois épisodes sélectionnés. De plus, nous étudions cette interrelation comme une pratique textuelle, en particulier dans les paratextes éditoriaux de Baú de Ossos. En conclusion, il est proposé que le texte articule ces deux aspects, l'une des caractéristiques les plus frappantes de l'œuvre de Pedro Nava.O presente texto pretende examinar a inter-relação entre escrita e leitura nas Memórias de Pedro Nava. Para isso, serão analisados como ela se manifesta enquanto tema, em episódios selecionados, e enquanto prática, sobretudo considerando-se os paratextos editoriais de Baú de Ossos. Como conclusão, propõe-se que o texto articula os dois níveis, nisso consistindo um dos seus mais marcantes traços distintivos.Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/1481710.20888/ridpher.v6i00.14817Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020022RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020022RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 6 (2020): Publicação Contínua ; e0200222447-746Xreponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14817/9817Copyright (c) 2020 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValle Neto, Júlio de Souza 2020-12-31T18:07:17Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14817Revistahttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/RIDPHE-RPUBhttp://ojs.fe.unicamp.br/index.php/RIDPHE-R/oai||mcris@unicamp.br2447-746X2447-746Xopendoar:2020-12-31T18:07:17Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias Dicho y hecho: la escritura como lectura (y viceversa) en las Memorias de Pedro Nava Le “dire” et le “faire”: l’écriture comme lecture (et vice-versa) dans les Mémoires de Pedro Nava Dito e feito: escrita como leitura (e vice-versa) nas Memórias de Pedro Nava |
title |
To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias |
spellingShingle |
To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias Valle Neto, Júlio de Souza Pedro Nava Littérature brésilienne Citation Paratext Pedro Nava Literatura brasileña Citación Paratextos Pedro Nava Brazilian Literature Citation Paratexts Pedro Nava Literatura Brasileira Citação Paratextos |
title_short |
To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias |
title_full |
To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias |
title_fullStr |
To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias |
title_full_unstemmed |
To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias |
title_sort |
To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias |
author |
Valle Neto, Júlio de Souza |
author_facet |
Valle Neto, Júlio de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valle Neto, Júlio de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedro Nava Littérature brésilienne Citation Paratext Pedro Nava Literatura brasileña Citación Paratextos Pedro Nava Brazilian Literature Citation Paratexts Pedro Nava Literatura Brasileira Citação Paratextos |
topic |
Pedro Nava Littérature brésilienne Citation Paratext Pedro Nava Literatura brasileña Citación Paratextos Pedro Nava Brazilian Literature Citation Paratexts Pedro Nava Literatura Brasileira Citação Paratextos |
description |
This paper aims to discuss the interrelationship between writing and reading in Pedro Nava's Memórias. Therefore, we have selected three scenes of his work where this interrelationship appears as a topic. Furthermore, we have analyzed this connection as a textual practice, especially considering the editorial paratexts of Baú de Ossos. In conclusion, we have proposed that this work articulates these two different aspects, one of its most relevant features. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14817 10.20888/ridpher.v6i00.14817 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14817 |
identifier_str_mv |
10.20888/ridpher.v6i00.14817 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14817/9817 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020022 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020022 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020022 2447-746X reponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo |
collection |
Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||mcris@unicamp.br |
_version_ |
1798675505125261312 |