To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valle Neto, Júlio de Souza
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14817
Resumo: This paper aims to discuss the interrelationship between writing and reading in Pedro Nava's Memórias. Therefore, we have selected three scenes of his work where this interrelationship appears as a topic. Furthermore, we have analyzed this connection as a textual practice, especially considering the editorial paratexts of Baú de Ossos. In conclusion, we have proposed that this work articulates these two different aspects, one of its most relevant features.
id CAMP-1_c27ced996a13be15983b5ab4aeacf1f5
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14817
network_acronym_str CAMP-1
network_name_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
repository_id_str
spelling To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s MemóriasDicho y hecho: la escritura como lectura (y viceversa) en las Memorias de Pedro NavaLe “dire” et le “faire”: l’écriture comme lecture (et vice-versa) dans les Mémoires de Pedro NavaDito e feito: escrita como leitura (e vice-versa) nas Memórias de Pedro NavaPedro NavaLittérature brésilienneCitationParatextPedro NavaLiteratura brasileñaCitaciónParatextosPedro NavaBrazilian LiteratureCitationParatextsPedro NavaLiteratura BrasileiraCitaçãoParatextosThis paper aims to discuss the interrelationship between writing and reading in Pedro Nava's Memórias. Therefore, we have selected three scenes of his work where this interrelationship appears as a topic. Furthermore, we have analyzed this connection as a textual practice, especially considering the editorial paratexts of Baú de Ossos. In conclusion, we have proposed that this work articulates these two different aspects, one of its most relevant features.Este texto pretende examinar la interrelación entre escritura y lectura en las Memorias de Pedro Nava. Para responder a este objetivo, hemos analizado episodios seleccionados que presentan esta interrelación como tema. Además, también hemos estudiado esta relación como práctica textual, contemplando sobre todo los paratextos editoriales de Baú de Ossos. Como conclusión, se propone que la obra articula los dos niveles de manera original, uno de sus aspectos distintivos más llamativos.Ce texte se propose d'examiner l'interrelation entre l'écriture et la lecture dans Mémoires de Pedro Nava. Pour cela, nous avons analysé comment cette interrelation apparaît comme un thème de l'œuvre, plus précisément, dans trois épisodes sélectionnés. De plus, nous étudions cette interrelation comme une pratique textuelle, en particulier dans les paratextes éditoriaux de Baú de Ossos. En conclusion, il est proposé que le texte articule ces deux aspects, l'une des caractéristiques les plus frappantes de l'œuvre de Pedro Nava.O presente texto pretende examinar a inter-relação entre escrita e leitura nas Memórias de Pedro Nava. Para isso, serão analisados como ela se manifesta enquanto tema, em episódios selecionados, e enquanto prática, sobretudo considerando-se os paratextos editoriais de Baú de Ossos. Como conclusão, propõe-se que o texto articula os dois níveis, nisso consistindo um dos seus mais marcantes traços distintivos.Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/1481710.20888/ridpher.v6i00.14817Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020022RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020022RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 6 (2020): Publicação Contínua ; e0200222447-746Xreponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14817/9817Copyright (c) 2020 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValle Neto, Júlio de Souza 2020-12-31T18:07:17Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14817Revistahttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/RIDPHE-RPUBhttp://ojs.fe.unicamp.br/index.php/RIDPHE-R/oai||mcris@unicamp.br2447-746X2447-746Xopendoar:2020-12-31T18:07:17Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias
Dicho y hecho: la escritura como lectura (y viceversa) en las Memorias de Pedro Nava
Le “dire” et le “faire”: l’écriture comme lecture (et vice-versa) dans les Mémoires de Pedro Nava
Dito e feito: escrita como leitura (e vice-versa) nas Memórias de Pedro Nava
title To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias
spellingShingle To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias
Valle Neto, Júlio de Souza
Pedro Nava
Littérature brésilienne
Citation
Paratext
Pedro Nava
Literatura brasileña
Citación
Paratextos
Pedro Nava
Brazilian Literature
Citation
Paratexts
Pedro Nava
Literatura Brasileira
Citação
Paratextos
title_short To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias
title_full To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias
title_fullStr To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias
title_full_unstemmed To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias
title_sort To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias
author Valle Neto, Júlio de Souza
author_facet Valle Neto, Júlio de Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valle Neto, Júlio de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Pedro Nava
Littérature brésilienne
Citation
Paratext
Pedro Nava
Literatura brasileña
Citación
Paratextos
Pedro Nava
Brazilian Literature
Citation
Paratexts
Pedro Nava
Literatura Brasileira
Citação
Paratextos
topic Pedro Nava
Littérature brésilienne
Citation
Paratext
Pedro Nava
Literatura brasileña
Citación
Paratextos
Pedro Nava
Brazilian Literature
Citation
Paratexts
Pedro Nava
Literatura Brasileira
Citação
Paratextos
description This paper aims to discuss the interrelationship between writing and reading in Pedro Nava's Memórias. Therefore, we have selected three scenes of his work where this interrelationship appears as a topic. Furthermore, we have analyzed this connection as a textual practice, especially considering the editorial paratexts of Baú de Ossos. In conclusion, we have proposed that this work articulates these two different aspects, one of its most relevant features.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14817
10.20888/ridpher.v6i00.14817
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14817
identifier_str_mv 10.20888/ridpher.v6i00.14817
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14817/9817
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020022
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020022
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020022
2447-746X
reponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
collection Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
repository.name.fl_str_mv Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||mcris@unicamp.br
_version_ 1798675505125261312