Revista Vozes de Petrópolis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Cleonice Aparecida de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gilz, Claudino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
DOI: 10.20888/ridphe_r.v6i00.13506
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/13506
Resumo: This research in progress has as object of study the magazine Vozes de Petrópolis, edited by Franciscans in Brazil and put into circulation between 1907 and 2003 by Vozes publishing company. Aligned with the research line Rastros: patrimônio cultural franciscano e educação, the objective is to analyze the presence of Franciscans in Brazilian education through printed materials. It aims to report data on the periodicity of the magazine, as well as its modulations of titles. Historical and qualitative, the methodology privileges documentary analysis of the socio-cultural context of the period (BENJAMIN, 1992), the struggles and resistance of the Catholic Church (LEÃO XIII, 1878), the history of reading (CHARTIER, 1990; DARNTON, 2010) and presence of Franciscans in the history of Brazilian education (RÖWER, 1947; SINZIG, 1910).
id CAMP-1_ebd136c9b0816fedd6f86c852da7bc67
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/13506
network_acronym_str CAMP-1
network_name_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
spelling Revista Vozes de PetrópolisRevista Vozes de PetrópolisRevista Vozes de Petrópolis: a presença dos franciscanos na educação brasileira por meio de impressosRevista Vozes de Petrópolis. Franciscanos. História da Educação BrasileiraThis research in progress has as object of study the magazine Vozes de Petrópolis, edited by Franciscans in Brazil and put into circulation between 1907 and 2003 by Vozes publishing company. Aligned with the research line Rastros: patrimônio cultural franciscano e educação, the objective is to analyze the presence of Franciscans in Brazilian education through printed materials. It aims to report data on the periodicity of the magazine, as well as its modulations of titles. Historical and qualitative, the methodology privileges documentary analysis of the socio-cultural context of the period (BENJAMIN, 1992), the struggles and resistance of the Catholic Church (LEÃO XIII, 1878), the history of reading (CHARTIER, 1990; DARNTON, 2010) and presence of Franciscans in the history of Brazilian education (RÖWER, 1947; SINZIG, 1910).La presente investigación en progreso tiene como objeto de estudio la revista Vozes de Petrópolis, editada por franciscanos en Brasil y puesta en circulación entre 1907 y 2003 por Editora Vozes. Alineado con la línea de investigación Rastros: patrimônio cultural franciscano e educação, el objetivo es analizar la presencia de franciscanos en la educación brasileña a través de materiales impresos. Su objetivo es informar datos sobre la periodicidad de la revista, así como sus modulaciones de títulos. Histórica y cualitativa, la metodología privilegia el análisis documental del contexto sociocultural del período (BENJAMIN, 1992), las luchas y la resistencia de la Iglesia Católica (LEÃO XIII, 1878), la historia de la lectura (CHARTIER, 1990; DARNTON, 2010) y presencia de franciscanos en la historia de la educación brasileña (RÖWER, 1947; SINZIG, 1910).A presente pesquisa em andamento tem como objeto de estudo a revista Vozes de Petrópolis, editada pelos Franciscanos no Brasil e posta em circulação entre 1907 e 2003 pela Editora Vozes. Alinhada à linha de pesquisa Rastros: patrimônio cultural franciscano e educação, objetiva-se analisar a presença dos Franciscanos na educação brasileira por meio de impressos. Visa relatar dados sobre a periodicidade da revista, assim como suas modulações de títulos. Histórica e qualitativa, a metodologia privilegia a análise documental do contexto sociocultural do período (BENJAMIN, 1992), as lutas e resistências da Igreja Católica (LEÃO XIII, 1878), a história da leitura (CHARTIER, 1990; DARNTON, 2010) e a presença dos Franciscanos na história da educação brasileira (RÖWER, 1947; SINZIG, 1910).Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas2020-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/1350610.20888/ridphe_r.v6i00.13506Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020012RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020012RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 6 (2020): Publicação Contínua ; e0200122447-746Xreponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/13506/9021Copyright (c) 2020 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Cleonice Aparecida deGilz, Claudino 2020-12-31T18:07:17Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/13506Revistahttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/RIDPHE-RPUBhttp://ojs.fe.unicamp.br/index.php/RIDPHE-R/oai||mcris@unicamp.br2447-746X2447-746Xopendoar:2020-12-31T18:07:17Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Revista Vozes de Petrópolis
Revista Vozes de Petrópolis
Revista Vozes de Petrópolis: a presença dos franciscanos na educação brasileira por meio de impressos
title Revista Vozes de Petrópolis
spellingShingle Revista Vozes de Petrópolis
Revista Vozes de Petrópolis
Souza, Cleonice Aparecida de
Revista Vozes de Petrópolis. Franciscanos. História da Educação Brasileira
Souza, Cleonice Aparecida de
Revista Vozes de Petrópolis. Franciscanos. História da Educação Brasileira
title_short Revista Vozes de Petrópolis
title_full Revista Vozes de Petrópolis
title_fullStr Revista Vozes de Petrópolis
Revista Vozes de Petrópolis
title_full_unstemmed Revista Vozes de Petrópolis
Revista Vozes de Petrópolis
title_sort Revista Vozes de Petrópolis
author Souza, Cleonice Aparecida de
author_facet Souza, Cleonice Aparecida de
Souza, Cleonice Aparecida de
Gilz, Claudino
Gilz, Claudino
author_role author
author2 Gilz, Claudino
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Cleonice Aparecida de
Gilz, Claudino
dc.subject.por.fl_str_mv Revista Vozes de Petrópolis. Franciscanos. História da Educação Brasileira
topic Revista Vozes de Petrópolis. Franciscanos. História da Educação Brasileira
description This research in progress has as object of study the magazine Vozes de Petrópolis, edited by Franciscans in Brazil and put into circulation between 1907 and 2003 by Vozes publishing company. Aligned with the research line Rastros: patrimônio cultural franciscano e educação, the objective is to analyze the presence of Franciscans in Brazilian education through printed materials. It aims to report data on the periodicity of the magazine, as well as its modulations of titles. Historical and qualitative, the methodology privileges documentary analysis of the socio-cultural context of the period (BENJAMIN, 1992), the struggles and resistance of the Catholic Church (LEÃO XIII, 1878), the history of reading (CHARTIER, 1990; DARNTON, 2010) and presence of Franciscans in the history of Brazilian education (RÖWER, 1947; SINZIG, 1910).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/13506
10.20888/ridphe_r.v6i00.13506
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/13506
identifier_str_mv 10.20888/ridphe_r.v6i00.13506
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/13506/9021
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020012
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020012
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 6 (2020): Publicação Contínua ; e020012
2447-746X
reponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
collection Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
repository.name.fl_str_mv Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||mcris@unicamp.br
_version_ 1822180695034822656
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.20888/ridphe_r.v6i00.13506