The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP : numerical modeling

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gireli, Tiago Zenker, 1980-
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Souza, Camila Maria Mateus Alves de, 1985-, Garcia, Patrícia Dalsoglio, 1980-
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
Texto Completo: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1651452
Resumo: Agradecimentos: The authors thank DHI for providing a time limited license for thesis of Mike 21 FM software. This license allowed the whole study and consequently this paper
id CAMP_3eb1cb6a0cd34ef0c67b24af2ece8651
oai_identifier_str oai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1189168
network_acronym_str CAMP
network_name_str Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
repository_id_str
spelling The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP : numerical modelingA eficiência de molhes guia – corrente curvos na Baía de Santos – SP: modelação numéricaMolhesDragagemDredgingJettiesEngenharia Costeira e PortuáriaModelação numéricaArtigo técnicoAgradecimentos: The authors thank DHI for providing a time limited license for thesis of Mike 21 FM software. This license allowed the whole study and consequently this paperNowadays, Port of Santos is the largest in Latin America, and it is undergoing a process of deepening of its access channel and, as its final target, is expected to attain 17 m. A considerable increase in the maintenance dredging volume is expected, particularly for the section of the maritime sandbar that is, currently, only maintained by dredging. Consequently, this study employed numerical modeling to propose an efficient layout for two curved, current-guiding jetties for the transposition of the maritime sandbar of Port of Santos navigation channel, and it’s evaluated their efficiency in maintaining depths throughout the channel. Therefore, it was used only the hydrodynamic model of Mike 21 to compare the results with the physical modeling realized in the same simulation conditionals. The results indicate, in both approaches, the current velocities increased with the proposal jetties. Thus, the accomplished study indicates that the adoption of permanent constructions for transposition of the maritime sandbar of the Port of Santos is clearly feasible and it could constitute a more economically attractive option for maintaining depths of 17 m than the current oneAtualmente o Porto de Santos é o maior da América Latina, e encontra-se em processo de aprofundamento de seu canal de acesso prevendo alcançar a profundidade de 17,0 m como meta final. Especificamente para o trecho da barra marítima que hoje é mantida somente por dragagem, espera-se um incremento significativo no volume de dragagem de manutenção. Neste sentido, este trabalho empregou a modelagem matemática para verificar a eficiência da construção de dois molhes guia – corrente curvos para a transposição da barra marítima do canal do Porto de Santos e avaliar sua eficiência na manutenção das profundidades no canal. Foi utilizado o módulo hidrodinâmico do software Mike 21 para que os resultados pudessem ser comparados aos obtidos em modelação física nas mesmas condições de simulação. Os resultados apontaram que, assim como os resultados obtidos em modelo físico, ocorre incremento das velocidades das correntes com a introdução dos molhes propostos indicando ser plenamente viável a adoção de obras fixas para a transposição da barra marítima do Porto de Santos, podendo configurar-se como uma opção economicamente mais atraente do que a atual, para manter profundidades de 17,0 mAbertoUNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINASGireli, Tiago Zenker, 1980-Souza, Camila Maria Mateus Alves de, 1985-Garcia, Patrícia Dalsoglio, 1980-2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12733/1651452GIRELI, Tiago Zenker; SOUZA, Camila Maria Mateus Alves de; GARCIA, Patrícia Dalsoglio. The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP: numerical modeling. RBRH. Porto Alegre, RS : Associação Brasileira de Recursos Hídricos, 2017.. Vol. 22 (Jan., 2017), n. art. e5. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1651452. Acesso em: 7 mai. 2024.https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1189168porreponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicampinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-19T14:26:28Zoai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1189168Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unicamp.br/oai/requestreposip@unicamp.bropendoar:2023-09-19T14:26:28Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP : numerical modeling
A eficiência de molhes guia – corrente curvos na Baía de Santos – SP: modelação numérica
title The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP : numerical modeling
spellingShingle The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP : numerical modeling
Gireli, Tiago Zenker, 1980-
Molhes
Dragagem
Dredging
Jetties
Engenharia Costeira e Portuária
Modelação numérica
Artigo técnico
title_short The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP : numerical modeling
title_full The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP : numerical modeling
title_fullStr The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP : numerical modeling
title_full_unstemmed The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP : numerical modeling
title_sort The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP : numerical modeling
author Gireli, Tiago Zenker, 1980-
author_facet Gireli, Tiago Zenker, 1980-
Souza, Camila Maria Mateus Alves de, 1985-
Garcia, Patrícia Dalsoglio, 1980-
author_role author
author2 Souza, Camila Maria Mateus Alves de, 1985-
Garcia, Patrícia Dalsoglio, 1980-
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS
dc.contributor.author.fl_str_mv Gireli, Tiago Zenker, 1980-
Souza, Camila Maria Mateus Alves de, 1985-
Garcia, Patrícia Dalsoglio, 1980-
dc.subject.por.fl_str_mv Molhes
Dragagem
Dredging
Jetties
Engenharia Costeira e Portuária
Modelação numérica
Artigo técnico
topic Molhes
Dragagem
Dredging
Jetties
Engenharia Costeira e Portuária
Modelação numérica
Artigo técnico
description Agradecimentos: The authors thank DHI for providing a time limited license for thesis of Mike 21 FM software. This license allowed the whole study and consequently this paper
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/20.500.12733/1651452
GIRELI, Tiago Zenker; SOUZA, Camila Maria Mateus Alves de; GARCIA, Patrícia Dalsoglio. The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP: numerical modeling. RBRH. Porto Alegre, RS : Associação Brasileira de Recursos Hídricos, 2017.. Vol. 22 (Jan., 2017), n. art. e5. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1651452. Acesso em: 7 mai. 2024.
url https://hdl.handle.net/20.500.12733/1651452
identifier_str_mv GIRELI, Tiago Zenker; SOUZA, Camila Maria Mateus Alves de; GARCIA, Patrícia Dalsoglio. The efficiency of curved jetties in Bay of Santos – SP: numerical modeling. RBRH. Porto Alegre, RS : Associação Brasileira de Recursos Hídricos, 2017.. Vol. 22 (Jan., 2017), n. art. e5. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1651452. Acesso em: 7 mai. 2024.
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1189168
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
collection Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
repository.name.fl_str_mv Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv reposip@unicamp.br
_version_ 1799030821323014144