Disciplina: Historia de la Ciencia – Tecnología Nuclear, contribución a la formación de los estudiantes de posgrado en Ingeniería
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1372 |
Resumo: | This article presents the activities and innovations performed by the inclusion of a Human Sciences subject in the curriculum of a graduate program in the field of Engineering II, according to the Capes classification. The subject was titled “Science History – Nuclear Technology”, and the program is the Graduate Program in Science and Technology of Radiation, Minerals and Materials of the Nuclear Technology Development Center (PPG-CDTN). CDTN is a research institution of the Brazilian Nuclear Energy Commission and is located in Belo Horizonte, in the state of Minas Gerais. The program has master's and doctorate degrees and comprises the areas of Materials Science and Engineering; Physics and Chemistry of Condensed Matter; Physics and Biology in Health; Geosciences and Mineral Technology; and Applications of Nuclear Techniques and Reactors. With this subject, the student is presented with a more humanistic, political and social approach to the evolution of science in the field of nuclear technology. It is intended, therefore, to integrate into the technical training of graduate students a critical vision with values and principles that, possibly, they did not have in their undergraduate education. |
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Disciplina: Historia de la Ciencia – Tecnología Nuclear, contribución a la formación de los estudiantes de posgrado en IngenieríaSubject: Science History – Nuclear Technology, contribution to the education of graduate students in EngineeringDisciplina: História da Ciência – Tecnologia Nuclear, contribuição para a formação dos estudantes de pós-graduação em EngenhariaGraduate Program. Teaching. Engineering. Science History. Nuclear Technology.Posgrado. Enseñanza. Ingeniería. Historia de la Ciencia. Tecnología Nuclear.Engenharia Nuclear - Tecnologia de ReatoresPós-Graduação. Ensino. Engenharia. História da Ciência. Tecnologia Nuclear.This article presents the activities and innovations performed by the inclusion of a Human Sciences subject in the curriculum of a graduate program in the field of Engineering II, according to the Capes classification. The subject was titled “Science History – Nuclear Technology”, and the program is the Graduate Program in Science and Technology of Radiation, Minerals and Materials of the Nuclear Technology Development Center (PPG-CDTN). CDTN is a research institution of the Brazilian Nuclear Energy Commission and is located in Belo Horizonte, in the state of Minas Gerais. The program has master's and doctorate degrees and comprises the areas of Materials Science and Engineering; Physics and Chemistry of Condensed Matter; Physics and Biology in Health; Geosciences and Mineral Technology; and Applications of Nuclear Techniques and Reactors. With this subject, the student is presented with a more humanistic, political and social approach to the evolution of science in the field of nuclear technology. It is intended, therefore, to integrate into the technical training of graduate students a critical vision with values and principles that, possibly, they did not have in their undergraduate education.Este artigo apresenta as atividades e inovações efetivadas com a inserção na grade curricular de um programa de pós-graduação da área de Engenharia II, na classificação da Capes, de uma disciplina de ciências humanas. A disciplina foi denominada “História da Ciência – Tecnologia Nuclear”, e o programa é o de Pós-Graduação em Ciência e Tecnologia das Radiações, Minerais e Materiais, do Centro de Desenvolvimento da Tecnologia Nuclear (PPG-CDTN). O CDTN é uma instituição de pesquisa da Comissão Nacional de Energia Nuclear e localiza-se em Belo Horizonte. O curso possui mestrado e doutorado e abrange as áreas de Ciência e Engenharia de Materiais; Física e Química da Matéria Condensada; Física e Biologia na Saúde; Geociências e Tecnologia Mineral; Aplicações de Técnicas Nucleares e Reatores Nucleares. Com essa disciplina, busca-se apresentar ao aluno um enfoque mais humanístico, político e social da evolução da ciência no campo da tecnologia nuclear. Pretende-se, assim, integrar, à formação técnica do aluno de pós-graduação, uma visão crítica com valores e princípios, possivelmente ausente em sua graduação.Este texto presenta las actividades e innovaciones realizadas con la inclusión en el plan de estudios de posgrado en Ingeniería II, en la clasificación Capes, de una disciplina de humanidades. La disciplina se llama Historia de la Ciencia-Tecnología Nuclear, y el programa es el Posgrado en Ciencia y Tecnología de la Radiación, Minerales y Materiales, del Centro de Desarrollo de Tecnología Nuclear (PPG-CDTN). El CDTN es una institución de investigación de la Comisión Brasileña de Energía Nuclear y se encuentra en Belo Horizonte. El curso tiene maestría y doctorado y cubre las áreas de la Ciencia e Ingeniería de Materiales; Física y Química de la Materia Condensada; Física y Biología en Salud; Ciencias de la Tierra y la Tecnología Mineral, Aplicaciones de Ingeniería Nuclear y Reactores Nucleares. Por intermedio de esta disciplina se pretende proporcionar a los estudiantes un enfoque más humanista, político y social de la evolución de la ciencia, especialmente en el campo de la tecnología nuclear. Se pretende, por lo tanto, agregar a la formación técnica de los estudiantes de posgrado una visión crítica con los valores y principios que, posiblemente, no les habían presentado en la graduación.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoCNEN, Fapemig, CNPqMesquita, Amir ZacariasMoreira, Rubens Martins2017-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/137210.21713/2358-2332.2017.v14.1372RBPG; v. 14 (2017)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1372/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/1372/177##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com - |
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