A inserção da Química Verde nos programas de pós-graduação em Química do Brasil: tendências e perspectivas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/425 |
Resumo: | This article aims at investigating ways in which the principles of Green Chemistry are included in Brazilian Graduate Programs in Chemistry. Part of the premise is: when facing today’s challenges concerning the production of knowledge and the formation of human resources focused on social and environmental sustainability, it has become necessary to reflect on topics, proposals, potentialities and limits related to Green Chemistry, which occur in the courses offered in over 40 Graduate Programs in Chemistry in the country. In almost all of these programs it is possible to observe that they include disciplines, groups, research lines and projects for development, analysis and formation which permit a rethinking of ways of creating green materials and processes in the contemporary Brazilian academic context. |
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A inserção da Química Verde nos programas de pós-graduação em Química do Brasil: tendências e perspectivasThe inclusion of green chemistry in post-graduate programs in Chemistry in Brazil: tendencies and perspectivesLa inserción de la Química Verde en los programas de posgrado en Química en Brasil: tendencias y perspectivasQuímica Verde. Pós-Graduação em Química. Ciência, Tecnologia e Inovação (CT&I). Sustentabilidade.Green Chemistry. Graduate Programs in Chemistry. Science, Technology and Innovation (ScT&I). SustainabilityQuímica Verde. Posgrado en Química. Ciencia, Tecnología e Innovación (CT&I). Sostenibilidad.This article aims at investigating ways in which the principles of Green Chemistry are included in Brazilian Graduate Programs in Chemistry. Part of the premise is: when facing today’s challenges concerning the production of knowledge and the formation of human resources focused on social and environmental sustainability, it has become necessary to reflect on topics, proposals, potentialities and limits related to Green Chemistry, which occur in the courses offered in over 40 Graduate Programs in Chemistry in the country. In almost all of these programs it is possible to observe that they include disciplines, groups, research lines and projects for development, analysis and formation which permit a rethinking of ways of creating green materials and processes in the contemporary Brazilian academic context.Este artigo tem como meta investigar as formas pelas quais osprincípios da Química Verde têm sido inseridos nos programas de pósgraduaçãoem Química brasileiros. Parte da premissa de que, diante dosatuais desafios que tocam à produção de conhecimentos e formaçãode recursos humanos voltados à sustentabilidade socioambiental, fazsenecessário refletir sobre os temas, as propostas, as potencialidadese os limites relacionados à Química Verde que ocorrem nos cursosofertados por mais de 40 programas de pós-graduação em Químicado País. Observa-se que a quase totalidade desses programasapresenta disciplinas, grupos, linhas e projetos de pesquisa para odesenvolvimento, a análise e a formação que permitem repensaras formas de geração de materiais e processos verdes no contextoacadêmico brasileiro contemporâneo.Este artículo tiene como objetivo investigar las formas mediante las cuales los principios de la Química Verde se están insertando en los programas brasileños de posgrado en Química. Se supone que, dados los retos actuales que afectan la producción de conocimientos y la formación de recursos humanos centrados en la sostenibilidad socioambiental, es necesario reflexionar sobre los temas, las propuestas, las potencialidades y los límites relacionados a la Química Verde que ocurren en los cursos ofrecidos por más de 40 programas de posgrado en Química de Brasil. Se observa que casi la totalidad de estos programas presenta asignaturas, grupos, líneas y proyectos de investigación para el desenvolvimiento, análisis y la formación que permitan repensar las formas de generación de materiales y procesos ecológicos dentro del contexto académico brasileño contemporáneo.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoGomes, Vânia2014-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/42510.21713/2358-2332.2013.v10.425RBPG; v. 10, n. 21 (2013)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 10, n. 21 (2013)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporenghttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/425/355http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/425/780##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:52Zmail@mail.com - |
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