O ensino da Bioética na pós-graduação stricto sensu, na área de Ciências da Saúde, no Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/213 |
Resumo: | This work summarizes part of the results of a survey conducted in the University of Brasilia PhD Program, concerning the teaching of bioethics in graduate education. Data were collected from the databases of CAPES. 199 interdisciplinary graduate programs and 691 Master and Doctorate programs from the health field were evaluated. It was found that only 2 (1,0%) graduate programs focus on the development of bioethicists, 163 (23,6%) programs offer Bioethics courses, another 32 (4,6%) present modules on Bioethics, and in 36 (5,2%), the teaching follows the deontological tradition. It was found that most courses with disciplines of bioethics are concentrated in Federal Institutions, with the number of course hours reaching an average maximum of about 25, and the Bioethics Principalist Theory appears as the dominant framework for teaching. The collected data make it evident that graduate education in Bioethics is still under development in Brazil, since there are not any courses regarding Ethics or Bioethics in 460 (66,6%) of the evaluated programs. |
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O ensino da Bioética na pós-graduação stricto sensu, na área de Ciências da Saúde, no BrasilThe Teaching of Bioethics in Graduate Education in the Health Sciences in BrazilLa enseñanza de la Bioética en el posgrado stricto sensu en el área de Ciencias de la Salud en BrasilTeaching. Bioethics. Graduate Education. Health. Brazil.Ensino. Bioética. Pós-Graduação. Saúde. Brasil.Enseñanza. Bioética. Posgrado. Salud. Brasil.This work summarizes part of the results of a survey conducted in the University of Brasilia PhD Program, concerning the teaching of bioethics in graduate education. Data were collected from the databases of CAPES. 199 interdisciplinary graduate programs and 691 Master and Doctorate programs from the health field were evaluated. It was found that only 2 (1,0%) graduate programs focus on the development of bioethicists, 163 (23,6%) programs offer Bioethics courses, another 32 (4,6%) present modules on Bioethics, and in 36 (5,2%), the teaching follows the deontological tradition. It was found that most courses with disciplines of bioethics are concentrated in Federal Institutions, with the number of course hours reaching an average maximum of about 25, and the Bioethics Principalist Theory appears as the dominant framework for teaching. The collected data make it evident that graduate education in Bioethics is still under development in Brazil, since there are not any courses regarding Ethics or Bioethics in 460 (66,6%) of the evaluated programs.O texto sintetiza parte dos resultados de uma pesquisa realizada no doutorado, na Universidade de Brasília, atinente ao ensino da Bioética na pós-graduação stricto sensu. As informações foram colhidas no banco de dados da Capes. Para tanto, foram avaliados 199 programas de pósgraduação da área interdisciplinar e 691 cursos de mestrado e doutorado da área da Saúde. Constatou-se, então, que dois (1%) programas de pós-graduação estão voltados à formação de bioeticistas, 163 (23,6%) cursos oferecem disciplinas de Bioética, outros 32 (4,6%) possuem módulos de Bioética e, em 36 (5,2%) deles, o ensino é conduzido pela tradição deontológica. Também verificou-se que as instituições federais concentram o maior número de cursos com disciplinas de Bioética, sendo que a maior carga horária é de, em média, 25 horas, e o ensino tem como referência hegemônica a Teoria Principialista da Bioética. Os dados evidenciam que a pós-graduação em Bioética ainda se encontra em fase de construção no Brasil, pois, em 460 (66,6%) cursos, inexistem disciplinas relacionadas com a Ética ou Bioética.El texto sintetiza parte de los resultados de un estudio realizado en el doctorado en la Universidad de Brasilia, atinente a la enseñanza de la Bioética en el posgrado stricto sensu. Las informaciones fueron obtenidas en el banco de datos de la Capes. Para eso fueron evaluados 199 programas de posgrado en el área interdisciplinaria y 691 cursos de maestría y doctorado en el área de la Salud. Se constató, entonces, que dos (1%) programas de posgrado están destinados a la formación de bioeticistas, 163 (23,6%) cursos ofrecen disciplinas de Bioética, otros 32 (4,6%) poseen módulos de Bioética y en 36 (5,2%) de ellos la enseñanza es conducida por la tradición deontológica. También se verificó que las instituciones federales concentran el mayor número de cursos con disciplinas de Bioética, siendo que la mayor carga horaria es de, en promedio, 25 horas, y la enseñanza tiene como referencia hegemónica la Teoría Principialista de la Bioética. Los datos evidencian que el posgrado en Bioética todavía se encuentra en fase de construcción en Brasil ya que en 460 (66,6%) cursos no existen disciplinas relacionadas con la Ética o Bioética.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoFigueiredo, Antonio Macena de2011-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/21310.21713/2358-2332.2011.v8.213RBPG; v. 8, n. 15 (2011)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 15 (2011)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/213/203##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com - |
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This work summarizes part of the results of a survey conducted in the University of Brasilia PhD Program, concerning the teaching of bioethics in graduate education. Data were collected from the databases of CAPES. 199 interdisciplinary graduate programs and 691 Master and Doctorate programs from the health field were evaluated. It was found that only 2 (1,0%) graduate programs focus on the development of bioethicists, 163 (23,6%) programs offer Bioethics courses, another 32 (4,6%) present modules on Bioethics, and in 36 (5,2%), the teaching follows the deontological tradition. It was found that most courses with disciplines of bioethics are concentrated in Federal Institutions, with the number of course hours reaching an average maximum of about 25, and the Bioethics Principalist Theory appears as the dominant framework for teaching. The collected data make it evident that graduate education in Bioethics is still under development in Brazil, since there are not any courses regarding Ethics or Bioethics in 460 (66,6%) of the evaluated programs. |
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